Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Högst hastighet?


TV-åkaren

Recommended Posts

Hej!

 

Många av er kör ju med gps. Min fråga blir därför vilken högsta hastighet som ni haft på Vasaloppet och/eller i andra lopp. Drömmen vore ju att koppla detta till aktuell glidpreparering och få ett svar på vad som är snabbast men det tror jag känns som överkurs, eller...?

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

36,7 km/h enl FRWD, med 6 sek intervall, och 42,2 km/h enl Garmin 305, automatisk registrering, under ÖS måndag (lätt snöfall hela loppet). Vilket som är rätt vete tusan! Kanske kan skillnaden bero på längen på inspelningsintervallet - längre intervall borde ju ge lägre hastighet.

Brukar använda FRWDen för att jämföra glid när man kör samma varv på olika skidor. Det finns en bra funktion på den som ritar hastighetskurvor som kan läggas över varandra och jämföras.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Tar upp en gammal tråd.

Hur fort vågar ni rullskidfantomer åka?

"Ibland tar Fantomen på sig rullskidor och åker omkring i staden som vanlig man". Ngn Fantom är jag ju inte och dessutom rullar inte mina skidor så bra men jag kom upp 52 km/h enligt min Garmin 310 på Aleloppet. Men det kan säkert gå betydligt fortare. Får väl leta i arkiven eller leta upp en bra backe att sätta rekord i. Tror dock inte att GPS-klockorna visar maxhastighet så speciellt noggrannt, man skall nog använda fotoceller. Dessutom beror nog maxhastigheten mkt beroende på vad du väger, vilka kläder du har på dig och framförallt, helt riktigt, vilken teknik du vågar använda i 60-70 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min Garmin 305 har jag toppat 63.6 km/h ! Hoppas inte de stämmer!

Sa jag inte att du såg vass ut i tunneln! Du måste ha sicklat rullskidorna' date=' det brukar ha den effekten.[/quote']

Jag tror han "glömt" (orsaken till hans snabba tider?) att slå av GPSen när han kört bilen till och från träningen. ;)

Annars är det nog dags för hjälm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...