Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av rullskida för skate?


Labolina

Recommended Posts

Jag är helt nybörjare på rullskidor och har läst igenom många trådar här på forumet om vilka rullskidor som rekommenderas men det mesta handlar om klassiska skidor eller är trådar från förra året eller äldre och det kanske har hänt en del.

 

Vilka erfarenheter har ni av rullskate och vad rekommenderar ni:

1. lufthjul/PU-hjul (får man luftpunka och är trögt eller är det stötdämpande och skönt?)

2. broms (verkar inte vara alla som funkar och är bra, behövs det?)

3. stomme alu/trä (trä verkar dämpa, eller är det bättre med lufthjul)

4. skidpjäxa/inbyggd sko (är det bättre att köra med en riktig bindning och sina pjäxor?)

5. löshäl/inte löshäl (inbyggd sko ger inte löshäl, hur är det?)

6. vilka märken (Swenor/Skike/Skirollo/Powerslide/Elpex/Oneway/Pro-ski) osv?

 

Det verkar finnas en uppsjö av varianter, mer eller mindre skidlika, och det är svårt att veta vad som är bra eller mindre bra. Det blev många frågor men jag är tacksam för all input jag kan få! /L

Link to comment
Share on other sites

1. du glömmde det vanliga alternativet med vanliga gummihjul, som är att föredra. Ingen punkta där inte.

 

2. Broms finns ju inte på riktiga rullskidor. handlar ju bar aom planering om sin körväg.

 

4. alu/trä, nja smaksak, inte någon extrem skillnad direkt

 

5. Riktiga rullskidor använder ju vanliga skidpjäxor

 

 

6 om du skall lära dig åka på rikigt är väl lös häl och riktiga rullskidor bäst

 

7 Swenor/elpepx/pro-ski/Marwe/Eagle är väl alla bra, med dom 2 sista som mest utalade som att vara bäst

Link to comment
Share on other sites

2. Broms finns ju inte på riktiga rullskidor. handlar ju bar aom planering om sin körväg.

Jo det finns ju alternativ. Det är ett litet bromshjul som man skruvar på skidan så att man kan vrida det till (eller ifrån) det stora skidhjulet så att bromshjulet kan trycka på skidhjulet och så bromsar man. Man måste ställa bromsen på förhand(bromsen är statisk) men det funkar och man kan åka nedförsbackar utan att "ha döden i ögon". Dessutom är det bra på platta banor om man vill träna lite styrka och åka några tunga pass.. Bromsen kostar ungefär 500kr.

Link to comment
Share on other sites

2. Broms finns ju inte på riktiga rullskidor. handlar ju bar aom planering om sin körväg.

Jo det finns ju alternativ. Det är ett litet bromshjul som man skruvar på skidan så att man kan vrida det till (eller ifrån) det stora skidhjulet så att bromshjulet kan trycka på skidhjulet och så bromsar man. Man måste ställa bromsen på förhand(bromsen är statisk) men det funkar och man kan åka nedförsbackar utan att "ha döden i ögon". Dessutom är det bra på platta banor om man vill träna lite styrka och åka några tunga pass.. Bromsen kostar ungefär 500kr.

Jo men nu menade jag en sån tp av broms som Skike har t.ex.

Det du menar är ju bara en hastighetsbegräsning. Inget man anävnder om man helt plötsligt behöver panikbromsa. Då får man helt enkelt bara tvärsetälla ena skidan så tar det stopp

Link to comment
Share on other sites

2. Broms finns ju inte på riktiga rullskidor. handlar ju bar aom planering om sin körväg.

Jo det finns ju alternativ. Det är ett litet bromshjul som man skruvar på skidan så att man kan vrida det till (eller ifrån) det stora skidhjulet så att bromshjulet kan trycka på skidhjulet och så bromsar man. Man måste ställa bromsen på förhand(bromsen är statisk) men det funkar och man kan åka nedförsbackar utan att "ha döden i ögon". Dessutom är det bra på platta banor om man vill träna lite styrka och åka några tunga pass.. Bromsen kostar ungefär 500kr.

