Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Börja tävla på längdskidor?


Glattnos

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att börja tävla och undrar hur jag ska gå tillväga?

 

Det jag undrar är:

Måste jag vara med i en klubb för att kunna tävla? Måste det vara en lokal klubb?

 

Är det någon som har tips på en klubb som jag kan gå med i? Jag går gärna med i en klubb vilken som helst, ett plus är om det går att köpa en tävlingsdräkt/klubbdräkt via klubben. Jag vill ändå alltid träna ensam för mig själv så vart klubben befinner sig är ju inte viktigt i det avseendet.

 

Hur brukar en tävling gå till? Är det typ registrering/få nummerlapp/få starttid. Alltså vilka steg är "obligatoriska" på en tävling?(jämför med viss motorsport där alla måste vara med på förarmöte och besiktiga fordonet för att få starta).

 

Vilka tävlingar får man åka och hur hittar jag tävlingar? Är det här man ska kolla: http://ta.skidor.com/EventCalendar.aspx?orgid=80

 

Någon som har några övriga tips?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag funderar på att börja tävla och undrar hur jag ska gå tillväga?

 

Det jag undrar är:

Måste jag vara med i en klubb för att kunna tävla? Måste det vara en lokal klubb?

 

Är det någon som har tips på en klubb som jag kan gå med i? Jag går gärna med i en klubb vilken som helst, ett plus är om det går att köpa en tävlingsdräkt/klubbdräkt via klubben. Jag vill ändå alltid träna ensam för mig själv så vart klubben befinner sig är ju inte viktigt i det avseendet.

 

Hur brukar en tävling gå till? Är det typ registrering/få nummerlapp/få starttid. Alltså vilka steg är "obligatoriska" på en tävling?(jämför med viss motorsport där alla måste vara med på förarmöte och besiktiga fordonet för att få starta).

 

Vilka tävlingar får man åka och hur hittar jag tävlingar? Är det här man ska kolla: http://ta.skidor.com/EventCalendar.aspx?orgid=80

 

Någon som har några övriga tips?

 

Tack på förhand!

För att tävla måste du vara med i en förening (klubb) som är ansluten till Svenska Skidförbundet. Det brukar gå att gå in på deras hemsida för att se vilka dessa är. Det kan allt från etablerade skidklubbar till små lokala idrottsföreningar som valt att även betala avgift till SSF. Anslutning till SSF för att tävla är bl.a. för skidförsäkring. Detta gäller alltså även Vasaloppet, som räknas som en tävling.

 

Sen finns det ju allt från gratisklubbar som Axa, men jag rekommenderar självklart inte detta utan www.nvskidor.se i stället ;) . Skämt åsido, lokala klubbar gör ju att du kan tävla på distriktsnivå, vilket väl oftast är det mest naturliga sättet att börja tävla. Sen finns det ju självklart långlopp, där många åker för att seeda sig till Vasaloppet.

 

Sen finns det väl tävlingar där du behöver en FIS-status. Men innan du tycker du ligger på sådan elitnivå kan du väl tävla lite "vanligt" först.

 

Dina övriga frågor upplever jag som lite konstiga. Det mesta bestämmer ju oftast tävlingsledning för respektive tävling. T.ex. gemensam start eller individuell, hur tidtagning går till (chip / manuell klocka), när du senast måste hämta ut nummerlapp, klassisk/fri stil mm. Sen finns ju lite allmäna regler om utrustning som finn på SSF:s hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack för svaret!

Vilka frågor var konstiga? Du har ju svarat på alla och då borde du ju förstått dom också.

 

Det är fri stil distans mellan 1 och 50 km som är intressant.

 

Men då betyder det att jag i princip gör såhär:

Går med i en klubb/förening som är ansluten till SSF, spelar inge roll vilken.

Hittar en tävling och anmäler mig till den. Läser i tävlingsinbjudan vad som gäller angående tävlingens tillvägagångssätt(som alltså kan variera).

Åker dit och tävlar.

