Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kommentatorns roll o påverkan


jkes

Recommended Posts

Måste bara skriva av mig lite i dessa OS tider o med de fantastiska TV sändnignar vi har. Bara så trött på skillnaden mellan skidskyttet o längdåkningen kommentatormässigt... Påverkar ju onkeligen underhållningen framför TV:n. HÅrd o Blomqvist alltid varit något av favoriter. Däremot Ufbåge o Grenemark. Så fruktansvärt usla. Särskilt Ulfbåge. Sliter håret av mig av frustration varje gång de "missar" viktiga händelser i loppen. Ser inga tendenser i loppen och känns okunniga helt enkelt. Dax att byta ut o sätta in lite nytt i kommentatorshytten tycker jag...
Link to comment
Share on other sites

Måste bara skriva av mig lite i dessa OS tider o med de fantastiska TV sändnignar vi har. Bara så trött på skillnaden mellan skidskyttet o längdåkningen kommentatormässigt... Påverkar ju onkeligen underhållningen framför TV:n. HÅrd o Blomqvist alltid varit något av favoriter. Däremot Ufbåge o Grenemark. Så fruktansvärt usla. Särskilt Ulfbåge. Sliter håret av mig av frustration varje gång de "missar" viktiga händelser i loppen. Ser inga tendenser i loppen och känns okunniga helt enkelt. Dax att byta ut o sätta in lite nytt i kommentatorshytten tycker jag...

Håller helt med. Ulfbåge har itne sinnesnärvaro nog att sköta livesändningar, kan bero på ålder men oavsett är det dags att skicka honom till lämplig mysprogram i svt24.

 

I Grenemarks egen lilla värld består skidskytte till 90% av skjutning och det enda som avgöra är nervösitet. Det gäller bara att "hålla ihop", inget annat, som med vilken puls man kommer in med, spelar tydligen någon roll. Kul igår när han lyckligt påpekar "Det är som vanligt, det är skyttet som avgör " efter 3je skjutningen samtidigt som en av tjejerna i lederklungna på 5 åkare har 2 bom.

Link to comment
Share on other sites

Hård och Blomqvist har också haft en del riktigt usla kommentatorsinsatser som när dom helt missade att Hellner var krokig och Cologna blixtrade av energi efter 8 km i 15 km fritt.

Vet inte men man lessnar på att höra samma kommentarer = schabloner från Hård och Blomqvist men det kanske är något som gäller generellt.

Såg ett klassiskt inslag med Plex som kommentator och han var helt lysande: ensam, inte dagens teknik, återhållsam med kommentarer, hela tiden relevanta sådana...mycket fint.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att höra Zacke (Göran Zachrisson) kommentera skidåkningen. Han skulle snöa in på vad Petter Northugs mamma lagade för mat åt Petter när han vann sitt första lopp, hur mycket öl det dricks i Tjeckien och att Lukas Bauer inte får något samt att man under vinterkriget vallade med tjära. Hur det skulle gå i loppet - ja, det visas ju i bild...
Link to comment
Share on other sites

Hård och Blomqvist har också haft en del riktigt usla kommentatorsinsatser som när dom helt missade att Hellner var krokig och Cologna blixtrade av energi efter 8 km i 15 km fritt.

Vet inte men man lessnar på att höra samma kommentarer = schabloner från Hård och Blomqvist men det kanske är något som gäller generellt.

Såg ett klassiskt inslag med Plex som kommentator och han var helt lysande: ensam, inte dagens teknik, återhållsam med kommentarer, hela tiden relevanta sådana...mycket fint.

Håller med där också. Ser man mycket längdåkning och gjort det under åren blir man av nån anledning frustrerad när "experterna" missar viktiga skeenden... Det händer mer eller mindre under varje sändning att man sitter o högt i soffan lägger till egna ord och pratar för sig själv; "Ser ni inte att han börjar krokna" o dylikt. inte konstigt att de börjat kalla mig för Gollum på jobbet :)

 

Men just kommenteringen av skidskyttet blir bara sämre o sämre och är verkligen USEL

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med om att kommentatorerna ibland missar vissa saker, men jag tycker Hård och Blomqvist är härliga att lyssna på ändå. Jacob Hård är grym på att kommentera upploppen.