Jo men nu menade jag en sån tp av broms som Skike har t.ex.

Det du menar är ju bara en hastighetsbegräsning. Inget man anävnder om man helt plötsligt behöver panikbromsa. Då får man helt enkelt bara tvärsetälla ena skidan så tar det stopp

Ja precis. Tycker ändå att det är iaf bättre ha nån broms än att åka utan..

Link to comment
Share on other sites

Man brukar höra när folk med ProSki Vario med ställbart motstånd. Det brukar skramla nåt förjävligt, de jag vet som köpt sådana har plockat bort spärren efter ett tag.

Jo jag har också sett flera stycken som trillar sönder och skrammlar, som du säger, dom flesta sliter bort det efter ett tag eftersom det itne behövs.

Link to comment
Share on other sites

dom flesta sliter bort det efter ett tag eftersom det itne behövs.

Om det behövs eller är en fördel tror jag beror mycket på var man bor. Jag vet inte hur bra bromser fungerar på ett par rullskidor eller hur andra sett att bromsa dem fungerar men jag är i alla fall glad att jag enkelt kan bromsa med min rollerblades och det finns endå många ställen runt om kring här där jag aldrig skulle komme på ideen att åka rollerblades på grund av farten. Har förövrigt dårlig hjul på mine rollerblades så går inte så raskt heller.

Link to comment
Share on other sites

dom flesta sliter bort det efter ett tag eftersom det itne behövs.

Om det behövs eller är en fördel tror jag beror mycket på var man bor. Jag vet inte hur bra bromser fungerar på ett par rullskidor eller hur andra sett att bromsa dem fungerar men jag är i alla fall glad att jag enkelt kan bromsa med min rollerblades och det finns endå många ställen runt om kring här där jag aldrig skulle komme på ideen att åka rollerblades på grund av farten. Har förövrigt dårlig hjul på mine rollerblades så går inte så raskt heller.

Som jag brukar säga. Det hela handlar om planering. Man måste planera sin planerade rullskidrunda innan helt enkelt. Man får inte komma till en korsning eller nåt när man måste bromsa i för hög fart.

planerar man är det bara att köra på. För branta backar får man undvika om det går för fort alltså. Rak väg då går dom flesta backar, men jag undviker backar på träning där det går över 50 km/h dock

Link to comment
Share on other sites

dom flesta sliter bort det efter ett tag eftersom det itne behövs.

Om det behövs eller är en fördel tror jag beror mycket på var man bor. Jag vet inte hur bra bromser fungerar på ett par rullskidor eller hur andra sett att bromsa dem fungerar men jag är i alla fall glad att jag enkelt kan bromsa med min rollerblades och det finns endå många ställen runt om kring här där jag aldrig skulle komme på ideen att åka rollerblades på grund av farten. Har förövrigt dårlig hjul på mine rollerblades så går inte så raskt heller.

Som jag brukar säga. Det hela handlar om planering. Man måste planera sin planerade rullskidrunda innan helt enkelt. Man får inte komma till en korsning eller nåt när man måste bromsa i för hög fart.

planerar man är det bara att köra på. För branta backar får man undvika om det går för fort alltså. Rak väg då går dom flesta backar' date=' men jag undviker backar på träning där det går över 50 km/h dock[/quote']

Jag tänkte också på att skåne inte är känt för sina stora berg och jag gissar att antalet långa och branta backar inte är så många. Att få till bra träningsturer utan farliga ställen kanske inte är så svårt?

 

Själv bor jag i Trondheim och det är en hel del backar här. Möjligheten att finna fina rundor utan branta och/eller långa backar är faktiskt inte så lätt. En fungerande broms gör att jag kan åka på många fler ställen en utan broms och att jag tex kan starta turen hemifrån.

