Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning


Bergwass

Recommended Posts

Jag måste säga att seedningstiderna i ÖS 2010 till Vasaloppet 2011 är generöst satta. Jag trodde att jag med mina 7.44 rasat ner ytterligare ett led, men det gav faktiskt 6:e led, vilket jag är nöjd med.:)

 

Men jag hoppas att jag får välja startnr till VL 2011, i så fall skall jag välja 7030. Anledningen är att jag åkte mitt första VL 1970 och 2011 blir mitt 30:e = 7030. Det spelar ju ingen roll att man har ett nr, som ej stämmer överens med startledet, många seedar ju om sig och då stämmer ju inte nr med ledet likaväl.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet varför man kan åka nästan en timme långsammare i ÖS än VL för att bli seedad till samma startgrupp?? Jag trodde det var lättare att få en bra tid i ÖS och att det därför skulle vara tvärtom d v s att tiden i VL skulle vara mer värd i fråga om seedning.
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet varför man kan åka nästan en timme långsammare i ÖS än VL för att bli seedad till samma startgrupp?? Jag trodde det var lättare att få en bra tid i ÖS och att det därför skulle vara tvärtom d v s att tiden i VL skulle vara mer värd i fråga om seedning.

Har funderat på samma. Verkar ju inte vara 20-40 minuters kö ibörjan vid backen heller

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet varför man kan åka nästan en timme långsammare i ÖS än VL för att bli seedad till samma startgrupp?? Jag trodde det var lättare att få en bra tid i ÖS och att det därför skulle vara tvärtom d v s att tiden i VL skulle vara mer värd i fråga om seedning.

skillnad i foeret

 

/ vad 'r det f;r skit med texten, varf;r kommer ej alfabetets sista bokst'ver och varf;r funkar inte tex fr[getecken

Link to comment
Share on other sites

Föret speller nog en roll men skillnaden blir större för led lengre back och det borde egentligen vare tvärtom tycker jag.

 

Hur brukar det vara? Min gissning är att det blev större skillnad i år då det borde varit så att fler åkte bra i år på grund av den bra vintern i stora delar av Sverige. Seedningen för vasaloppet är ju baserad på plassering och inte tid.

Link to comment
Share on other sites

Föret speller nog en roll men skillnaden blir större för led lengre back och det borde egentligen vare tvärtom tycker jag.

 

Hur brukar det vara? Min gissning är att det blev större skillnad i år då det borde varit så att fler åkte bra i år på grund av den bra vintern i stora delar av Sverige. Seedningen för vasaloppet är ju baserad på plassering och inte tid.

Jag åkte på måndagen och upplevde att spåren blev kärvare ju färre jag hade framför mig pga. att det snöade.

Angående trängsel så minskar rimligen den betydelsen på Öppet Spår ju saktare du går om vi räknar med att du startar så fältet är framför dig inför första backen och myrarna.

 

Så ja, spontant känns det lite bakvänt att ju längre bak i leden desto större skillnad i tid VS/ÖS...

Link to comment
Share on other sites

Placering i VL som seedningsgrund till nästa års VL är inte mycket att säga om. Sen kan man som arrangör styra vilken placering som ger vilket led. För VL har det varit lika i många år. Tex placering 3200 ger led 4.

 

Sen finns det ett antal platser kvar att fylla i varje startgrupp. Här är ÖS ett av många seedningslopp. Det som skiljer är att relativt få som åker ÖS oxå åker VL. Jämför med nått annat seedningslopp där så gott som alla även åker VL. Därför kan man kosta på sig att vara lite generös då man i praktiken inte seedar så många med ÖS resultaten.

 

Men visst är det lättare att seeda sig med resultat från ÖS än från VL, ingen tvekan om det.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet varför man kan åka nästan en timme långsammare i ÖS än VL för att bli seedad till samma startgrupp?? Jag trodde det var lättare att få en bra tid i ÖS och att det därför skulle vara tvärtom d v s att tiden i VL skulle vara mer värd i fråga om seedning.

