Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Christina Paluselli, fusk eller inte?


9mil

Recommended Posts

Att en damåkere medvetet tar hjälp av manliga åkare på detta sätt kan inte anses OK. Det är ju lite speciellt i ett lopp med gemensam start både för herrar och damer. Om det sker spontant efter loppet av åkare utan anknytning borde det vara OK, men för att stävja fusk borde man kanske införa regeln att manliga åkare inte aktivt får hjälpa damer i spåret på detta sätt. För om t ex Tynell skjuter på Ahrlin så är det ju för att båda tjänar på det, dvs två konkurrenter tjänar på det jämfört med andra konkurrenter. I fallet Paluselli är det ju bara hon som tjänar på det. Jag anser alltså att det är fusk. Paluselli borde kunnat vara segrare utan detta då hon såg stark ut, medan Sofia Lind kanske hade en lite sämre dag. Men det senare kan ju också komma sig av att hon försökt hålla ett tempo som inte var OK för någon dam i söndags...
Link to comment
Share on other sites

Det här är som med skating-skär när man åker klassiskt - man kan använda det när spåren kräver det, för att hålla farten vid drickastationer eller för att undvika kollisioner. Det blir ganska uppenbart när man använder "påskjutning" så att det blir en fördel vilket jag tycker att flera signaler indikerar i fallet Paluselli. Hjälpryttare eller harar är ju inte ovanligt och det får man nog acceptera som skidsporten håller på att utvecklas. Aktiva hjälpinsatser från hjälpryttare eller servicemän är fel! Passiv påskjutning där man trycker på framförvarandes stavtruga är en smidig lösning för att undvika pååkning i utförslöpor.

När kommer utslaget från FIS?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=larsbern]När kommer utslaget från FIS?[/quote]
FIS tyckte inte annorlunda. Antingen var det brist på bevis eller så är det inte tillräckligt allvarligt att putta på sina kollegor och konkurrenter. :|
[url]http://www.skidsport.com/shownews.asp?ID=4523[/url]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=larsbern]Det här är som med skating-skär när man åker klassiskt - man kan använda det när spåren kräver det, för att hålla farten vid drickastationer eller för att undvika kollisioner. Det blir ganska uppenbart när man använder "påskjutning" så att det blir en fördel vilket jag tycker att flera signaler indikerar i fallet Paluselli.[/quote]
[url]http://www.arbetarbladet.se/sports_local_1.php?id=378363&avdelning_1=102&avdelning_2=109[/url]

Gästrikeåkare försvarar Paluselli

Högbo AIK:s Joakim Jonasson åkte i samma klunga som italienskan Christina Paluselli och Marcu Selle, som påstås ha givit Vasaloppssegrarinnan otillåten hjälp genom att utnyttja sin ena stav för att skjuta på Paluselli.
– De två låg först tillsammans bak i tiomannaklungan före Evertsberg men när det blev flackt utför ner mot Vasslan hade jag dem framför mig. De snackade mycket med varandra, och då klungan splittrades upp, drog han iväg och tog vind åt henne, berättar Joakim.
Det italienska paret fick några meter och fram till målet i Mora åkte de ifrån Joakim 3.03.
– Men när vi var i samma klunga i en till en och halv mil såg jag ingen hjälp med staven.
Link to comment
Share on other sites

Det finns nog inte EN sanning i den här historien. Jag märker på mig själv att jag dras med i spekulationer och att man gärna känner med nationaliteten snarare än prestationen. Men håll med om att det skulle se j..ligt lustigt ut i Vasaloppet om fler hade en "Gunde" flåsande i nacken ropandes "KOM IGEN NU MOLLE (flås, flås) DU FÅR VILA SEN!!!"

Så sant som det var sagt ingenting är omöjligt. ;)
Link to comment
Share on other sites

det finns ju hur som helst iaf en film på när han verkligen puttar på henne med sin egen stav i ryggen, det är väl inte direkt en helt naturlig sak i skidspåret, eller? det faktum att hon inte får ont av hans stav, hon reagerar ju inte när han knuffar med den tyder väl ganska klart på att det var förberett på något sett...de stavspetsar jag kör med brukar iaf vara ganska så vassa, inget jag vill ha i ryggen direkt. även om det kanske inte räcker som bevis för att fälla henne så tycker jag ändå det känns ganska solklart att dessa två personer inte har rent mjöl i påsen.
Link to comment
Share on other sites

Moraåkarna släppte ju iväg Markus Leijon till ett spurtpris, är det fusk? Jesper Johnsson som komenterade på Eurosport åkte tillsammans med Sofia för några år sedan och hejade på henne vilket hon var väldigt glad för efter målgång. Om Palusellis tränare puttat på hennes stav hade ju resultatet varit det samma som när han nu puttade med sin egen stav. För övrigt så måste väl Åsarnas ENORMA stötteapparat vara fusk.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Moraåkarna släppte ju iväg Markus Leijon till ett spurtpris, är det fusk?[/quote]
Hur tänker du nu Lejonet? Blockerade Moringarna andra åkare?
[quote]Jesper Johnsson som komenterade på Eurosport åkte tillsammans med Sofia för några år sedan och hejade på henne vilket hon var väldigt glad för efter målgång. Om Palusellis tränare puttat på hennes stav hade ju resultatet varit det samma som när han nu puttade med sin egen stav. För övrigt så måste väl Åsarnas ENORMA stötteapparat vara fusk.[/quote]
Var vill du att gränsen ska dras? Kommer tjejjerna att få ha tränare/klubbkompisar som drar fram dom på samma vis som draghundar? Vill du tillåta draghundar?

Jag trodde en lämplig gräns var att man åkte av egen kraft. Jag trodde till och med att det var den naturliga gränsen.
Link to comment
Share on other sites

Läste i nån dalatidning att moraåkarna hade pratat lite mellan sig och låg i täten när Leijon åkte ifrån klungan.

Jag ser ingen större skillnad på om en herråkare tar vind åt en dam än om några herrar beslutar sig för att växeldra. Man får ju faktist ligga efter en annan åkare och putta på en som ligger före i spåret. Har däremot för mig att det är förbjudet (eller otillåtet) att med händerna putta iväg en annan åkare ex vid stafettväxling.

Vasaloppet åker man inte av egen kraft, som vi vet ligger man ofta bakom en annan åkare (som Oskar ofta gjort). I andra fall kan man låta andra åkare spåra i täten, som när bröderna Blomkvist vann.

Att tränaren använde sin stav istället för att trycka på Palusellis stav tycker inte jag spelar nån roll. Tror knappast att Sofia vunnit om detta inte skett, hon lär väl för övrigt fått lite vindskydd ibland.

Minns ni när Alsgaard åkte om någon i en stafett genom att dra i dennes stav? Detta torde vara tveksamt om det är tillåtet, men han (Norge) blev inte diskat.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...