Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka vallatips funkade på Vasaloppet!?!


TV-åkaren

Recommended Posts

Glid: BWLF+BWLF+SWIX HF6 mixat med HF7 + Pulver Swix FC7.

Struktur: Linjär 0' date='20 mm slipad av JA Skidservice i Selja.

Skida: Fischer RCS med högt, hårt och härligt spann.

Outstanding glid jmf med i princip alla andra åkare. Gled ifrån alla utom en person efter Mångsbodarna.

 

Fäste:

Toko Base + Swix VR30 invärmt.

2 tunna lager Swix VR40

4 tunna lager Swix VR45

1 tunt lager VR40

Bra fäste hela vägen. Inget sug att tala om.

Tämligen lite slitage.

 

Sammanfattningsvis kanonskidor hela vägen.

 

Jonas J, IK Stern[/quote']

Intressant att du fick så bra glid med så mkt för varm Swix-fästvalla, som så många andra tycks ha haft problem med. Men du måste ha ett par kanonskidor med relativt hårt spann? Vill du sälja dem:) ?

Everest>> Ja, mina skidor är ett par härliga RCS med ett högt spann som jag inte har några problem att få fäste på när det behövs. Kul att du vill köpa dem...men de är ej till salu! :) Har fått förfrågan om de är till salu förr! Jag har haft tur och fått ett bra par plockat av Björn på Ski&Run helt enkelt!

Jag kan också rekommendera att slipa skidorna på ett ställe där de har koll. Jocke A Skidservice i Selja slipar och vallar åt US & Canadas landslag och har både bra maskin och handlag. Jag märker en markant positiv skillnad på de skidor som är slipade av honom och de som har slipats på annat håll (inkl Fischer fabriksslip).

 

Gällande din kommentar om för varm Swix-valla så antar jag att du avser mina lager VR45? Min erfarenhet är att denna vallan funkar bra mycket längre ner i tempregistret än vad som står på burken. Toppad med VR40 så är det en kanonvalla ner till ca -12--15 (obs! ej vid nysnö). Bra fäste och lite sug enligt min erfarenhet.

 

Min VL-tid på 5.15 hade säkerligen försämrats med många minuter om skidorna och vallningen ej varit bra!

Hmm.. hade 5,18 och jag plockade lite på dig från Evertsberg men det räckte ju inte alls. Kanske med bättre skidor... Tycker fortfarande det låter konstigt att VR45 funkar så bra glidmässigt i så kall snö men det kanske är toppningen eller så är dina skidor så helgrymma att fästet ytterst sällan tar i snön, jämfört med mina sunkskidor. Du slipar i Mora alltså, hade skidorna gått långt efter slipningen?

Link to comment
Share on other sites

Everest>> Skidorna har gått kanske 20-25 mil efter slipen hos JA Skidservice i Selja. Huvudsakligen på tävling. Men de var snabba direkt efter slipen och krävde ingen "inkörning" som ofta annars efter slip för att få fart.

Gällande VR45 så var det en vallare från IFK Mora som tipsade mig inför årets Wadköpingslopp att de ofta använder VR45 i FÖR kalla förhållanden jmf med vad som står på burken (Obs! Ej nysnö!). Har därefter kört på detta tips med framgång både på Wadköping, Halvvasan och VL.

Jag tror inte att det beror på spannet att VR45 funkar bra eftersom jag testat samma koncept även på skidor med lägre spann. VR45 rules helt enkelt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...