Link to comment
Share on other sites

Om det behövs eller är en fördel tror jag beror mycket på var man bor. Jag vet inte hur bra bromser fungerar på ett par rullskidor eller hur andra sett att bromsa dem fungerar men jag är i alla fall glad att jag enkelt kan bromsa med min rollerblades och det finns endå många ställen runt om kring här där jag aldrig skulle komme på ideen att åka rollerblades på grund av farten. Har förövrigt dårlig hjul på mine rollerblades så går inte så raskt heller.

Som jag brukar säga. Det hela handlar om planering. Man måste planera sin planerade rullskidrunda innan helt enkelt. Man får inte komma till en korsning eller nåt när man måste bromsa i för hög fart.

planerar man är det bara att köra på. För branta backar får man undvika om det går för fort alltså. Rak väg då går dom flesta backar' date=' men jag undviker backar på träning där det går över 50 km/h dock[/quote']

Jag tänkte också på att skåne inte är känt för sina stora berg och jag gissar att antalet långa och branta backar inte är så många. Att få till bra träningsturer utan farliga ställen kanske inte är så svårt?

 

Själv bor jag i Trondheim och det är en hel del backar här. Möjligheten att finna fina rundor utan branta och/eller långa backar är faktiskt inte så lätt. En fungerande broms gör att jag kan åka på många fler ställen en utan broms och att jag tex kan starta turen hemifrån.

Du har aldrig vart i skåne hör jag.....vi har många långa backar både upp och ner här. Skåne är betydligt mer kuperat en många andra delar i södra Sverige. Vi har många åsar här och nog finns backarna.

Men nog kan det vara mer kuperat i Norge, det tror jag nog, men dom flesta på detta forum bor ju inte där då jag skrev nåt allmänt som riktar sig till dom flesta här.

 

Att Skåne är platt är nog en av dom största missuppfattningarna som finns här i Sverige. Men visst finns det platta partier.

Själv bor jag 150 m över havet....tror inte det är särskilt många i södra Sverige förutom smålänska höglandet som är högre.

Jag är ju ingen äkta skåningen bor ju bara här sen ett antal år tillbaka, jag är ju sörmläning egetligen och i Sörmland finns det inte ens så höga berg som 150 m.

Link to comment
Share on other sites

Vet att Trondheim är ekstremt men min poeng var endå att det beror på var man faktiskt bor. Tror förövrigt inte det är så väldigt bra att åka i förorten till Stockholm som jag kommer ifrån.

 

Har varit i Skåne men kommer inte ihåg så veldig många långa backar men du lika stor höjd förskjell ett par km från sentrum här som du får i hela skåne.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla inlägg! Skåningen för en rak och tydlig åsikt. Du förordar en "riktig" rullskida av Marwe eller Eagle med gummihjul. Hur är det att åka på sådana när underlaget varierar? Hur fungerar det på stenlagt underlag med skarvar var 10cm (jag har sånt i mängder utanför där jag bor), vårgrus, vältrampade gångvägar osv som på asfalt? Hur är det att staka på asfalt långa sträckor? Har man något gummi på staven som dämpar?

 

Någon annan som har åsikter om mina frågor i början på tråden.

 

Jag undrar just om jag skall köpa en (ursäkta uttrycket) klassisk skateskida eller om de olika "off-road" varianterna kan erbjuda en roligare träning och att man med en broms kan åka brantare uppför eftersom man därefter vågar åka nerför. Och att man dessutom kan åka på mjukare underlag som gör att man får behagligare stakning. Någon som har erfarenhet av detta?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla inlägg! Skåningen för en rak och tydlig åsikt. Du förordar en "riktig" rullskida av Marwe eller Eagle med gummihjul. Hur är det att åka på sådana när underlaget varierar? Hur fungerar det på stenlagt underlag med skarvar var 10cm (jag har sånt i mängder utanför där jag bor), vårgrus, vältrampade gångvägar osv som på asfalt? Hur är det att staka på asfalt långa sträckor? Har man något gummi på staven som dämpar?

