Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Korkhandtag


Blek-Inge

Recommended Posts

Mina korkhandtag (exel) har stått pall i fyra år, men nu börjar de bli rejält slitna. På vissa ställen är det helt nerslitet och plasten i själva hylsan tränger igenom. Stavarna håller i många mil till, men att köpa nya handtag kostar nästan lika mycket som nya stavar. Återstår alltså att försöka laga. Silvertejp ligger ju (som alltid) närmast till hands, men då blir ytan väldigt hal och "kall".

Vad annat kan man använda med hyfsat resultat?

Link to comment
Share on other sites

Mina korkhandtag (exel) har stått pall i fyra år, men nu börjar de bli rejält slitna. På vissa ställen är det helt nerslitet och plasten i själva hylsan tränger igenom. Stavarna håller i många mil till, men att köpa nya handtag kostar nästan lika mycket som nya stavar. Återstår alltså att försöka laga. Silvertejp ligger ju (som alltid) närmast till hands, men då blir ytan väldigt hal och "kall".

Vad annat kan man använda med hyfsat resultat?

Det är ju busenkelt att laga korkhandtag, så fort jag upptäcker att det börjar bli en grop av nötning i korken, så fyller jag ut med epoxylim, håller hur länge som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par lösa handtag till Exel Avanti, ovalt rör, samt 2 par handtag till Exel Vectron, som jag skulle kunna tänka mig att sälja. I så fall lägger jag in dem på köp&sälj med prisuppgift, men det blir efter sommaren i aug-sept nångång.

 

Ps. Ev. skulle jag kunna tänka mig att ta med dem till Mörrum, om jag åker dit på dans i sommar. (antar att du är från Blekinge, av namnet Blek-Inge att döma) I så fall skickar jag ett mail till dig innan.

Link to comment
Share on other sites

Tycker korkhandtag är blaj. Det är bra så länge det funkar, men när det börjar vittras sönder blir det en massa meck. Till slut återstår bara en sak - att byta hela handtaget.

 

Jag hade turen med mig i vintras när jag var i Italien. Dagen innan Marcialonga släppte hela handtaget. Servicekillarna i Franco Nones butik fixade till ett nytt par för 10 euro.

Link to comment
Share on other sites

Tack för många förslag på lösning. Testar nu med rackettejp typ läder, verkar OK - får se hur det håller. Epoxylim skulle jag nog börjat med för länge sen, nu är det för sent. Volevodin: Handtag till Exel Avanti skulle kunna vara en lösning (ovalt rör). Hör av dig när du vill sälja!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...