Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Märklig fråga om dryck i VL/ÖS


mollino

Recommended Posts

Som rookie tar man ju åt sig allt och hetsar upp sig för minsta lilla. Nu fick jag höra följande skräckhistoria från en kompis kollega, som åkte ÖS igår.

 

Han hade blivit magsjuk av, som han sa, energidrycken och spytt ett flertal gånger. Han så också att det var många fler som råkat ut för detsamma och att det ljust var energidrycken utspädd med dåligt kranvatten som var orsaken.

 

Är detta bara nys som jag gladeligen kan strunta i, eller är detta så pass vanligt att man bör hålla sig borta från energidrycken. Har inte hört något liknande tidigare.

 

Sen har jag också hört att man ska passa sig för för mycket blåbärssoppa då magen korkar igen för att den inte är van vid så mycket blåbär. Ligger det någon sanning i det också?

 

Från rookie som är lika frågvis som nervös och dum.

Link to comment
Share on other sites

Tror att om du blir illamående av sportdrycken beror det nog på att du inte är van vid/tål att dricka en massa av den.

Blåbär påverkar magen lite, men om magen korkar igen lite är väl ingen nackdel på vasan? Dessutom är min erfarenhet att magen är lite dålig efter ett långlopp oavsett vad du pressar i dig för kolhydratsörja.

 

Jag får ont i magen av de flesta sportdrycker, så för mig är blåbärssoppan jättebra. Testa i förväg så du slipper problem. Inte ovanligt att man får grymt ont i magen av energigel, särskilt om man är lite sliten o inte dricker samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Tror att om du blir illamående av sportdrycken beror det nog på att du inte är van vid/tål att dricka en massa av den.

Blåbär påverkar magen lite, men om magen korkar igen lite är väl ingen nackdel på vasan? Dessutom är min erfarenhet att magen är lite dålig efter ett långlopp oavsett vad du pressar i dig för kolhydratsörja.

 

Jag får ont i magen av de flesta sportdrycker, så för mig är blåbärssoppan jättebra. Testa i förväg så du slipper problem. Inte ovanligt att man får grymt ont i magen av energigel, särskilt om man är lite sliten o inte dricker samtidigt.

Håller med, magen tålde nog inte all sportdryck, själv delar jag på intaget med 1 mugg sport med 3 muggar vatten.

Link to comment
Share on other sites

Tror att om du blir illamående av sportdrycken beror det nog på att du inte är van vid/tål att dricka en massa av den.

Blåbär påverkar magen lite' date=' men om magen korkar igen lite är väl ingen nackdel på vasan? Dessutom är min erfarenhet att magen är lite dålig efter ett långlopp oavsett vad du pressar i dig för kolhydratsörja.

 

Jag får ont i magen av de flesta sportdrycker, så för mig är blåbärssoppan jättebra. Testa i förväg så du slipper problem. Inte ovanligt att man får grymt ont i magen av energigel, särskilt om man är lite sliten o inte dricker samtidigt.[/quote']

Håller med, magen tålde nog inte all sportdryck, själv delar jag på intaget med 1 mugg sport med 3 muggar vatten.

Samma problem här, kör på blåbär och vatten (eller buljong när det finns). Vågar inte ens ta kaffe även om jag drick mycket av det i vanliga fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick också grymt ont i magen det första långlopp jag åkte (sakta...). Drack sportdryck och åt gel, vilket hade funkat på träning (dock kortare än tävlingen). Sedan råkade jag av en slump läsa en artikel där Virpi Kuitunens tävling i Holmenkollen nåt år hade gått helt fel och hon hade fått ont i magen pga att sportdrycken var för starkt blandad.

Efter det kör jag med gel + vatten. I VL i fjol åt jag dessutom någon bulle och det pallade magen med.

Men som sagt var, det som passar mig kanske blir helt fel för nån annan.

Tyvärr så börjar det väl bli litet sent att testa... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Enervits sportdryck är ganska sur och för mig leder intag till viss halsbränna. Andra sportdycker fungerar bättre för mig personligen. De vasalopp jag åkt har drycken varit ojämnt blandad från station till station. Ibland starkt ibland svagt blandad. Det kan kompenseras med intag av extra vatten.

 

Jag läste att man inte ska äta 2-3 h innan loppet för att magsäcken ska hinna tömmas. Jag har inte brytt mig om detta när det gäller skidor eftersom jag trodde att det endast var för att undvika kramp i magen. Men det kan också leda till halsbränna, enligt artikelförfattaren. Värt att tänka på.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Enervits sportdryck är ganska sur och för mig leder intag till viss halsbränna. Andra sportdycker fungerar bättre för mig personligen. De vasalopp jag åkt har drycken varit ojämnt blandad från station till station. Ibland starkt ibland svagt blandad. Det kan kompenseras med intag av extra vatten.

 

Jag läste att man inte ska äta 2-3 h innan loppet för att magsäcken ska hinna tömmas. Jag har inte brytt mig om detta när det gäller skidor eftersom jag trodde att det endast var för att undvika kramp i magen. Men det kan också leda till halsbränna, enligt artikelförfattaren. Värt att tänka på.

Jag åker hellre med halvfull mage. Sportdryck i tom mage funkar inte alls för mig, total katastrof. Kunde Rune Larsson springa ultralopp på ostkaka och sylt, kan jag åka skidor på smörgås fil o musli.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖS igår måndag och drack minst 2 muggar sportdryck på varje kontroll, plus att jag fyllde min flaska på kontrollerna och drack halvvägs till nästa. Fick säkert i mig 3-4 liter sportdryck under dagen, utan några magproblem.

Jag drack bara en mugg blåbärssoppa, tror man ska ta det försiktigare med den eftersom den innehåller mycket vanligt socker och det ska vara jobbigare för magen i stora mängder.

Förra året drack jag i och för sig mycket mer blåbärssoppa och mindre sportdryck och hade inga problem med magen då heller, så det är nog individuellt.

Med tanke på hur mycket konstigt man stoppar i sig dagarna före och under loppet och ansträngningen så är det nog inte så konstigt att vissa får upp det igen under loppets gång (=

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag gjorde mitt första öppna spår igår, och spydde som en räv efter två muggar sportdryck, men blev inget illamående och fick inget ont i magen. Jag är dock inte van vid sportdryck när jag tränar, dricker oftast vatten.

 

Buljong, kaffe och blåbärssoppa gick bra för mig.

 

Tog bara ett par hundra meter efter kontrollen med sportdryck då jag spydde. Men det kan inte varit mig du såg stå vid sidan och kaskadspy, för jag la mig i yttersta spåret och spydde ut i snön i farten. (Om man kan kalla min fart för fart :)

Link to comment
Share on other sites

Tror mest att det handlar om vad man är van att dricka/käka under loppet....

 

Man bör testa under träning och seedningslopp innan så man verkligen vet hur kroppen reagerar.

 

Jag kör oftast en blandning av sportdryck och blåbärssoppa på träning/tävling.

På sommaren när jag kör multisport så är camelbacken fylld med den blandningen och sedan dricker jag sportdryck och vatten vid växling och under cykling.

Tycker det blir alldeles för sött att bara dricka sportdryck.

 

Favvo blandningen är Powerbar Skogsbär och Blåbärssoppa. Synd att det är svårt att få tag på Powerbar i butik...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...