Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mätt på skidor


Volevodin

Recommended Posts

Efter att ha avverkat 100 mil på snö i vinter utan att känna någon mättnad - det har känts inspirerande ända in i det sista. Speciellt trevlig var skidåkningen de sista 3 veckorna, då det var skare för skejtåkning och fina spår på elljusbanan för klassisk åkning. Även de sista gångerna i vårsolsväder och 10-15 plusgrader var givande träning.

 

Därför tänkte jag att som övergångsträning lägga in lite rullskidåkning som jag brukar. Men det blev bara en gång, då jag fick ont i foten, fö kändes rullandet tråkigt. Efter några dagar testade jag inlinesen, men grus på cykelbanorna gjorde att jag vände efter 1 km - kändes enbart tråkigt. Nu börjar det delvis bli grusfritt, så därför tänkte jag ta en rejäl runda idag, men det hela slutade på samma sätt som förra ggn. Det fanns liksom ingen gnista och drivkraft.

 

Jag tror det beror på att jag fått "munnen full" av skidåkning i vinter och jag helt enkelt ingen motivation kvar. Därför skall jag tillämpa avhållsamhet från skidliknande övningar, så hoppas jag inspirationen kommer tillbaka i maj månad, då sol o värme, fågelsång och korta tights och T-shirt skall göra turerna angenämare.:)

 

Ps. Ursäkta att tråden hamnade här, borde kanske varit på Träning..

Link to comment
Share on other sites

Därför skall jag tillämpa avhållsamhet från skidliknande övningar, så hoppas jag inspirationen kommer tillbaka i maj månad, då sol o värme, fågelsång och korta tights och T-shirt skall göra turerna angenämare.:)

 

Ps. Ursäkta att tråden hamnade här, borde kanske varit på Träning..

Blev åttonde rullskidspasset idag efter sista skidtävlingen 20:e Mars. Sol o värme, fågelsång och korta tights och T-shirt gjorde turen mkt angenäm:)

Link to comment
Share on other sites

Har oxå lite ångest när det gäller snön. Åkte 16 kilometer skejt igår i Filipstad. Går nog att åka ett par dagar till så länge det är kalla nätter. Har dock en kropp som inte riktigt vill vara med efter drygt 150 mils skidåkning. Vasaloppet tog nog mer än vad man vill erkänna. Kommer förmodligen att vänta lite med rullskidåkningen. Om nu maj kan räknas som att vänta.
Link to comment
Share on other sites

Bävar också för att snön snart är borta... Det känns LÅÅNGT till nästa säsong. Ska försöka åka så mycket det går denna vecka. Har aldrig känt mig så osugen på att löpträna.

Själv tycker jag nog tvärt om, jag tycker det är inspirerande att snön är på väg bort så man får dra igång med barmarksträningen. Dels för att rullskidor och löpning är roligt och dels för att man nu kan ta stora kliv inför nästa säsong och komma tillbaka starkare än tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Bävar också för att snön snart är borta... Det känns LÅÅNGT till nästa säsong. Ska försöka åka så mycket det går denna vecka. Har aldrig känt mig så osugen på att löpträna.

Själv tycker jag nog tvärt om' date=' jag tycker det är inspirerande att snön är på väg bort så man får dra igång med barmarksträningen. Dels för att rullskidor och löpning är roligt och dels för att man nu kan ta stora kliv inför nästa säsong och komma tillbaka starkare än tidigare.[/quote']

Det är klart, fint vårväder med ljusa kvällar är ju inte helt fel. Kommer uppskatta barmarksträningen...om ett tag!!

Link to comment
Share on other sites

Kan meddela från Sälen att Hundfjället/Tandådalen håller än. Elljusslingorna är godtagbara, men de preparerar ju som krattor här i Sälen. Borde åka på internstudiebesök till Trysil och lära sig lite vett. Skate funkade ganska OK första kvällen när spåren fått frysa till lite (det är vamt o gött på dagarna här nu), men det är lite tajt med skatebädden (återigen, åk till Trysil och lär av era norska kolleger).

