Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Eviga frågan, Swenor Fiberglas vs Pro-Ski Flex


hubes

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är, som säkert många andra, på hugget för sommarträning i form av rullskidor.

jag har begränsad med erfarenhet av rullskidor så har inte mycket egna preferenser, utan vill att det ska gå att köra varierande asfalt i villaförorter och liknande områden det ska ge en så skidlik och kontrollerad upplevelse som möjligt.

 

valet som jag ser det är

 

Swenor Fiberglas eller Pro-Ski Flex.

 

Det tycks som att swenor är den etablerade kungen, men att många elitskidåkare kör pro-ski, i synnerhet nu med den nya modellen pro-ski flex.

 

Så ös på, för och nackdelar med de båda, någon på forumet som testat båda?

 

kör hårt!

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

ingen tvekan

Swenor

Vad var det som du inte gillade med pro-ski flex?

Inget jag ogillar med den, det är utan tvekan den skönaste Proski möjligen med undatag av tech-skidan, men det var för länge sen jag körde den.

Har aldrigt tyckt att proski vart särskilt sköna att köra på om man jämför med Swenor, men med flex-skidan så känns proski helt normal och jämförbar i åkkänsla med swenor.

Dock tycker jag fortfarande att den är för tung och inte alls lika skön åkkänsla som en Swenor.

Och frågeställninge var vad man skulle välja mellan proski och swenor! Och min personliga åsikt var då utan tvekan Swenor och det betydde inte att jag hade nåt emot proski, den passar inte mig lika bra helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Vi är ett gäng som ska testa lite rullskidor i början på maj. Resultat kommer att publiceras på facebook. Troligen blir det Pro-Ski C2 Flex, Swenor Fibreglass, One-Way och Eagle. Skike skidan vore intressant men har just nu inte access till den.
Link to comment
Share on other sites

Vi är ett gäng som ska testa lite rullskidor i början på maj. Resultat kommer att publiceras på facebook. Troligen blir det Pro-Ski C2 Flex, Swenor Fibreglass, One-Way och Eagle. Skike skidan vore intressant men har just nu inte access till den.

Publicera gärna här också eller åtminstone en länk.

Link to comment
Share on other sites

ja, klart intressant test. kul att veta hur lättmanövrerade skidorna är, kurvtagning och liknande. då det blir svårt att bromsa är det åtminstone bra att känna man har bra kontroll.

 

tror själv det lutar åt swenor, de ska enligt utsago har en lite uppdatering inför 2010 som gör skidan med lägre tyngdpunkt och ytterligare förbättrad stabilitet (man ser en liten notering om det på swenor.net om man kollar norska sidan. men det tycks vara svårt att få mer info om det.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

tror själv det lutar åt swenor, de ska enligt utsago har en lite uppdatering inför 2010 som gör skidan med lägre tyngdpunkt och ytterligare förbättrad stabilitet (man ser en liten notering om det på swenor.net om man kollar norska sidan. men det tycks vara svårt att få mer info om det.

 

/hubes

Jag tror att det var inför fjolårssäsongen som den uppdateringen kom och att det inte är några ändringar tills i år.

Kanske kan någon insatt bekräfta.

 

Vore intressant att veta om man ska titta på något särskilt för att få med de senaste uppdateringarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testa Pro-Ski Flex, däremot Pro-ski Vario och om dom inte har förbättrat sina hjul på de nya skidorna så är dom inte värde att lägga pengar på.

Lagrena höll inte en säsong innan det var dags att plocka isär, smörja alternativt byta lager och backspärr. Att eliten ständigt åker med Pro-ski beror på att dom får betalt för det.

 

Finns det någon på forumet som har ägt mer än ett par Pro-Ski? Skulle inte tro det!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testa Pro-Ski Flex, däremot Pro-ski Vario och om dom inte har förbättrat sina hjul på de nya skidorna så är dom inte värde att lägga pengar på.

Lagrena höll inte en säsong innan det var dags att plocka isär, smörja alternativt byta lager och backspärr. Att eliten ständigt åker med Pro-ski beror på att dom får betalt för det.

 

Finns det någon på forumet som har ägt mer än ett par Pro-Ski? Skulle inte tro det!

Jag äger 2 par. Lagrena skär hela tiden men de har skurit minst lika fort på mina elpex som folk sa skulle gå hur länge som helst. Jag tycker Proski är skönare att åka på än de swenor jag provat men det är nog bara en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testa Pro-Ski Flex' date=' däremot Pro-ski Vario och om dom inte har förbättrat sina hjul på de nya skidorna så är dom inte värde att lägga pengar på.

