Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullmotstånd uppför


Volevodin

Recommended Posts

En sak har jag funderat på och det gäller hur mycket man tjänar på 1:or jämfört med 2:or på backtävlingar typ King of the Hill eller uppför Isaberg (klassiskt i första hand) Skiljer det så mycket om det är så brant att man måste gå över på diagonalen ?
Link to comment
Share on other sites

Jag förmodar väl att det skiljer mindre i den lägre farten man har uppför och kör du utför på dessa olika hjul så diffar det ännu mer i %.

Så Det går nog utmärkt att tävla på 2 or då det går brant uppför utan att det diffar ngt nämnvärt.

Link to comment
Share on other sites

Min spontana tanke är att man förlorar ungefär lika mkt på dåligt rull uppåt som neråt dvs oavsett hastighet. Men jag får väl kolla i träningsdatan eller testa i en backe för att verifiera detta. Det kan nog även variera från person till person. Och ja självklart tjänar man på att diagonala uppåt i branta backar om man inte tillhör världseliten eller är en extremt bra stakåkare, jämför med första Vasaloppsbacken.

 

Skulle inte rekommendera att tävla uppåt med tvåor i alla fall. Jag började tävla så och fattade inte varför jag hängde med på platten men inte uppför. När jag sen körde ytterligare ett lopp som hade branta upp- och nedförsbackar så förstod jag varför. Sen köpte jag tävlingshjul:)

Link to comment
Share on other sites

Går det att sätta eagle-hjulen på en "vanlig" stomme typ proski/elpex eller swenor? Eller är de för stora. Jag skulle helt klart tycka det var värt att byta stomme inför för ett backrace då jag tycker att eaglestommen är fruktansvärt obehaglig att åka med, jag tycker framförallt att det är jätteobehagligt att diagonala med den.
Link to comment
Share on other sites

Går det att sätta eagle-hjulen på en "vanlig" stomme typ proski/elpex eller swenor? Eller är de för stora. Jag skulle helt klart tycka det var värt att byta stomme inför för ett backrace då jag tycker att eaglestommen är fruktansvärt obehaglig att åka med, jag tycker framförallt att det är jätteobehagligt att diagonala med den.

På Swenor borde det funka tycker jag. Det beror på hjuldiametern, på Pro-ski och Elpex så är Eagle-hjulen för stora.

 

Jag ska prova om dom funkar på One-way så snart jag får hem mina.

Link to comment
Share on other sites

Går det att sätta eagle-hjulen på en "vanlig" stomme typ proski/elpex eller swenor? Eller är de för stora. Jag skulle helt klart tycka det var värt att byta stomme inför för ett backrace då jag tycker att eaglestommen är fruktansvärt obehaglig att åka med, jag tycker framförallt att det är jätteobehagligt att diagonala med den.

Kan hålla med om att de inte är ett under av komfort det brakar, knakar och skakar om asfalten är ojämn i hög fart. Däremot så upplever jag inga som helst problem med diagonalåkning uppåt, då går det ju av naturliga skäl långsammare, åtminstone för mig. Har också svårt att se att det skulle bli ngn större skillnad med en lika lång stomme och samma hjul. Men som alltid måste man testa innan man vet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...