 

Kalven runt idag var härligt. Visst, smutsiga spår och lite genomslag på sina ställen, men gött ä dä! Härligt med en extra 12-kilos treåring på ryggen som bygger på träningen och håller igång snacket. Nästa vinter får hon dra i spåret...

 

Var ner en sväng till Lindvallen och där såg spåren helkassa ut. Tycker fortfarande det är sorgligt att se hur inställningen till längdåkning har degenererat från "Gunde-centrat" på 80-90-talet till dagens stympade och inklämda spår.

Link to comment
Share on other sites

Kan meddela från Sälen att Hundfjället/Tandådalen håller än. Elljusslingorna är godtagbara, men de preparerar ju som krattor här i Sälen. Borde åka på internstudiebesök till Trysil och lära sig lite vett. Skate funkade ganska OK första kvällen när spåren fått frysa till lite (det är vamt o gött på dagarna här nu), men det är lite tajt med skatebädden (återigen, åk till Trysil och lär av era norska kolleger).

 

Kalven runt idag var härligt. Visst, smutsiga spår och lite genomslag på sina ställen, men gött ä dä! Härligt med en extra 12-kilos treåring på ryggen som bygger på träningen och håller igång snacket. Nästa vinter får hon dra i spåret...

 

Var ner en sväng till Lindvallen och där såg spåren helkassa ut. Tycker fortfarande det är sorgligt att se hur inställningen till längdåkning har degenererat från "Gunde-centrat" på 80-90-talet till dagens stympade och inklämda spår.

Om man ska vara lite cynisk... Skistar äger ju anläggningarna, och de har inget som helst intresse av längdåkning. Det tjänar man ju inga pengar på.... Man vill ju ha bort längdåkarna. Kom inte Skistar med krav på att man var tvungen att lösa liftkort för att boka stuga?

Link to comment
Share on other sites

Om man ska vara lite cynisk... Skistar äger ju anläggningarna, och de har inget som helst intresse av längdåkning. Det tjänar man ju inga pengar på.... Man vill ju ha bort längdåkarna. Kom inte Skistar med krav på att man var tvungen att lösa liftkort för att boka stuga?

Då kommer de definitivt att förlora en viss kategori av fjällresenärer, nämligen den som jag tillhör. Vi i vår familj brukar blanda längd och utför, barnen är mest roade av att åka i backarna, medan vi vuxna föredrar längdspåren. Finns det inga bra längdspår söker vi oss någon annanstans, och Skistar kan titta i stjärnorna efter våra liftkortspengar.

Link to comment
Share on other sites

Kan meddela från Sälen att Hundfjället/Tandådalen håller än. Elljusslingorna är godtagbara, men de preparerar ju som krattor här i Sälen. Borde åka på internstudiebesök till Trysil och lära sig lite vett. Skate funkade ganska OK första kvällen när spåren fått frysa till lite (det är vamt o gött på dagarna här nu), men det är lite tajt med skatebädden (återigen, åk till Trysil och lär av era norska kolleger).

 

Kalven runt idag var härligt. Visst, smutsiga spår och lite genomslag på sina ställen, men gött ä dä! Härligt med en extra 12-kilos treåring på ryggen som bygger på träningen och håller igång snacket. Nästa vinter får hon dra i spåret...

 

Var ner en sväng till Lindvallen och där såg spåren helkassa ut. Tycker fortfarande det är sorgligt att se hur inställningen till längdåkning har degenererat från "Gunde-centrat" på 80-90-talet till dagens stympade och inklämda spår.

var har de lagt skejtspår? har inte varit där på ett tag, men kan inte minnas att det funnits ett enda i Trandstrandsfjällen

Link to comment
Share on other sites

Var har de lagt skejtspår? har inte varit där på ett tag, men kan inte minnas att det funnits ett enda i Trandstrandsfjällen

Eljusspåren i Tandådalen/Hundfjället. Jag körde där v7, och då var det hyfsat skejtspår. Kör man som i en 8:a blir det drygt 5 km.

 

Om Älvspåret i Kläppen står det att det bara är preparerat för klassiskt, men på stora delar går det att skejta i mitten. Tyvärr inte hela spåret dock, och man får ta samma väg tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...