 

Låter ju inte så svårt.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har tips på en klubb som jag kan gå med i? Jag går gärna med i en klubb vilken som helst, ett plus är om det går att köpa en tävlingsdräkt/klubbdräkt via klubben. Jag vill ändå alltid träna ensam för mig själv så vart klubben befinner sig är ju inte viktigt i det avseendet.

En fråga bara! Du får självklart göra som du vill, men varför vill man alltid träna ensam?

Det brukar ju vara väldigt motiverande och ge mycket mer att träna i grupp.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen: Jasså, är fristil-tävlingar ovanliga. Det är ju roligast att åka fristil.

Det är nog roligt att träna ihop med någon. Men då måste man ju vara ungefär lika bra, om en åker fortare så tränar man ju ensam ändå lixom. Men jag trivs ändå bäst att åka själv, tävla mot mig själv med hjälp av pulsklocka.

Är lite individuell i allt som jag gör, men det skulle ändå vara kul att testa en tävling.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen: Jasså, är fristil-tävlingar ovanliga. Det är ju roligast att åka fristil.

Det är nog roligt att träna ihop med någon. Men då måste man ju vara ungefär lika bra, om en åker fortare så tränar man ju ensam ändå lixom. Men jag trivs ändå bäst att åka själv, tävla mot mig själv med hjälp av pulsklocka.

Är lite individuell i allt som jag gör, men det skulle ändå vara kul att testa en tävling.

Det där beror nog på hur klubben är gissar jag.

Distanspass kan man ju alltid åka ihop med andra eftersom man ju då inte direkt kör max fart. Och då kan man ju åka tillsammans fast man är olika bra. Trevligt att ligga och prata då.

Intervaller är ju ännu trevligare att göra ihop. För det passar ju verkligen om man är på olika nivå, framför allt om man startar på samma ställa och åker fram och tillbaka eller så, man kör ju sin egen takt då. Men sparringen är viktig.

 

Skate-tävlingar finns inte så många i Sverige nä, pågrund av att alla vill åka klassiskt tyvärr. Men det har varit lite skate redan i år dock.

I april gick ju Landsjön runt som var skate plus en klassisk klass också.

I maj gick King of the Hill som var ett backrace med en prolog i klassisk stil samt därefter en jaktstart i fristil.

Precis samma tävlingsupplägg som King of the Hill hade vi på vår tävling på rullskidlägret för 2 veckor sen. Där åkte ganska många skate också på backintervallerna ena dagen.

 

Men vad jag vet finns det bara en skatetävling till hösten och det är Skånes DM som går någon gång i slutet av okt el. början av nov. Men jag kan ha fel, kan finns fler skatetävlingar under hösten.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen: Jo det går säkert bra att träna med andra, men jag har ingen aktiv klubb i närheten. Eller klubbar finns kanske men inga som tränar på samma ställe som mig. Jag vill inte åka onödigt långt för att träna med andra när jag kan träna själv på närmare håll. Det är också en anledning att jag tränar själv.

 

Och nu förstår jag dig inte riktigt, när jag söker efter tävlingar så hittar jag flera:

 

Intervallstart, fri stil:

19/12 Decemberloppet 2010, Örnsköldsvik

2/1 MoraPinglan, Mora

16/1 JärvsjöRennet 2011, Vilhelmina

29/1 BIK:s skidspel, Härnösand

23/2 MOLIDENRÄNNET, Moliden

19/3 Aspelundsrundan, Askersund

26/3 Svegsskidan, Sveg

 

Masstart, fri stil:

4/12 Flatarundan, Strömsund

3/4 Luspenloppet, Storuman

 

Hmmm...Är det så att du enbart tänker på rullskid-tävlingar? I så fall så hänger jag nog med lite mer på vad du menar.

Link to comment
Share on other sites

hahaha... de e skåningen som e så insnöad på RULLSKIDOR att han inte ser att de står LÄNGDSKIDOR!

 

För skidtävlingar i skate finns de gott om! Skulle nästan vilja påstå att de e fler skate än klassisk om man räknar bort långlopp...

 

Bara köra på!

