Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många av er kör med 4:or


j.knutsgard

Recommended Posts

Vilken fart är det på 4or jämfört med 3or och 2or?

 

Hur ser pulskurvorna ut?

Det blir väl mer konstant högt eftersom du får ligga i även där det är platt?

Nja, skulle tro att det allmänt sett blir lägre puls med fyror, fast det beror förstås huvudsakligen på hur mkt man anstränger sig och på vilken träningsnivå man befinner sig. Det går givetvis, åtminstone på relativt korta pass, att få hur hög eller låg puls som helst med både ettor, tvåor, treor och fyror. Jag får högre puls med max ansträngning på ettor än treor. Likaså får jag högre puls på en vanlig skidtävling med bra glid än dåligt glid. Detta beror troligen på att ju trögare det går desto större risk är det att ngn muskelgrupp blir så uttröttad att det sänker den maximala farten. Ta tex ett par rullskidor som är så tröga att de knappast går att röra sig framåt. Du skulle snabbt få så mkt mjölksyra att det inte skulle gå att fortsätta röra sig framåt och då blir pulsen inte så hög:) Om det däremot skulle finnas nollor med noll friktion så skulle man ändå behöva övervinna luftmotståndet och pulsen skulle i alla fall bli godtyckligt hög.

 

Kör bara med ettor och treor men är sugen på fyror för att få upp styrkan och musklernas uthållighet men inte pulsen. Har som sagt inte testat fyror men eftersom det skiljer ca 10% mellan övriga hjul så skiljer det sannolikt ungefär lika mkt mellan treor och fyror. Skiljer det 20% borde de ju kallas femmor.

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger ungefär på snittpuls ca:85% maxpuls 92-95% av max på mina pass. Jag kör alltså på en kuperad bana Skyttis Örnsköldsvik.

 

Fråga till Everest hur kan det bli lägre puls med 4:or du måste kämpa på platten, jag har som sagt höjt nivån för mjölksyra rejält. På mina pass kommer den vid 92% ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger ungefär på snittpuls ca:85% maxpuls 92-95% av max på mina pass. Jag kör alltså på en kuperad bana Skyttis Örnsköldsvik.

 

Fråga till Everest hur kan det bli lägre puls med 4:or du måste kämpa på platten, jag har som sagt höjt nivån för mjölksyra rejält. På mina pass kommer den vid 92% ungefär.

kämpa på platten går nog med lättare hjul oxå, bara att det går fortare.

jämför cykel, inte alltid man får högst puls på högsta växeln... däremot är det bra uthållighetsstyrketräning att köra på högre motstånd ibland, men det ska nog varieras om det ska vara optimalt.

Tycker själv jag har svårt att åka på isfören(snabba fören) när det varit kallt och nysnö länge(tyngre före) och även vise versa så det tyder väl på att kroppen anpassar sig..

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger ungefär på snittpuls ca:85% maxpuls 92-95% av max på mina pass. Jag kör alltså på en kuperad bana Skyttis Örnsköldsvik.

 

Fråga till Everest hur kan det bli lägre puls med 4:or du måste kämpa på platten, jag har som sagt höjt nivån för mjölksyra rejält. På mina pass kommer den vid 92% ungefär.

Håller med Nick. Hur mkt du måste kämpa beror väl helt och hållet på vilken fart du anser att du vill uppnå. Kan garantera att det är jobbigare att köra i 30 km/h på platten med tävlingshjul än 1 km/h med fyror. Vill man däremot alltid hålla 15 km/h så är det extremt lätt med ettor och väldigt jobbigt med fyror. Likaså om man vill hänga på ngn annan som har tex tvåor.

Vill man uppnå en viss puls så får man köra fortare med ettor än med fyror.

Men eftersom musklerna blir tröttare fortare med fyror än med ettor så blir den högsta möjliga medelpulsen över en någorlunda lång tid lägre med fyror än med ettor. Men det finns säkerligen stora individuella variationer och sen får du efter en viss tids träning lättare att få upp pulsen med det motstånd du tränat mest med.

 

Eftersom skidföret kan variera enormt mkt så är jag övertygad om att det är mkt bra att variera sig även på rullskidor och därför är jag också väldigt sugen på fyror eller kanske ännu trögare för att verkligen träna upp de muskler som är den svaga länken. Ju trögare hjul desto mer diagonal tenderar det dock att bli så man bör nog inte bara köra på fyror.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...