Det är ju enkelt det snöade under båda öppet spår dagarna, värst var nog måndagen. Bitvis fanns knappt spåren om man låg långt fram. Från mångsbodarna var det enbart 1 spår under Öppet spår måndag då jag åkte. Det gick helt enkelt mycket långsammare under Öppet spår än Vasaloppet. Det är den enkla förklaringen på varför

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det är ju enkelt det snöade under båda öppet spår dagarna, värst var nog måndagen. Bitvis fanns knappt spåren om man låg långt fram. Från mångsbodarna var det enbart 1 spår under Öppet spår måndag då jag åkte. Det gick helt enkelt mycket långsammare under Öppet spår än Vasaloppet. Det är den enkla förklaringen på varför

Är det verkligen så? Hur styrker man det från arrangörens sida? Att ta hänsyn till en yttre aspekt såsom att det snöar mer eller mindre på ett lopp än ett annat känns märkligt då det handlar om en idrott som bedrivs utomhus där man inte kan ha fullständig kontroll över alla faktorer. Då ÖS och VL är lika långt och skidas i samma spår borde det enda rimliga att xx:xx tid ger y startled till VL, oavsett om du har kört ÖS eller VL.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju enkelt det snöade under båda öppet spår dagarna' date=' värst var nog måndagen. Bitvis fanns knappt spåren om man låg långt fram. Från mångsbodarna var det enbart 1 spår under Öppet spår måndag då jag åkte. Det gick helt enkelt mycket långsammare under Öppet spår än Vasaloppet. Det är den enkla förklaringen på varför[/quote']

Är det verkligen så? Hur styrker man det från arrangörens sida? Att ta hänsyn till en yttre aspekt såsom att det snöar mer eller mindre på ett lopp än ett annat känns märkligt då det handlar om en idrott som bedrivs utomhus där man inte kan ha fullständig kontroll över alla faktorer. Då ÖS och VL är lika långt och skidas i samma spår borde det enda rimliga att xx:xx tid ger y startled till VL, oavsett om du har kört ÖS eller VL.

Skåningen har givetvis fullkomligt rätt. VL tar förhoppningsvis indirekt hänsyn till vädret genom att tiderna blir sämre. Seedning måste göras efter hur bra normala led 1, led 7 -åkare osv. presterar. Att seeda för VL efter fastställda tider i andra lopp vore ju fullkomligt barockt i en idrott som skidor där förutsättningarna varierar så enormt.

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så? Hur styrker man det från arrangörens sida? Att ta hänsyn till en yttre aspekt såsom att det snöar mer eller mindre på ett lopp än ett annat känns märkligt då det handlar om en idrott som bedrivs utomhus där man inte kan ha fullständig kontroll över alla faktorer. Då ÖS och VL är lika långt och skidas i samma spår borde det enda rimliga att xx:xx tid ger y startled till VL, oavsett om du har kört ÖS eller VL.

Att jämför tider mellan lopp, även om det är samma sträckning, funkar inte just därför att förutsättningarna skiljer så mycket mellan gångerna. Just därför måste varje lopp behandlas separat och få olika seedningstider. Var man sen drar gränsen för varje led är upp till arrangören.

 

Att det skiljer en timme mellan ÖS och VL låter mycket (så stor skillnad var det inte) men ÖS har alltid gynnats i seedningssammanhang. Kanske för att få fler VL åkare att då och då åka ÖS?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju enkelt det snöade under båda öppet spår dagarna' date=' värst var nog måndagen. Bitvis fanns knappt spåren om man låg långt fram. Från mångsbodarna var det enbart 1 spår under Öppet spår måndag då jag åkte. Det gick helt enkelt mycket långsammare under Öppet spår än Vasaloppet. Det är den enkla förklaringen på varför[/quote']

Är det verkligen så? Hur styrker man det från arrangörens sida? Att ta hänsyn till en yttre aspekt såsom att det snöar mer eller mindre på ett lopp än ett annat känns märkligt då det handlar om en idrott som bedrivs utomhus där man inte kan ha fullständig kontroll över alla faktorer. Då ÖS och VL är lika långt och skidas i samma spår borde det enda rimliga att xx:xx tid ger y startled till VL, oavsett om du har kört ÖS eller VL.

Skåningen har givetvis fullkomligt rätt. VL tar förhoppningsvis indirekt hänsyn till vädret genom att tiderna blir sämre. Seedning måste göras efter hur bra normala led 1, led 7 -åkare osv. presterar. Att seeda för VL efter fastställda tider i andra lopp vore ju fullkomligt barockt i en idrott som skidor där förutsättningarna varierar så enormt.

Möjligt att jag är en novish på området. Men en fråga som uppstår är om man i alla de lopp som är seedningsgrundande till VL tar hänsyn till de yttre faktorerna för att fastställa i vilket startled man hamnar i på VL, och inte endast efter tid/placering? Kan exempelvis xx tid på Maserloppet ge startled y på VL ett år och samma tid (xx) ge startled z på VL året efter endast för att det råder olika väderförhållanden?