 

Någon annan som har åsikter om mina frågor i början på tråden.

 

Jag undrar just om jag skall köpa en (ursäkta uttrycket) klassisk skateskida eller om de olika "off-road" varianterna kan erbjuda en roligare träning och att man med en broms kan åka brantare uppför eftersom man därefter vågar åka nerför. Och att man dessutom kan åka på mjukare underlag som gör att man får behagligare stakning. Någon som har erfarenhet av detta?

Att staka behagligare på asfalt går inte så bra. Själv använder jag mjuka stavar. Lite behagligare är det, men du får inte den effekten som du vill och dessutom måste du slita mer för att åka på samma fart..

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla inlägg! Skåningen för en rak och tydlig åsikt. Du förordar en "riktig" rullskida av Marwe eller Eagle med gummihjul. Hur är det att åka på sådana när underlaget varierar? Hur fungerar det på stenlagt underlag med skarvar var 10cm (jag har sånt i mängder utanför där jag bor), vårgrus, vältrampade gångvägar osv som på asfalt? Hur är det att staka på asfalt långa sträckor? Har man något gummi på staven som dämpar?

 

Någon annan som har åsikter om mina frågor i början på tråden.

 

Jag undrar just om jag skall köpa en (ursäkta uttrycket) klassisk skateskida eller om de olika "off-road" varianterna kan erbjuda en roligare träning och att man med en broms kan åka brantare uppför eftersom man därefter vågar åka nerför. Och att man dessutom kan åka på mjukare underlag som gör att man får behagligare stakning. Någon som har erfarenhet av detta?

Det går att staka många timmar i sträck på asfalt med vanliga stavar efter lite träning sisådär 12 -18 h. Ett alternativ till udda skidor med broms är väl att köpa riktigt tröga hjul då behövs ingen broms. Vill man sedan tävla köper man ett par till eller snabba hjul till samma skidor. Givetvis bör man även träna med sina tävlingshjul då och då men då får man i värst fall ta bilen/bussen cykeln till ett plattare ställe om man bor väldigt "kuperat".

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla inlägg! Skåningen för en rak och tydlig åsikt. Du förordar en "riktig" rullskida av Marwe eller Eagle med gummihjul. Hur är det att åka på sådana när underlaget varierar? Hur fungerar det på stenlagt underlag med skarvar var 10cm (jag har sånt i mängder utanför där jag bor), vårgrus, vältrampade gångvägar osv som på asfalt? Hur är det att staka på asfalt långa sträckor? Har man något gummi på staven som dämpar?

 

Någon annan som har åsikter om mina frågor i början på tråden.

 

Jag undrar just om jag skall köpa en (ursäkta uttrycket) klassisk skateskida eller om de olika "off-road" varianterna kan erbjuda en roligare träning och att man med en broms kan åka brantare uppför eftersom man därefter vågar åka nerför. Och att man dessutom kan åka på mjukare underlag som gör att man får behagligare stakning. Någon som har erfarenhet av detta?

Köpte ett par Skike ifjol, har åkt ca 30 mil på dom och kan berätta lite om mina erfarenheter. Känslan i åkningen är väldigt lik den man har på vanliga skateskidor. Av någon oförklarlig anledning tycker jag att det är väldigt kul att "skajka", mycket roligare än nötandet på rullskidor.

 

Bromsen funkar utmärkt och gör just att man slipper planera sin åkning som man måste med vanliga rullskidor. Största fördelen om ni frågar mig, då man inte kan planera allt i trafiken, t ex barn på trehjuling som plötsligt står i vägen. Bromsen gör också att branta backar inte utgör några problem.