 

Ulfbåge och Grenemark känns tröttare i allmänhet, men har man sett skidskytte på Eurosport någon gång ibland vet man att det kan bli värre om man byter...

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltid slå om till Eurosport om man tröttnar på SVT, Vacchi är grym på längd(fast där föredrar jag SVT) och kung på cykel och skidskyttet är bättre på Eurosport.

 

 

Det som dock gör att jag oftast väljer SVT beror på att man får ett mer helhetsgrepp över sändningarna med reportar på plats, studion och information från samtidigt pågående grenar.

I världscupen däremot ser jag ofta på Eurosport istället för SVT.

 

Som en bisats kan sägas att kommentatorerna är viktigare än man först tror, har kollat på några av de okommenterade sändningarna på SVT Play när huvudsändningarna inte visat det jag vill se. Det blir tomt på nåt sätt, känns inte riktigt på riktigt.

 

Gäller även vad en duktig kommentator kan lyfta en sprot, Vacchi har ju ensam lyft cykelintresset i SVerige genom sina otroligt grymma insatser som kommentator iTour de France och Giro di Italia. Var sjölv ingen stor cykelfan innan men Eurosports sändningar har gjort de stora etapploppen till ett måste att följa.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Hård och Blomkvist, dock ser man ju i alla sporter allt före kommentatorerna. ATt staven var av syntes ju i direktsändning, och sen bytte han. Ostbåge är och har alltid varit dålig. Grenemark gillar jag, han vet vad han pratar om. Det man inte gillar är ju kommentatorer som hånar åkare, som inte har koll, som inte verkar ha idrottat jämt. De som inte förstår att allt måste vara perfekt för att man ska vinna, det är skillnad mellan 1:a och 10-15. Ostbåge saknar detta..

 

Vacchi är inte helt perfekt som skidkommentator, däremot super i skidor. Han är insatt i sporten, det är skillnaden.

Jag tycker Per E har blivit riktigt bra att analysera och ge expertkommentarer i efterhand fö.

 

Min fru tycker jag ska slå av ljudet på TV:n när det är sport på TV, så kan hon lyssna på mig...

Link to comment
Share on other sites

Kalle Grenmark och Christer Ulfbåges kommentarer är så förutsägbara att jag ofta märker att jag börjar må lite illa under lopen. Det hela påminner om TV-spelskommentatorer i dåliga fotbolls tv-spel där kommentatorerna har ett begränsat antal klychor som automatiskt genereras i olika situationer. Problemet är att Kalle Grenmark verkar ha ett mycket begränsat antal kommentarer att ta till.

 

Dessa brukar han komma långt med för att fylla ut sändningarna:

 

"nu blöir det fight om medaljerna"

"nu gäller det för Mattias att hålla ihop skyttet i stå"

"Det är det jag säger, Mattias har problem med stående skyttet

"det tog 30 sekunder stav till stav"

"nu kommer snabbskytten Eder in på vallen"

"Björn brukar vara snabb på sista rundan"

"visst, visst, visst"

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Emelie Öhrstig har varit förvånasvärt bra på att kommentera, riktig skarp i sina kommentarer. Däremot måste jag säga att hennes kompanjon(glömt namnet) under Tour de Ski var mindre bra, han hade mycket fel i det han sa.

 

Det enda bra med Ulfbåge och Grenmark tycker jag är när de småtjafsar med varandra om olika saker, riktigt underhållande måste jag säga.

Link to comment
Share on other sites

SVTs upplägg med Hård och Blomqvist samt Elofsson m fl i studion är jag själv helnöjd med. Misstag gör alla och jag kan också komma ihåg saker Blomqvist missat på, men inget som är värt att klaga över i efterhand. :)

 

En kompis som får in NRK tycker att de är ännu bättre, men NRK finns inte i min TV och jag är hur som helst helnöjd med Blomqvist & co, så jag sörjer inte för det. =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...