Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av rullskida för skate?


Labolina

Recommended Posts

Jag är helt nybörjare på rullskidor och har läst igenom många trådar här på forumet om vilka rullskidor som rekommenderas men det mesta handlar om klassiska skidor eller är trådar från förra året eller äldre och det kanske har hänt en del.

 

Vilka erfarenheter har ni av rullskate och vad rekommenderar ni:

1. lufthjul/PU-hjul (får man luftpunka och är trögt eller är det stötdämpande och skönt?)

2. broms (verkar inte vara alla som funkar och är bra, behövs det?)

3. stomme alu/trä (trä verkar dämpa, eller är det bättre med lufthjul)

4. skidpjäxa/inbyggd sko (är det bättre att köra med en riktig bindning och sina pjäxor?)

5. löshäl/inte löshäl (inbyggd sko ger inte löshäl, hur är det?)

6. vilka märken (Swenor/Skike/Skirollo/Powerslide/Elpex/Oneway/Pro-ski) osv?

 

Det verkar finnas en uppsjö av varianter, mer eller mindre skidlika, och det är svårt att veta vad som är bra eller mindre bra. Det blev många frågor men jag är tacksam för all input jag kan få! /L

Link to comment
Share on other sites

1. du glömmde det vanliga alternativet med vanliga gummihjul, som är att föredra. Ingen punkta där inte.

 

2. Broms finns ju inte på riktiga rullskidor. handlar ju bar aom planering om sin körväg.

 

4. alu/trä, nja smaksak, inte någon extrem skillnad direkt

 

5. Riktiga rullskidor använder ju vanliga skidpjäxor

 

 

6 om du skall lära dig åka på rikigt är väl lös häl och riktiga rullskidor bäst

 

7 Swenor/elpepx/pro-ski/Marwe/Eagle är väl alla bra, med dom 2 sista som mest utalade som att vara bäst

Link to comment
Share on other sites

2. Broms finns ju inte på riktiga rullskidor. handlar ju bar aom planering om sin körväg.