Lagrena höll inte en säsong innan det var dags att plocka isär, smörja alternativt byta lager och backspärr. Att eliten ständigt åker med Pro-ski beror på att dom får betalt för det.

 

Finns det någon på forumet som har ägt mer än ett par Pro-Ski? Skulle inte tro det![/quote']

Jag äger 2 par. Lagrena skär hela tiden men de har skurit minst lika fort på mina elpex som folk sa skulle gå hur länge som helst. Jag tycker Proski är skönare att åka på än de swenor jag provat men det är nog bara en vanesak.

Hur lyckas du få ett Elpex-lager att skära? Allmänt slitage samt att hjulen slits efter många mil är det som gjort att jag behövt köpa nya. Du måste haft oflax. Är sugen på pro-ski flex för åkegenskapernas skull, men efter allt som sagts om pro-skis lager på detta forum får det nog bli till att slita på elpexen nån säsong till. Personligen hatar jag Swenor, så det är inget alternativ för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testa Pro-Ski Flex' date=' däremot Pro-ski Vario och om dom inte har förbättrat sina hjul på de nya skidorna så är dom inte värde att lägga pengar på.

Lagrena höll inte en säsong innan det var dags att plocka isär, smörja alternativt byta lager och backspärr. Att eliten ständigt åker med Pro-ski beror på att dom får betalt för det.

 

Finns det någon på forumet som har ägt mer än ett par Pro-Ski? Skulle inte tro det![/quote']

Jag äger 2 par. Lagrena skär hela tiden men de har skurit minst lika fort på mina elpex som folk sa skulle gå hur länge som helst. Jag tycker Proski är skönare att åka på än de swenor jag provat men det är nog bara en vanesak.

Hur lyckas du få ett Elpex-lager att skära? Allmänt slitage samt att hjulen slits efter många mil är det som gjort att jag behövt köpa nya. Du måste haft oflax. Är sugen på pro-ski flex för åkegenskapernas skull, men efter allt som sagts om pro-skis lager på detta forum får det nog bli till att slita på elpexen nån säsong till. Personligen hatar jag Swenor, så det är inget alternativ för mig.

Ingen aning, som skrivits om i annan tråd så mina packade mina elpex ihop i höstas, inköpta i maj förra året. Då åkte jag ungefär 50/50 på dem och mina proski. Nu har jag satt på en uppsättning nya lager på proskiskidorna men elpexlagrena rådde jag inte på, var omöjliga att få bort. Jag försökte trycka ut dem med skruvstäd och hylsor vilket funkade bra på proski men det var helt omöjligt att rubba elpexlagren. Nån som vet om det fungerar annorlunda där, vad kan man göra för fel?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testa Pro-Ski Flex' date=' däremot Pro-ski Vario och om dom inte har förbättrat sina hjul på de nya skidorna så är dom inte värde att lägga pengar på.

Lagrena höll inte en säsong innan det var dags att plocka isär, smörja alternativt byta lager och backspärr. Att eliten ständigt åker med Pro-ski beror på att dom får betalt för det.

 

Finns det någon på forumet som har ägt mer än ett par Pro-Ski? Skulle inte tro det![/quote']

Jag äger 2 par. Lagrena skär hela tiden men de har skurit minst lika fort på mina elpex som folk sa skulle gå hur länge som helst. Jag tycker Proski är skönare att åka på än de swenor jag provat men det är nog bara en vanesak.

Jag har 3 par varav ett skate och dom har aldrig krånglat.

Dom klassiska fungerar bättre nu sen jag börjat åka oftare på dom, dom tycktes inte klara av att smutsen torkade in för länge runt lagrena.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur elpex hjulen är gjorda men är det som på swenor så måste man trycka lagret utåt, det går inte att skjuva dom rakt igenom som på proski och eagle.

Kan du förklara det lite noggrannare, hur ska man kunna trycka dem utåt om båda lager sitter inne i hjulet, du kan ju inte komma in innanför lagret (för att trycka utåt) utan att ha fått bort ett lager, eller?

Link to comment
Share on other sites

Är det hjulet med spärr så knackar du lätt på axeln som går genom lagret, så kommer lagret på andra sidan ut. Är det det andra hjulet så brukar jag använda en skruv eller dyligt.

Beror på om det är en genomgående axel med M6 skruv (Swenor) eller om det bara är en M8 skruv (Pro-ski) låser hjulet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...