Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Magproblem under öppet spår


TompaTheSkier

Recommended Posts

Har kört öppet spår nu i fyra år och varje gång har magen trasslat. Ungefär på sträckan mellan Risberg och Evertsberg börjar magen kännas som en osäkrad handgranat. Det far upp o ner och bubblar och "tränger på". Muggbesök i Evertsberg och ett tidstapp på 20-30 minuter blir följden. Men därefter brukar det funka bra.

Kör med en normal pastauppladdning under veckan innan. På startdagen äter jag en stadig grötfrukost vid 4-tiden med laktosfri mjölk och någon sylt. Två mackor, typ rågfiber. Sedan under loppet banan, någon gel, mörke Enervit och någon bar under de första kontrollerna tillsammans med den sportdryck som serveras. Brukar även längre fram varva med blåbär, buljong och bullar. Uppenbarligen pallar inte magen med detta. Är mest misstänksam mot gelen. Eller kan det vara annat? Kanske mjölken? Eller blir det för mycket blandning. Ska man hålla sig till en enda dryck? Funderade nästan på att ta en immodium för att "lugna ner" magen men då är väl kanske risken också att närings- och energiupptagningen stannar av.Någon annan som har liknande erfarenheter eller tips på bra uppladdning före loppet och intag under loppet som är skonsamt mot magen.

Link to comment
Share on other sites

Har kört öppet spår nu i fyra år och varje gång har magen trasslat. Ungefär på sträckan mellan Risberg och Evertsberg börjar magen kännas som en osäkrad handgranat. Det far upp o ner och bubblar och "tränger på". Muggbesök i Evertsberg och ett tidstapp på 20-30 minuter blir följden. Men därefter brukar det funka bra.

Kör med en normal pastauppladdning under veckan innan. På startdagen äter jag en stadig grötfrukost vid 4-tiden med laktosfri mjölk och någon sylt. Två mackor, typ rågfiber. Sedan under loppet banan, någon gel, mörke Enervit och någon bar under de första kontrollerna tillsammans med den sportdryck som serveras. Brukar även längre fram varva med blåbär, buljong och bullar. Uppenbarligen pallar inte magen med detta. Är mest misstänksam mot gelen. Eller kan det vara annat? Kanske mjölken? Eller blir det för mycket blandning. Ska man hålla sig till en enda dryck? Funderade nästan på att ta en immodium för att "lugna ner" magen men då är väl kanske risken också att närings- och energiupptagningen stannar av.Någon annan som har liknande erfarenheter eller tips på bra uppladdning före loppet och intag under loppet som är skonsamt mot magen.

Jag dricker bara två-tre muggar blåbärssoppa på varje station. Jag använder SAMMA på träning.

Sedan jag började dubblera de senaste åren har jag dessutom ätet ett par energikakor (Vitargo) under loppet. Även detta har jag först TESTAT på träning så att jag VET att jag inte får problem av detta. Så mitt tips inför nästa lopp är:

Testa på träning EXAKT vad du tänker sätta i dig under loppet så tor jag du väsentligt minskar riskerna att få problem.

Anm: Jag har samma tips för allt annat t.ex. beträffande vallor, utrustning, etc. det som fungerar på träning fungerar givetvis på vasaloppet också (oberoende vad t.ex. olika försäljare i Mora säger)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört samma grej nu på ca 7-8 lopp (VL, ÖS, mara, LL). Tar Laxoberal under tiden 36 – 24 h innan start. Därigenom får man en bra ”stridstömning” innan och sedan fyller jag på med en massa vitt fiberfattigt bröd. Inget smör eller pålägg. Lite frukt/grönt och proteinmat också men inte så mycket.
Link to comment
Share on other sites

Finns mycket info om magens reaktion under träning bla här lite info eftersom jag själv har problem med magen under ansträngning:

Högre/längre ansträngning än man är van med, ger starkare påslag av stresshormon. Dessa hormon påverkar mag och tarmkanalen negativt vilket ökar risken för magproblem. Om man har dessa problem så kan man starta loppet på TOM mage och även inte inta för mycket proteiner och fett vid en ev frukost. Sedan så är det bättre för magen att under ansträngning få energi (tex kolhydrater) i form av flytande tex Vitargo. Jag gör så att jag startar långlopp med tom mage (spelar ingen roll eftersom man dagarna innan fyllt på alla depåer så en missad frukost gör ingenting). Sedan i början av loppet (ca första 4 milen så äter jag max en halv bar per station. Efter det så intar jag endast flytande tex Vitargo (Grön påse) som sportdryck. Vitargo är den dryck som går ut i kroppen snabbast och är snällast för magen enligt studier. När jag sedan kommit i mål så tar jag också endast flytande (tex Vitargo Pure eller Carboloader eller deras Gainer) efter loppet samt någon timme senare någon bar. Men jag kan inte vräka i mig "vanlig" mat efteråt. Då säger magen ifrån. Dagen efter sedan så kan jag börja äta som normalt. Ovan fungerar för mig. Sedan har jag en kompis som inte har problem med magen alls utan han kan äta vad som helst och hur mycket som helst när han anstränger sig så ibland blir man lite avundsjuk...är ju inte roligt att må illa...

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem när jag dricker sportdryck under ansträngning, kör på blåbär och buljong/vatten istället. Har inte testat exakt vilka sportdrycker som inte funkar, möjligt att vissa är bättre än andra?

 

Antar att du också är laktosintolerant eftersom du tar laktos fri mjölk, jag tror det är boven i dramat (magen klarar inte andra sockerarter som är uppbyggda likt laktosen heller).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...