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så? Hur styrker man det från arrangörens sida? Att ta hänsyn till en yttre aspekt såsom att det snöar mer eller mindre på ett lopp än ett annat känns märkligt då det handlar om en idrott som bedrivs utomhus där man inte kan ha fullständig kontroll över alla faktorer. Då ÖS och VL är lika långt och skidas i samma spår borde det enda rimliga att xx:xx tid ger y startled till VL' date=' oavsett om du har kört ÖS eller VL.[/quote']

Skåningen har givetvis fullkomligt rätt. VL tar förhoppningsvis indirekt hänsyn till vädret genom att tiderna blir sämre. Seedning måste göras efter hur bra normala led 1, led 7 -åkare osv. presterar. Att seeda för VL efter fastställda tider i andra lopp vore ju fullkomligt barockt i en idrott som skidor där förutsättningarna varierar så enormt.

Möjligt att jag är en novish på området. Men en fråga som uppstår är om man i alla de lopp som är seedningsgrundande till VL tar hänsyn till de yttre faktorerna för att fastställa i vilket startled man hamnar i på VL, och inte endast efter tid/placering? Kan exempelvis xx tid på Maserloppet ge startled y på VL ett år och samma tid (xx) ge startled z på VL året efter endast för att det råder olika väderförhållanden?

Svar ja!

Det är därför det alltid är mycket diskution. Men yttre förhållanden är det som gör att tiderna varierar så enermt på ett lopp ena året och året efter

Link to comment
Share on other sites

Skåningen har givetvis fullkomligt rätt. VL tar förhoppningsvis indirekt hänsyn till vädret genom att tiderna blir sämre. Seedning måste göras efter hur bra normala led 1' date=' led 7 -åkare osv. presterar. Att seeda för VL efter fastställda tider i andra lopp vore ju fullkomligt barockt i en idrott som skidor där förutsättningarna varierar så enormt.[/quote']

Möjligt att jag är en novish på området. Men en fråga som uppstår är om man i alla de lopp som är seedningsgrundande till VL tar hänsyn till de yttre faktorerna för att fastställa i vilket startled man hamnar i på VL, och inte endast efter tid/placering? Kan exempelvis xx tid på Maserloppet ge startled y på VL ett år och samma tid (xx) ge startled z på VL året efter endast för att det råder olika väderförhållanden?

Svar ja!

Det är därför det alltid är mycket diskution. Men yttre förhållanden är det som gör att tiderna varierar så enermt på ett lopp ena året och året efter

Tack för snabbt och rakt svar! Vad anser ni, mer rutinerade utövare, om detta system? Är det det mest rättvisa eller skulle man kunna göra det på något annat vis? Fungerar det på liknande vis i andra långlopp runt om i världen?

 

Är det någon som vet vilka andra aspekter som VL tar hänsyn till förutom snö? Det är ju betydligt fler som åker VL än som åker ÖS. Är det en aspekt som vägs in att det är fler åkare som man trängs med, behöver åka om osv?

Link to comment
Share on other sites

Seedning från vasalopp till vasalopp utgår alltid från placering. Man räknar väl helt enkelt med att ungefär lika stor andel inte tänker åka nästa år i varje startled så det finns platser att fylla för de som kommer till genom att seeda upp sig i andra lopp.

 

I den bästa av världar skulle sedan vasaloppets seedningsgrupp för alla andra lopp mata in alla deltagare med tidigare resultat från vasaloppet och utifrån någon noga avvägd formel kunna räkna ut med god noggranhet vilket led varje åkare i loppet hör hemma i, i alla fall i lopp med ett någorlunda stort startfält. På så vis skulle seedningen relatera till åkare och inte till banlängd, väderförhållanden etc. Det är f.ö. så som exempelvis orienteringens rankingsystem fungerar. Där är det av naturliga skäl omöjlig att relatera till annat än de andra deltagarna.

