Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Börja tävla på längdskidor?


Glattnos

Recommended Posts

Ekis: Okej, tack för svaret!

Jag undrade just eftersom det brukar vara dagen före tävlingen. Om tävlingen inte är så lång borta så vill man kanske inte åka dit på morgonen på tävlingsdagen, inte bo borta en extra natt om inte man måste.

 

Men det är klart att man kanske borde vara med om man har möjlighet. Annars kanske man kan fråga någon sen om det var något extra viktigt som sades =)

 

Frågan var kanske mystisk men jag har bara erfarenhet av viss motorsport där "förarmöte" brukar vara obligatoriskt(dock brukar det ligga på tävlingsdagen strax innan tävlingarna börjar).

Vid de större FIS-tävlingarna så är nog de flesta deltagare där med sina respektive klubbar och bor i närheten av tävlingsplatsen, man brukar även vara där och provåka banorna på fredagen så därför brukar de ha mötet kvällen innan. Jag hade nog inte åkt dit enbart för mötet om du bor en bit bort, men nog kan det vara bra att åka igenom banan innan. Visserligen kanske du känner banan utan och innan redan och då är det väl inte så nödvändigt.

Link to comment
Share on other sites

Om man känner någon, som varit med på mötet, så kan man fråga denne vad som sagts, i annat fall kan man få nödvändig information vid nr-lappsutdelningen. Jag har deltagit i flera veteran-SM som ende deltagare från min klubb, men det har aldrig varit några problem trots att jag ej varit med på lagledarmötet. Ofta har klubben en hemsida, där man kan inhämta nödvändig information om tävlingen och sen kan man komma till tävlingen samma dag, om man nödvändigtvis inte måste åka tävlingsbanan. För mig hör det till undantaget att jag åkt banan innan jag startat, om det inte rör sig om en kortare slinga, som varvas många gånger.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är det alltså vanligt att det finns motionsklasser på vanliga tävlingar (alltså inte lopp som Vasaloppet)? Jag är 18 år gammal och skulle tycka att det var kul att tävla någon gång, men är nog på för lite dålig nivå i jämförelse med andra 18-åringar som tävlar.

 

EDIT:

Förklarade mig nog lite dåligt. Jag är gammal badmintonspelare och på tävlingar där finns det ungdomsklasser, oftast från U11-U17/19 och sedan en Elitklass, en A-klass, en B-klass och ibland en C-klass. B-klassen och C-klassen kunde vem som helst spela i, de startfälten blev alltid väldigt breda med varierande skicklighet men det var fortfarande en organiserad tävling för dom. Det är en sådan motsvarighet i skidtävlingar jag söker.

Link to comment
Share on other sites

Är det alltså vanligt att det finns motionsklasser på vanliga tävlingar (alltså inte lopp som Vasaloppet)? Jag är 18 år gammal och skulle tycka att det var kul att tävla någon gång, men är nog på för lite dålig nivå i jämförelse med andra 18-åringar som tävlar.

 

EDIT:

Förklarade mig nog lite dåligt. Jag är gammal badmintonspelare och på tävlingar där finns det ungdomsklasser, oftast från U11-U17/19 och sedan en Elitklass, en A-klass, en B-klass och ibland en C-klass. B-klassen och C-klassen kunde vem som helst spela i, de startfälten blev alltid väldigt breda med varierande skicklighet men det var fortfarande en organiserad tävling för dom. Det är en sådan motsvarighet i skidtävlingar jag söker.

Alla seedninglopp har hela skalan från elit till folk som knappt stått på skidor innan, så där finns det definitivt. Hur det är med kortare lopp i Dalarna vet jag inte, här nere i Skåne är alla välkomna i alla fall.

 

Särskilt den där killen "Snö" men han brukar vara svår att få att ställa upp :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...