Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Midsommardagens morgon


okomoko

Recommended Posts

Som rullskidåkare är det inte utan att man önskar att det skulle vara midsommardag varje dag under sommaren. Svenskarna ligger bakfulla och vägarna känns befriande tomma - och - säkra. Men det är ju önsketänkande. Istället känns det som om man ständigt är utsatt för en, tjaa, darwinistisk urvalsprocess.

 

Det är alltså vaksamhet och förutseende som gäller för oss. Själv undviker jag t.ex. radio/I-phone. Om en bil närmar sig framifrån (jag åker på vänster sida) och det samtidigt kommer en bakifrån kommer den framifrån kommande inte att hålla av. Det kan man förbereda sig bättre på om man kan höra bilen som kommer bakifrån.

 

Det skulle vara intressant att höra andras erfarenheter och eventuella tips om hur vi kan förbättra våra överlevnadschanser i den här märkliga formen av "naturlig urvalsprocess".

Tll exempel om jag är ensam om mina fördomsfulla schablonbilder av olika fordon, deras grad av hänsynstagande osv? Är det en fördom eller en korrekt iakttagelse att kvinnliga förare generellt tar mer hänsyn? Och yrkeschaufförer? Att Att flashiga modeller av märkena AUDI, BMW och Mercedes är veritabla predatorer. Uppenbarligen högt placerade i näringskedjan. Osv, osv.

Tacksam för svar, och - "be careful out there"

Link to comment
Share on other sites

Varför vänster sida?? känns ju som de e precis den situationen som du beskriver som man vill undvika! o de gör man genom att köra på höger sida!

 

Om en bil närmar sig framifrån (jag åker på vänster sida) och det samtidigt kommer en bakifrån kommer den framifrån kommande inte att hålla av. Det kan man förbereda sig bättre på om man kan höra bilen som kommer bakifrån.

 

"

Link to comment
Share on other sites

Ja höger sida är det som gäller. Det blir en lindrigare smäll om bilen kör in i dig bakifrån än att krocka med en mötande bil, då hastighetsskillnaden er emellan blir (bil-rullskidåkare) istället för (bil+rullskidåkare).

 

Sedan så har bilen även större möjlighet att stoppa när den kommer ikapp dig än möter dig.

 

Se även denna tråd:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=35453

Link to comment
Share on other sites

Det här är visserligen inget statistiskt bra urval (3 pers), men konstigt ändå. Vid första påseendet kan era svar (Ironman, Vasa och Skåningen) verka rimliga och bra. Vad Ironman menar att man undviker med att köra på höger sida förstår jag inte. Men det rör sig kanske om ett kvantfysikaliskt problem. Om "Vasa" tror att det blir en "lindrigare smäll" vid högerkörning tack vare den mindre differensen i hastighet, betänk följande exempel: 120 - 20 = 100. 120 +20 = 140. "Vasa" måste vara robust byggd om han tål en smäll av en bilsom träffar honomstillastående i 100 knyck. Hans argumen är bara giltigt inom en s.k. "dagiszon" med 30 km-begränsning.

Och till "Skåningen" kan jag säga att det inte alls är lag på att vi ska hålla oss på höger sida. Tvärtom är lagstiftningen luddig i den här frågan. Den stipulerar att vi ska hålla oss på vänster sida om vi kör sakta, och höger om vi kör fort. Jag har dessutom frågat en tjänstgörande trafikpolis. Han svarade att, javisst är det oklart. Han sade också att han själv åkte inlines på - vänster - sida. Vidare tyckte han att jag skulle fortsätta på vänster sida om det kändes tryggare för mig.

Och här kommer vi till mitt huvudargument. Visst, det "känns" mindre obehagligt på höger sida eftersom man inte ser bilarna komma emot en (jmf. cykelåkning). Men det är att bedra sig själv. Det är på vänster sida som man har en kontroll på skeendet. Kan planera och agera.

Link to comment
Share on other sites

Inbyggda airbags och kraftig benstomme, så visst är jag robust byggd. ;)

 

Sedan så har bilisten längre tid att upptäcka dig och bromsa när ni åker åt samma håll, och kraschen blir väl rimligen mjukare om du följer med på motorhuven än får fronten rakt mot dig istället? Och det är ju framförallt i nedförsbackar det blir riktigt viktigt att hålla sig på höger sida då även du kan komma upp i rejäla hastigheter.

 

Vänster: Bil 70 + Rullskidor 30 = 100

Höger: Bil 70 - Rullskidor 30 = 40

Vad säger du om den ekvationen då? ;)

Och det brukar ju gå ändå fortare nedför!

 

Att du inte överlever en smäll om bilen kommer i 120 är väl inte så konstigt. Men det är inte att rekommendera att köra rullskidor där bilarna ligger och kör så fort.

Link to comment
Share on other sites

Åker du på vägar där dom kör 120, alltså motorväg är det en väldigt dåligt vald väg :)

 

Åker själv alltid på väg där maxhastighet är max 70, har ett ställe dock där det är 90 och där åker jag kanske 1-2 gånger om året och då max 1 km på denna sträcka. Annars får man hålla sig på 50 och 70 sträckor samt cykelbanor såklart.

 

Lagen säger att åker man fortare än gående så skall man åka på höger sida. Och ingen åker väl rullskidor långsammare än 5-6 km/h eller?

Men jag håller med det är en luddig lag eller snarare rekomendation.

