Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsstarten - byta skidor?


Glidarhenke

Recommended Posts

Insläppen till startleden öppnar ju klockan 06:00 och starten går 08:00.

Är det tillåtet att ta en startplats i sitt startled genom ställa ett par skidor man inte skall åka med på en plats i startledet? Att sedan byta ut dessa skidor mot de man skall åka med. På så sätt finns möjlighet att testa skidorna närmare inpå start. De sista skidorna måste naturligtvis vara märka med klisterlapparna, men tror inte de kollar det vid insläppet.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns orsak till hysterin bland oss turister.

2008 (det bedrövliga året) tog första 3km ca 1.30 (90min)! från led 9

2009 tog första 3km ca 46min från led 8.

 

Får se hur länge det tar i år från led 7? Formen år förhoppningsvis bättre än i fjol ;)

 

ps. dessutom anser jag att intervall start typ Marcialonga eller Finlandialoppet vore

bättre och rättvisare än dagens system som tyvärr tar för mycket hänsyn till soffidrottarna, son tycker det ser tufft ut på tv när alla startar samtidigt och trängs.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns orsak till hysterin bland oss turister.

2008 (det bedrövliga året) tog första 3km ca 1.30 (90min)! från led 9

2009 tog första 3km ca 46km från led 8.

 

Får se hur länge det tar i år från led 7? Formen år förhoppningsvis bättre än i fjol ;)

 

ps. dessutom anser jag att intervall start typ Marcialonga eller Finlandialoppet vore

bättre och rättvisare än dagens system som tyvärr tar för mycket hänsyn till soffidrottarna, son tycker det ser tufft ut på tv när alla startar samtidigt och trängs.

Du vet inte hur rätt du har. Det är inte bara soffidrottarna i soffan de tar hänsyn till utan även soffidrottarna som av oklar anledningen anmält sig och står på startlinjen med aldeless för lite träning. Ett av huvudargument för genemsama starten är att de vill ha trångt så att folk inte ska kunna rusa i backen och bli för trötta (minska risken för bl a hjätattacker).

Link to comment
Share on other sites

Kö till led 1?

 

Är det samma köhysteri till led 1 eller kan man softa lite?

Värst e de nog i led 3 men vill du stå långt fram i ettan så e de tidig morgon som gäller...

Stod i ettan förra året och vad på plats 0515 och hade då 50 pers framför mig i kön...

Står i elitledet i år och de känns som de först där man kan glassa lite på morgonen=)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...