Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad hände med Svärd, Ahrlin och Aukland?


Willie

Recommended Posts

Någon som vet vad som hände med Svärd, Ahrlin och Anders Aukland?

 

Svärd var väl inte återhämtad från magsjukdomen och tvingades släppa på slutet kan man gissa. Men Ahrling (plats 67!) och Anders Aukland (plats 30)??

hörde ahrlin klaga på riktigt uselt glid i duschen, gällde säkert anders oxå när dom är i samma team

Link to comment
Share on other sites

Svärd höll ju på att joxa med skidan just innan han blev avhängd. Såg ut som underfrysning, men det borde han ju inte haft igår?

Jag har inte sett det, men misstänker att det var vallan han försökte skrapa bort. Allt för att optimera glidet i slutet.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att de sa på tv att Ahrlin och A. Aukland hade samme vallning. Är det inte konstigt att de vallade bort sig då det vel inte var så svårt att valla igår (eller var det svårt)?

Snön va konstig tycker jag i alla fall! Hade inge glid alls med HF7... Gled bra på vissa ställen typ 10 meter sen va de uruselt 1 mil igen...

 

hade exakt samma vallning som ÖS Söndagen och då gled jag KANON! enda skillnaden va SWIX fästvalla i stället för RODE...

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog samma glidvalla som alla andra HF7 och CF7 Pulver men jag la hårt LF4 underst. Polarn hade också bra glid på SKigo och han la grafit underst men använde inte skigo rek. utan la Ultima istället och det var nog rätt. Det gjorde nog susen med hårt underst för jag såg ingen som hade bättre. Klart det var lite trögt på myrarna där det var lite gnissligt, där skulle man nog haft ännu hårdare men det är svårt att valla bra för hela loppet med så varieranade temp och fuktighet. Svix rek var klockren både på glid och fäste. Det bästa var att jag bestämt mig för exakt detta innan jag läste deras rek. Något har man tydligen lärt sig.

 

För övrigt så tycker jag att Vasaloppsarrangörerna gör bort sig. Vare sig logistiken eller banan sväljer så här många deltagare. Och om de nu måste överboka arrangemanget för att maximera vinsten (man kan fråga sig varför - kvartalskapitalism eller?) så måste seedningsystemet funka och det gör det bara inte. Jag menar inte att jag skall starta högre än startgrupp 9 men hur i h-vete har alla de tomtar som jag kör om (ca 2800 pers) hamnat framför mig???? Det är inte bara att det tar energi att byta spår var 5:e sekund, de kan ju f-n inte åka. Alla och jag menar precis alla åker i de två vänsterspåren. gärna i bredd och en hel del kompisåker och pratar med varandra??? Åkt mest i de två högerspåren för där var det glesare. Dessutom åker de och bromsar i nedförsbackar precis som att det finns en enda backe som är det minsta läskig. Påpekade man för någon att hålla höger åkte man nästan på en snyting.

 

Vet ej om det blir någon mer Vasa för det här var det sämsta arrangemanget av alla lopp jag åkt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hur vissa kan bromsa/ploga bort spåren i dessa flacka utförslöpor som vasa-banan bjuder på är ganska konstigt. Speciellt då jag inte kan komma på ett enda ställe där det är någon sväng att tala om efter backarna. På öppet spår hade vi inte dom problemen men jag kan tänka mig att det var ganska så irriterande på vasaloppet.

 

Inte nog med att det pajar spåren, plogning är ju ett ytterst effektivt sätt att verkligen stå på öronen även om tanken förmodligen är den omvända.

Link to comment
Share on other sites

Svärd höll ju på att joxa med skidan just innan han blev avhängd. Såg ut som underfrysning' date=' men det borde han ju inte haft igår?[/quote']

Jag har inte sett det, men misstänker att det var vallan han försökte skrapa bort. Allt för att optimera glidet i slutet.

Jo, så sa Mogren på radiosändningen och jag har hört det från en som kom strax bakom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...