Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En svensk klassiker...vilket är jobbigast


janbanan

Recommended Posts

Nick:

Om jag jämför mig med dig, som jag var i 30-årsåldern så är du totalt överlägsen utom i löpningen. Då åkte jag vasan på 5.52 tim, vättern 14 tim, simmet upp mot 2tim (om jag haft våtdräkt så jag klarat kylan), Lidingöloppets 2.10.38 från 1976 är ganska bra jämfört med dina 2.o8, om man betänker hur mycket bättre du är i övriga grenar.

 

Men det var 1978 jag skulle ta klassikern, men skippade Lidingöloppet på hösten, då jag ej klarat simningen (kom 1200 m enl träningsdagboken) trots att jag smort in mig i fårfett. Min blivande fru skulle kasta ner en flaska varmt kaffe i kurvan ut mot älven, men jag kom aldrig så långt, så det blev inget med det. Jag var ej så attraktiv resten av dagen, luktade fårfett lång väg.:o

Link to comment
Share on other sites

Nick:

Om jag jämför mig med dig, som jag var i 30-årsåldern så är du totalt överlägsen utom i löpningen. Då åkte jag vasan på 5.52 tim, vättern 14 tim, simmet upp mot 2tim (om jag haft våtdräkt så jag klarat kylan), Lidingöloppets 2.10.38 från 1976 är ganska bra jämfört med dina 2.o8, om man betänker hur mycket bättre du är i övriga grenar.

 

Men det var 1978 jag skulle ta klassikern, men skippade Lidingöloppet på hösten, då jag ej klarat simningen (kom 1200 m enl träningsdagboken) trots att jag smort in mig i fårfett. Min blivande fru skulle kasta ner en flaska varmt kaffe i kurvan ut mot älven, men jag kom aldrig så långt, så det blev inget med det. Jag var ej så attraktiv resten av dagen, luktade fårfett lång väg.:o

jag cyklar ju rätt mycket och satsade verkligen på att cykla fort med "snabbgruppen" tror du skulle haft många timmar att hämta där om du tränat mer cykel och kört i snabbgrupp.

Vi var 10st det året som tog oss runt på 7.30 varav bla Olympiamästaren Bernt Johansson mfl det är jag lite stolt över att jag klara faktiskt. I år ska jag vara med "masgruppen" och utalat mål är 7h vilket nog blir väldigt tufft

 

Som många säger är iaf Vasaloppet den största urladdniingen för mig om man räknar mentalt oxå, börjar ju bli nervös och kolla väder 2 veckor innan och vallanojjor hit och dit skidtester mm gör att vasaloppet är i en katogori för sig

Link to comment
Share on other sites

Alla olika delar har ju sin tjusning. Dock tycker jag att Vansbro ä för lätt, som alla skriver. Jag simmade på 45-46 min utan att tagit ett simtag den vintern, har tidigare bakgrund som kanotist. Ingen direkt utmaning när tävlingstiden är kortare än de allra flesta simpassen.Å andra sidan är det svårt att göra det FÖR jobbigt när det gäller simning, i alla fall utomhus, men drunkningsrisken i åtanke. Kanske någon annan gren? Långlopp i kanot?
Link to comment
Share on other sites

är anmäld, fick en startplats i Bröllopspresent....

Till Dalsland Kanotmaraton?

 

Det verkar vara ett trevligt lopp även om jag inte haft ork eller kropp tidigare att vara med utan bara varit publik.

Men kanske anmäler jag mig i år.

Link to comment
Share on other sites

Min lista;

 

Vasaloppet - jobbigast fysiskt eftersom man använder hela kroppen så länge

Vättern - kul, lite enklare än jag trodde, är ju "bara" att ligga på rulle och köra i klungorna vilket är riktigt roligt,

Lidingö - Mest ont, benen och knäna gillar inte 30kms löpning när man är 50

Vansbro - Enklast, simma en timme, först medströms 2,1km och sedan lika lång tid motströms 900m

 

Hälsar Ingvar

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...