Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Garmin Edge 500, GPS


Carl A

Recommended Posts

Hej hopp, har en dylik; tänkte ha till cykling och längdskidåkning.

 

Riktigt kul pryl, om det inte vore för att;

 

Antingen var jag stenfull när jag åkte 10 varv (trodde jag...) i samma spår, för den ritade knappt ut ett varv lika, eller oxå var det GPSen. Ganska stor skillnad enl GPSen var jag åkt...

 

Samma sak flera andra ggr jag använt den. - generellt (på skogsspår, lite bättre på golfbanor olikn, eller ibland tom ganska "bra") verkar det visa ungefär 10% för kort distans. (kul iofs då jag ju åkt fortare än jag först trodde...)

 

Dock att den ska ju såklart visa tämligen rätt även på skogsspår, det är ju inte fråga om så tät skog och dessutom en ngra meter bred röjd "gata" i skogen. -Även om det vore tät skog bör man kunna kräva mer.

 

Ngn som har erfarenheter av GPS, rubr eller annan, att dela med sig av. - Och var nu ärliga: jag har alltför många ggr varit med om folk som inte velat medge att deras grejer är keff: sedan när jag synat deras bluffar har de bara flinat fåraktigt; tyvärr var jag för snäll, så jag lät bli att lemlästa dem.

Link to comment
Share on other sites

Har visserligen ingen edge 500 men en annan garmin och det blir verkligen inte exakt likadana varv när jag åker på en slinga runt runt.

Men har för mig gps´n sätter en punkt varannan sekund samt med en normal felmarginal på 4-8 m för en gps så tycker det stämmer mkt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Garmin Edge 705 som vanligtvis visar rätt när den används på vägar och sjön. Har dock testat den vid skidåkning på motionsspår och det blir som säger väldigt knasigt. Åkte två varv på 10 km slingan och som mest var spåren 80 meter från varandra. Ute på ängar var felet högst 3-4 meter, men i skog var det hopplöst. Det sägs att signalerna studsar i träden och därför blir det fel. Jag vet ej om detta är sant, men det låter troligt.

 

Kan också vara värt att tänka på att hand-GPSer bara mäter 2D, dvs tar ej hänsyn till höjdskillnader. Vanligtvis är lutningarna så små att det inte påverkar distans och fart nämnvärt, men bli inte förvånad ifall 10 km slingan är kortare enligt GPSen.

Link to comment
Share on other sites

Verkar väldigt konstigt att den nya Edge 500 skulle ha en så dålig GPS. Min urgamla 305 diffar max 10 m åt sidan i öppen terräng på väldigt många varv och lite mer ca 20 m i skogen, tycker det är helt OK. Men om man förstorar upp bilden enormt så ser det naturligtvis illa ut. Distansen blir i alla fall väldigt noggrann och höjdskillnaden på ett skidspår har som bekant ingen betydelse för vare sig missvisning åt sidan eller för längden. Men Edge 500 är ju en cykeldator så den är väl inte helt lätt att bära under skidåkning så att den har någorlunda fri sikt?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...