 

Mjukt underlag, visst, det funkar men går förstås tyngre och det får inte vara alltför mjukt. På youtube finns klipp där folk åker omkring på gräsmattor och skogsstigar. Har försökt med skogsstigar men..glöm det! Man tar sig kanske fram men man måste vara väldigt stark... Dock händer att jag lägger in ett parti grusväg på mina turer. Potthål och andra ojämnheter gör inte så mycket.

En fördel är att man med lufthjulen slipper vibrationer i fötterna på t ex grov eller ojämn asfalt. Perfekt också att åka i vanliga gympadojjor, t ex om man är på stan och vill gå in någonstans, bara kliva ut skidorna och promenera som vanligt.

 

Har haft problem med däcken som efter ett 10-tal mil fick "blåsor". Detta problem skall dock ha varit temporärt pga felaktig batch med däck. Har fått nya av leverantören men hann inte testa mer än några mil i höstas, så vi får se om dom blivit bättre. Ett annat problem eller mer som ett litet besvär är att man måste hålla på att pumpa däcken (som ersättning till vallning...). För att åkningen inte ska upplevas alltför tung måste trycket hållas på däckens max. Som tur är har jag en kompressor hemma. Ett minimum är väl en handpump med manometer. Annars får man lägga sina rundor så man börjar med ett stopp på den lokala macken. Skall se om det går att få tag på däck av inlinestyp, vet att det finns till Powerslide.

Link to comment
Share on other sites

Allt har väl att göra med vad man har för mål. Vad man vill uppnå med sin träning. Det måste ju styra vad för typ av skidor man väljer.

Att fråga varför skida man skall ha är ju inte lätt om olika typer av åkare kommer svara.

Everest och jag som är äkta rullskidåkare svarar på ett sätt och andra på ett helt annat annat sätt eftersom vi alla har olika mål med våra träningar.

Link to comment
Share on other sites

De vanliga skejtrullskidorna från de större tillverkarna är ganska lika, jag tor att alla är bra. Själv har jag ett par par Pro-Ski S3, alltså vanliga rullskidor med 100 mm gummihjul. De har fungerat utmärkt för mig, känslan när man åker på dem är väldigt lik skidåkning på snö. Originalhjulen slets ner väldigt snabbt, men senare kom en ersättningsmodell som höll bättre (tror att den sitter på från början numera).

 

De fungerar dock bara på asfalt, och helst någorlunda ren asfalt. Grus och våta löv förstör åkningen. Grusvägar fungerar inte.

 

Jämfört med mina 5-hjuliga inlines går rullskidorna mjukare och trögare, och det blir mycket mer skidlik åkning. Tyvärr har jag aldrig testat Skike eller liknande modeller, så jag kan inte jämföra med dem. Det hade dock varit intressant.

 

 

PS Här i Borås finns bostadsområden upp till 260 m ö h. Själv bor jag "bara" på 216 m. DS

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är viktigt med känslan. Det är ju bl.a. den jag fastnat för när jag började skata vintertid. Jag vill åt samma känsla så långt det är möjligt. Det är alltså rullskidor som gäller då. Är det något särskilt man borde veta innnan man köper sina första rullskidor? T.ex. hur man bromsar.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tack för alla tips!

 

Till slut köpte jag ett par Jenex V2 Aero XL150SC med broms (men utan fartbegränsare). http://www.xc-elitesports.com/product_info.php?products_id=1167&osCsid=sst7a6tqsbof70udujflje2km7. Det är mjukt och skönt att köra på lufthjulen och det känns tryggt när underlaget varierar och bromsen är guld värd för mig. Men det var inte helt enkelt på grusstigarna ändå, för det mesta gick det bra men när det blev lite grövre gruspartier blev det svårt i uppförsbackarna. Asfalt är bättre att åka på.

 

Tyvärr har jag märkt att ena skidan svänger så det är svårt att bara rulla nerför, det tycker jag är dåligt. Är det vanligt att skidorna inte är 100% raka? Nu har jag försökt att justera den, hoppas att det blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...