Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Björn Lind


eerling

Recommended Posts

Vet inte om Olsson har farten som krävs för sprintstafetter, men även om han har det är det nog klokt att vila honom inför långa stafetten. Björn Lind hade dock varit ett bättre val... och det tyckte jag även innan loppet. Ingen skugga ska falla över Teodor Petersson, han är ung och har framtiden för sig. Men väldigt märklig laguttagning.
Link to comment
Share on other sites

Tycker definitivt att Lind hade varit ett mer naturligt val. Men de lyssnar väl på hur åkarna känner sig också innan de tar ut laget. Olsson och Södergren behöver få samla kraft till stafett och 5-mil.

 

Lind har tappat i sprintkapacitet senaste åren i högsta fart men jag tror definitivt att han hade hävdat sig väl i sprintstafetten.

 

Men Pettersson säger ju också att kroppen inte kändes bra igår heller. En bra dag hade han kanske åkt bättre än igår och återhämtat sig snabbare.

Hade han inte ramlat och inte brutit staven så hade det ju också förmodligen gått bättre. Nu fick han stressa och gå över gränsen tidigt och Hellner fick också öppna spjällen när dom andra åkte lugnare. Ingenting gick som man hoppats på.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle vi skoja? Ingen av sprintherrarna visade någon särskild form under sprinten, och då hade jag valt den mer rutinerade Björn Lind istället för den unge, gröne Teodor Petersson. Jag kan inte svära på att det hade gått bättre, men så hade jag tagit ut laget.
Link to comment
Share on other sites

Lind fanns inte på kartan. Titta på hans kvartfinal igen, han åker helt perfekt! Släpper precis rätt i alla uppförsbackar så att han glider ikapp med högre fart till nästa back, tar alltid rätt väg utför osv. Trots detta har han inte en sportkeps i spurten. Han har helt enkelt inte kraften längre (och har inte haft det på 3 år) ens för sprint, att då har det i det mer krävnade sprintsafettsamanhanget är ännu mindre chans.

 

Om vi nu räknar bort Olsson/Södergren eftersom vi vill spara de så tror jag helt ärligt att Jörgen Brinck hade gett det bästa alternativet. Han visar både i SM och i långloppet att han kan åka skidor och med skidskyttsanpassad träning är det precis åkning i några få kilometer med kort vila emellan som han har tränat på. Därmed inte sagt att han skulle med till Kanada, gick knappast att planera för att Jönsson skulle bli sjuk.

Link to comment
Share on other sites

En mycket god analys av Linds kapacitet.

Det hade i alla fall inte slutat bättre med honom. Och i och med att distansåkarna har annat att tänka på och Modin var sjuk så återsod det inte så många alternativ. Tyvärr har vi inte den bredden på toppen när det gäller sprint.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper resonemanget kring Linds kapacitet rakt av, men tycker inte att Teodor hade mycket att komma med han heller av det Björn saknar. Jag tror att det hade slutat lite bättre med Lind. Han hade nog inte ramlat. Medaljerna hade vi dock inte haft en chans på ändå.

Och eftersom svenskarna åkte ut i semin slapp Hellner köra skien ur sig i finalen och komemr fräschare till stafetten. Om de ändå inte hade häng på medalj var det ju det bästa möjliga resultatet (utom möjligen för Teodors självförtroende) :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köper resonemanget kring Linds kapacitet rakt av' date=' men tycker inte att Teodor hade mycket att komma med han heller av det Björn saknar. Jag tror att det hade slutat lite bättre med Lind. Han hade nog inte ramlat. Medaljerna hade vi dock inte haft en chans på ändå.[/quote']

Och eftersom svenskarna åkte ut i semin slapp Hellner köra skien ur sig i finalen och komemr fräschare till stafetten. Om de ändå inte hade häng på medalj var det ju det bästa möjliga resultatet (utom möjligen för Teodors självförtroende) :)

Också en taktik jag skulle kunna köpa, men då skulle man ju ställt upp med Teodor och Björn och sparat Hellner helt. :)

Link to comment
Share on other sites

En mycket god analys av Linds kapacitet.

Det hade i alla fall inte slutat bättre med honom. Och i och med att distansåkarna har annat att tänka på och Modin var sjuk så återsod det inte så många alternativ. Tyvärr har vi inte den bredden på toppen när det gäller sprint.

Jag är rätt övertygad om att Björn Lind tillsammans med Marcus Hellner hade fört Sverige till en final, men frågan är om vi hade kunnat slagits om en medalj, kanske om Hellner åkt sista.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...