Link to comment
Share on other sites

hahaha... de e skåningen som e så insnöad på RULLSKIDOR att han inte ser att de står LÄNGDSKIDOR!

 

För skidtävlingar i skate finns de gott om! Skulle nästan vilja påstå att de e fler skate än klassisk om man räknar bort långlopp...

 

Bara köra på!

Helt rätt, läste rubriken nu och insåg att jag var lite väl insnöad på sommar, tänkte inte på att det kommer en vinter ibland också.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, läste rubriken nu och insåg att jag var lite väl insnöad på sommar, tänkte inte på att det kommer en vinter ibland också.

Jag undrade över det lite... För om man kör en tävling på vintern, är det väl mest långlopp som har motionsklass.

 

I södra sverige är det lite sämre med fristilbanor och tävlingar. Man behöver komma upp mot Värmland/Dalälven eller däröver för att det ska vara vanligare. Sen får man ta steget över S Sverige ner till Europa.

 

Konstiga frågor Glattnos var väl "Hur brukar en tävling gå till? Är det typ registrering/få nummerlapp/få starttid. Alltså vilka steg är "obligatoriska" på en tävling?(jämför med viss motorsport där alla måste vara med på förarmöte och besiktiga fordonet för att få starta).

" Det var där jag menade att du får gå in och läsa PM för respektive tävling.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Okej, jag förstod det av ditt första svar. Men jag förstår inte vad som var konstigt med frågorna. Har man aldrig varit intresserad av skidtävlingar förr är det ju inte konstigt om frågorna ser ut så?

 

Skåningen: Jag kan förstå att du tänkte på rullskidor, dels så är det enbart rubriken som säger längdskidor och dels så är det ju mitt i sommaren så jag borde egentligen skrivit att jag avsåg tävling på vintern.

 

Tackar för era svar! Nu vet jag ungefär vad som gäller. Ska gå med i en klubb för jag vill inte åka motionsklass, jag blir mer motiverad och målmedveten om jag vet att konkurrensen är stenhård! Samma som att jag faktiskt tycker att det är roligast att åka när det är snöblandat regn, motvind och uppför.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite kompletterande information, om hur en tävling går till.

 

Tävlingsprogrammet för det egna distriktet brukar läggas ut på specialdistriktsförbundets hemsida på hösten. Sen när tävlingen börjar närma sig, så brukar arrangerande klubb lägga ut en inbjudan på klubbens hemsida (om de har en). Där står nödvändiga uppgifter om första start, anmälningstid, anm.avg och efteranmälan (ofta dubbel avgift). En bra sak, som tillkommit pga de osäkra vintrarna är att anm.avg, ofta faktueras klubben i efterhand. (iaf traditionella lopp)

Allt vanligare blir att anmäla sig via klubbenonline och då lägger man in sig direkt i sin åldersklass och kan sedan några dagar före tävlingen gå in och titta på vilka som är anmälda i sin ålderklass och även få reda på starttiden. Vissa klubbar har anmälan via en speciellt utsedd person härför, men det blir allt vanligare att anmäla sig direkt. Vissa klubbar står för hela eller delar av startavgiften till traditionella tävlingar, långlopp upp till en viss summa eller att deltagaren betalar själv.

 

Sen när det gäller att vara medlem i en klubb, så kan man samåka till tävlingen, vilket är både kostnadsbesparande och trevligt. Sen får man ofta kompisar i klubben och vill man träna ihop med någon, kan man bestämma om gemensam träning. Jag har kört den mesta träningen ensam, men någon gång ibland har jag tränat ihop med en kompis.

 

På plats är det bra, om man hinner köra ett varv på tävlingsbana, inte alltid att man hinner, om det är en lång bana eller vallningen tar mycket tid.

 

Välkommen in i tävlingsgänget !:)

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har så rätt, Skåningen, det heter idrottonline numera. Men det gäller att föreningen registrerar sig där och man som medlem blir registrerad via den egna klubben. Min förening blev inte färdiga i vinter med alla detaljer, så jag fick anmäla mig via mail. Förhoppningsvis är allt klart till nästa säsong, så det går ännu lättare att anmäla sig.