 

Nu är det ännu inte riktigt så bra i vasaloppets seedning, utan seedningsgruppen tittar förmodligen endast på en handfull åkare i toppen av resultatlistan och bedömmer utifrån gamla vasaloppsresultat vilket led de hör hemma i och gör sedan en höftning för resten av fältet som av någon märklig anledning ofta hamnar på 10min/led. Men likafullt så har man i alla fall eliminerat möjligheten att en stor mängd åkare hamnar rejält fel på grund av exempelvis blixtföre eller blötsnö. Dock ska det sägas att den metod som används idag premierar korta, platta lopp eftersom det blir mindre spridning i fältet på en kort och platt bana, men seedningen ändå ofta blir just 10min/led.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev tidigare i tråden att jag hamnat i 6:e ledet på min ÖS-tid, vilket jag var nöjd med. Min tanke var dock att anmäla mig tidigt till mitt 30:e VL och begära att få startnr 7030. (startår+antal lopp). Jag har mailat två ggr till exp, men inte fått svar, så därför ringde jag upp dem idag. Tyvärr så "sket det sig" med startnr, då 7030 redan var upptaget, men jag hade ändå inte fått välja, då de inte vill ge några speciallösningar för deltagarna utan kör från 7001 osv allt eftersom deltagarna anmäler sig (lika för varje led)

Tycker dock att det skulle vara en fin service till deltagarna och en morot att anmäla sig tidigt att få välja startnummer. Lite besviken är jag dock att jag inte fick 7030.:(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, det är utan tvekan så, att det är lättare att seeda upp via ÖS än VL. Detta är orättvist mot trogna VL-åkare, som då får ett antal långsammare åkare framför sig, vilka gör det trögare i backen än vad det skulle kunna vara. Visst varierar föret, men det är ALLTID så att man tillåter längre åktider i ÖS än i VL, trots att det logiskt sett borde vara tvärtom. Jag har studerat seedningstiderna för VL 2010 och 2011, och för led 5-9 tillåter man i genomsnitt 45 minuter längre åktid i ÖS än VL, för båda åren! Så mycket för varierande före!

 

Jag har frågat VL-kansliet om varför de gynnar ÖS så kraftigt på bekostnad av VL-åkare, men fått mycket ovilliga svar om "så här gör vi alltid" och att "föret kan skilja sig". De håller inte ens med om att man gynnar ÖS-åkarna.

 

Men, faktum är att mina 7:05 på VL2010 renderar startled 6 i VL2011, och hade jag åkt ÖS på 7:05 (tiden samma för söndag och måndag), så hade jag fått stå i led 5 istället. Hade jag dessutom åkt 17 minuter snabbare, helt rimligt utan kö i backen, så hade jag fått stå i led 4!

 

Jag tror att alla inser det orättvisa i detta. Det är uppenbart att man vill locka i ÖS-åkare att åka VL, men detta sker på VL-åkarnas bekostnad! Däremot har man blivit väldigt tuffa mot övriga seedningslopp, vilket iofs är OK med tanke på att antalet lopp har ökat så kraftigt de senaste åren.

 

Jag funderar på att ta ett "mellanår" och åka ÖS så att man kan få en bra position i VL2012 istället! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det är uppenbart att man vill locka i ÖS-åkare att åka VL, men detta sker på VL-åkarnas bekostnad! Däremot har man blivit väldigt tuffa mot övriga seedningslopp, vilket iofs är OK med tanke på att antalet lopp har ökat så kraftigt de senaste åren.

 

Jag funderar på att ta ett "mellanår" och åka ÖS så att man kan få en bra position i VL2012 istället! :-)

Kanske tvärtom. Man vill locka VL åkarna till ÖS och som du skriver på slutet så funderar minst en på att göra det :)

 

Att ÖS är gynnat är det ingen tvekan om. Varför man gör så kan man bara spekulera i. Jag tror man vill gynna sina övriga lopp i seedningen (även tex halv vasan) och få fler åkare i dem => mer pengar.

Link to comment
Share on other sites

Att man skulle gå ner till ÖS för att seeda upp sig till VL, det tror jag hör till undantaget. Det är nog andra motiv som tex att man tröttnat på trängseln o hetsen i VL, att vill pröva något nytt, att man bara är intresserad av tiden inte placeringen etc.

Däremot tror jag det är vanligt att förstagångsåkare tar vägen över ÖS för att slippa starta i 10:an.

Tidigare år tycker inte jag att ÖS-åkarna varit gynnade i seedningen, håller med att de gynnats i året lopp. Om det finns någon medveten strategi bakom eller om det bara blev så är svårt att spekulera om, endast VL.s seedningsansvariga själva kan svara på det. (men jag vill ju helst att de skall få vara ifred, så att min gynnsamma seedningsgrund behålles.);)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...