Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka rullskidor rekommenderar ni till mig?


Willie

Recommended Posts

Funderar på att köpa rullskidor. Har aldrig stått på ett par rullskidor men saknar stakträningen den här delen av året. Är ute efter några som uppfyller följande krav:

 

1. Driftsäkra och kräver så lite underhåll som möjligt.

2. Stabila att stå och staka på. (kommer diagonala en del men vill verkligen prioritera stakningen)

2. Lite svikt och sköna att åka på även om asfalten är lite ojämn.

 

Har tittat lite på både Swenor Fibreglass och Elpex Vasa. Vad säger ni som kan det här med rullskidor?!

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köpa rullskidor. Har aldrig stått på ett par rullskidor men saknar stakträningen den här delen av året. Är ute efter några som uppfyller följande krav:

 

1. Driftsäkra och kräver så lite underhåll som möjligt.

2. Stabila att stå och staka på. (kommer diagonala en del men vill verkligen prioritera stakningen)

2. Lite svikt och sköna att åka på även om asfalten är lite ojämn.

 

Har tittat lite på både Swenor Fibreglass och Elpex Vasa. Vad säger ni som kan det här med rullskidor?!

Båda klarar av krav 1 mycket bra!

Båda klarar av krav 2 utmärkt!

När det gäller liten svikt är det väl en liten fördel för Swenor, men så stor är inte skillnaden.

 

Tror dock när det gäller skidor som kräver minst underhåll så ligger nog Elpex bra till.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köpa rullskidor. Har aldrig stått på ett par rullskidor men saknar stakträningen den här delen av året. Är ute efter några som uppfyller följande krav:

 

1. Driftsäkra och kräver så lite underhåll som möjligt.

2. Stabila att stå och staka på. (kommer diagonala en del men vill verkligen prioritera stakningen)

2. Lite svikt och sköna att åka på även om asfalten är lite ojämn.

 

Har tittat lite på både Swenor Fibreglass och Elpex Vasa. Vad säger ni som kan det här med rullskidor?!

Båda klarar av krav 1 mycket bra!

Båda klarar av krav 2 utmärkt!

När det gäller liten svikt är det väl en liten fördel för Swenor' date=' men så stor är inte skillnaden.

 

Tror dock när det gäller skidor som kräver minst underhåll så ligger nog Elpex bra till.[/quote']

Såg att Elpex hjul är 50mm breda medan Swenor Fibreglass är 45cm. Gör det någon märkbar skillnad i stabilitet? Jag har som sagt inte provat rullskidor och vill gärna ha några som är stabila, lättåkta.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Elpex Wasa och Swenor Finstep. Av dessa föredrar jag Elpex skidan eftersom den är betydligt smidigare. Har kört många hundra mil utan några som helst problem. Finstepens fördel är att den har högre markfrigång. Kan tänka mig att den passar betydligt tyngre åkare bättre. Har tyvärr inte testat Fibreglass.
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att Elpex var stabilare än Swenor Finstep som har ytterligare 5mm (tror jag) bredd på hjulen. Tror inte att hjulbredden är avgörande med såpass breda hjul utan att hela konstruktionen avgör. Har du möjlighet att testa dem båda och jämföra så hittar du förhoppningsvis din favorit. Om det inte finns någon butik i närheten så kanske någon skidklubb kan vara behjälplig med utlån för en kort provtur?
Link to comment
Share on other sites

Kan också instämma i att Elpex (jag kör Everest som är samma stomme) är stabilare än Fibreglassen som jag också kör.

Men hur mycket kan det bero på om man "knackat in" Swenor-skidorna?

Jag tycker de drar lite snett, men byter jag skidor så är det fortfarande på högerfoten som de vill dra snett.

Link to comment
Share on other sites

Har tittat lite på både Swenor Fibreglass och Elpex Vasa. Vad säger ni som kan det här med rullskidor?!

Jag har ett par Fibreglass och ett par äldre Elpex m. alu-stomme.

På jämn och fin asfalt ingen större skillnad, men åker man på grov asfalt eller oljegrus blir det en enorm skillnad.

Där är Fibreglass-stommen överlägsen!

Alu-stommen skakar så man nästan får vibrationsskador, jag får domningskänslor i fötterna där asfalten är som sämst.

Dessutom om det är grus på asfalten (nu är det väl uppsopat sen vintern, men ibland är det grus vid utfarter från grusvägar osv),

så rullar det på nästan som vanligt med Fibreglass-stommen, medan Alu-stommen bromsas upp väldigt av att det skakar o hoppar.

 

Om JAG skulle köpa ett par rullskidor - Fibreglass, eller liknande med svikt i stommen.

Link to comment
Share on other sites

Jag rullar på fibreglassen och är mycket nöjd med det. Har aldrig upplevt att de drar snett.

Igår körde jag på Klarälvsbanan (som har en fin beläggning) med Fibreglassen och då uppförde de sig bättre, inga tendenser till sneddragning.

Link to comment
Share on other sites

Blev ett par Fibreglass! Är mycket sköna tycker jag, gången är mjuk tack vare flexen i skidan.

 

Upplever att de drar lite snett men vill inte påstå att det beror på skidan utan mig som inte är van att stå på rullskidor. Men jag trodde det skulle vara lättare att hålla spikrak kurs, det måste jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par av 80-talets "stora" rullskidor, det är ett par av svensk-skidan. Funkar helt perfekt tycker jag till träningen, mycket skön gång, alustomme, kanske ngt tunga men de går mycket mjukt tycker jag oavsett underlag, de breda mjuka däcken sväljer sten o grov asfallt bra. Dessa skidor får man för ngn hundring om man hittar ett par.

 

Vad gäller ang, att skidor drar snett så är det väl oftast vid landsvägs körning med lite lut ut mot vägkant för vattenavrinningens skull och just höger skida vid högeråkning får jag att dra lite snett för det blir ngt mer vikt på högerfoten tycker jag. Åker jag på helt plant underlag som banvall ex, så drar de inget alls utan då går de helt jämt och rakt. Detta gäller även mina tävlings skidor eagle.

Link to comment
Share on other sites

Nyasfalterad sträcka blir ju visserligen en bättre referens att kolla om skidorna drar lite, men oavsett om det är gammal eller ny asfalt på landsväg med viss grad av lutning ut mot vägkant så kommer ju skidorna förmodligen att dra ändå oavsett asfaltens kvalite.

Är det cykelvägar/gångvägar som oftast är helt plana/vågräta då är det lättare att se om det beror på skidorna. :)

Link to comment
Share on other sites

Har precis kört ett pass på banvallen mellan Ulricehamn och Falköping (körde till Blidsberg och vände) för dem som vet var det är. Knackade till det sista och så länge asfalten är platt och fin så har jag inga problem med att de drar sig längre, resten lär nog vara en vanesak att hantera.

Annars är ju fibreglass en skön skida att åka på tycker jag fast jag har ju inget att jämföra med.

Link to comment
Share on other sites

Ja på banvallen runt Ulricehamn tränas det mycket på för min del, den turen blev väl en dryga fyra mil för dig med fin stakning.

 

Lite som svar på trådens ursprung så kan ju olika rullskidor dra snett pga olika orsaker, vanligtsvis lutningen på asfalten, men allt blir väl en vanesak. Välj en skida som är stabil och har bra åkkomfort.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...