 

Även om man inte är registrerad kan man via SSF TA gå in på tävlingen och se vilka som är anmälda, men bara de via idrottonline förstås.

Link to comment
Share on other sites

Har man mer än ett par skateskidor kan man valla dem olika hemma och på tävlingsplatsen testar man sen för att se vilket par som går bäst. Det är inte bara vallningen utan även underlaget, som avgör vilka skidor jag väljer tex i vintras var det en tävling, där man preparerat spårbädden sent och inte fått bort spår och andra ojämnheter. Jag hade slängt med mina första skateskidor för säkerhets skull och det visade sig att det gick lättast att åka på dem, då de inte stack iväg pga underlaget. Jag valde dem trots att de inte gled bäst, vilket var en lyckträff, slog med värste konkurrent ganska rejält.

 

Sen är det bra att ha testat sina skidor under olika förhållande både vad gäller före och preparering, det underlättar valet av skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag tar upp tråden igen!

 

Finns det några nackdelar med att gå med i AXA Sports Club och tävla för dem? Ser ju bra ut på deras hemsida men det skulle vara kul att höra fleras åsikter.

 

När jag går in på Svenska skidförbundets hemsida så upplever jag den som mycket svårnavigerad med mycket blandad information utan struktur. Som jag förstår så kan man vara med i FIS-tävlingar även om man är nybörjare, bara man ansöker om ett FIS-nummer och ett personligt chip. Stämmer detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag tar upp tråden igen!

 

Finns det några nackdelar med att gå med i AXA Sports Club och tävla för dem? Ser ju bra ut på deras hemsida men det skulle vara kul att höra fleras åsikter.

 

När jag går in på Svenska skidförbundets hemsida så upplever jag den som mycket svårnavigerad med mycket blandad information utan struktur. Som jag förstår så kan man vara med i FIS-tävlingar även om man är nybörjare, bara man ansöker om ett FIS-nummer och ett personligt chip. Stämmer detta?

Du har uppfattat det rätt, vet dock inte om det är för sent att beställa FIS-kod nu.

Men det jag inte förstår om du vill börja köra lite "riktiga" tävlingar, varför inte tävla för din lokala klubb? Där kan du kanske dessutom hitta likasinnade att träna med och få hjälp med stöd/samåkning till tävlingar, då borde du även kunna få startavgifterna betalda, vet inte hur det funkar i Axa.

Link to comment
Share on other sites

Ekis: Okej, tackar för det! Det var väll lite det att det går en FIS-tävling här på "hemmaplan" så jag undrade om jag kunde vara med där, vilket jag alltså kan, om jag ansöker om FIS-kod innan 1 oktober.

 

Va gäller valet av klubb så förstår jag att "fördelarna som man går miste om" kan anses vara nackdelar. Men förutom det så kanske det inte finns så många nackdelar med AXA?

Link to comment
Share on other sites

I tävlings-inbjudningarna så finns det nått som heter "Lagledarmöte" Vad är det och är det något som man måste vara med på själv om man inte har någon lagledare?

Detta ser ut att vara dagen innan själva tävlingen i många fall.

Där brukar det ges lite information, vad för regler som gäller, om det är nåt särskilt man ska tänka på osv. Inget du måste vara med på mao.

Link to comment
Share on other sites

Ekis: Okej, tack för svaret!

Jag undrade just eftersom det brukar vara dagen före tävlingen. Om tävlingen inte är så lång borta så vill man kanske inte åka dit på morgonen på tävlingsdagen, inte bo borta en extra natt om inte man måste.

 

Men det är klart att man kanske borde vara med om man har möjlighet. Annars kanske man kan fråga någon sen om det var något extra viktigt som sades =)

 

Frågan var kanske mystisk men jag har bara erfarenhet av viss motorsport där "förarmöte" brukar vara obligatoriskt(dock brukar det ligga på tävlingsdagen strax innan tävlingarna börjar).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...