Men det är säkrare att åka på höger sida med trafiken.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att bli tjatig, jag återgår till trafikpolisen. Varför tränade han på vänster sida? och varför tyckte han jag gjorde rätt som höll mig på vänster sida? Varför förstod han mig? Till "Vasa" svarar jag att, visst, ditt exempel har en viss relevans. Men jag kan inte tänka mig att det inte ens i dina trakter är SÅ kuperat att det skulle innebära nån större skillnad i det totala riskutfallet.

I all ödmjukhet respekterar jag er "högervridna" kamrater. Men jag vidhåller att det bara är på "min" sida som man SE I TID om en hotande situation håller på att uppstå, och då ev. t.o.m. kan kasta sig i diket.

Sedan är det möjligen också så att det är en snällare trafikmiljö i södra Sverige. Här i Norrbotten, efter de för oss farbara vägarna, som också är stora huvudvägar, framstår bilarna som de stålrovdjur de kanske också egentligen är. Jag talar av erfarenhet. Exempelvis har jag rullat c:a 600 mil bara de tre senaste somrarna.

Link to comment
Share on other sites

så här då... jag kör på höger sida... om de kommer en bil bakifrån och jag samtidigt får möte så kan ju bilen bakifrån vänta med o köra om tills bilen som jag möter kör om... detta blir svårt på vänster sida för att dåmåste den bilen stanna helt och jag desutom stanna helt på rullksidorna som inte e helt lätta o stanna på..
Link to comment
Share on other sites

Jaja, OK då, rätt eller fel om sidval, den diskussionen lämnar vi. Här uppe, i "Det egentliga Sverige" rullar i vilket fall de flesta på vänster sida.

Men hur är det med andra aspekter på rullningen? Är det nån som har intressanta åsikter, tips eller annat?

Link to comment
Share on other sites

så här då... jag kör på höger sida... om de kommer en bil bakifrån och jag samtidigt får möte så kan ju bilen bakifrån vänta med o köra om tills bilen som jag möter kör om... detta blir svårt på vänster sida för att dåmåste den bilen stanna helt och jag desutom stanna helt på rullksidorna som inte e helt lätta o stanna på..

Vill bara tillägga till ironmans kommentar - att kommer du i en nedförsbacke och kör i 30km/h, så är det inte någon bra idé att köra på vänster sida. En mötande bil har mycket svårt att uppskatta en rullskidåkares hastighet vid möte med annan bil. Då kan det uppstå riktigt farliga sittuationer. En bil bakom kan däremot vänta in en mötande bil, även om en rullskidåkare är i en uppförsbacke. Visst är lagen luddig, men jag håller med Skåningen om att de flesta åker fortare än en gående person, åtminstone i nedförsbackar - och då borde det enligt lagen vara höger sida som gäller. För mig personligen är höger sida en självklarhet som inte ens behöver diskuteras.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, OK då, rätt eller fel om sidval, den diskussionen lämnar vi. Här uppe, i "Det egentliga Sverige" rullar i vilket fall de flesta på vänster sida.

Men hur är det med andra aspekter på rullningen? Är det nån som har intressanta åsikter, tips eller annat?

Tips på vadå t.ex.?

Link to comment
Share on other sites

Tolkar okomos tråd so m att han efterlyser alla möjliga reflektioner kring rullskidåkningen kanske inte bara dem som direkt har med träningen att göra (tänker bla på detta med vilka som är mindre hänsynsfulla - BMW, Audi ...).

 

Jag spinner vidare på detta genom att sätta fokus på reaktioner som vi som rullskidåkare får från våra medmänniskor och vad detta kan säga om dem och om vår sport. Vad möter man för reaktioner när man är ute och kör? Jag sorterar dem i följande kategorier:

 

"Beundrarna" - positiva tillrop typ "lycka till på Vasan" och liknande

"Intresserade" - en mindre grupp men vid tillfälle frågar de om olika saker som vilken utrustning som man rekommenderar, hur man bromsar, tränsingseffekt osv

"Skojarna" - en vanlig grupp, i alla fall här i Göteborg. Skojfriska tillrop som: "hur har du vallat?", "var är snön?" mm

 

Man får heller inte glömma möten med våra fyrfota vänner, hästar och hundar, som ibland kan ställa till problem. Möter ibland häst/ryttare på min runda och man kan fråga sig vem som är mest skärrad. Vid några tillfällen har ryttarn bett mig stanna upp för att hästen ska få bekanta sig med mig och min konstiga utrustning, vilket varit bra både för hästen och mig...

Link to comment
Share on other sites

Jag började köra rullskidor på 70-talet och då körde "alla" på vänster sida. Någon gång på 1990-talet kom en rekommendation att köra på höger sida, om man kör fortare än en cykel? Jag fortsatte att köra på vänster sida ända tills jag skaffade inlines. Med den hastigheten (ung som 1:or) kändes det för farligt att köra på vänster sida och jag började på höger sida. (1997).

När jag väl börjat på höger sida med inlines, så följde jag efter med rullskidor och kan inte tänka mig att återgå till vänster sida (kanske korta sträckor pga yttre förhållande)

Som bilist skall man ju släppa fram mötande trafik, om man har ett hinder på sin körbana, i detta fallet en rullskidåkare. Det är det främsta argumentet för mig att jag kör till höger.

Link to comment
Share on other sites

Tolkar okomos tråd so m att han efterlyser alla möjliga reflektioner kring rullskidåkningen kanske inte bara dem som direkt har med träningen att göra (tänker bla på detta med vilka som är mindre hänsynsfulla - BMW, Audi ...).

 

Jag spinner vidare på detta genom att sätta fokus på reaktioner som vi som rullskidåkare får från våra medmänniskor och vad detta kan säga om dem och om vår sport. Vad möter man för reaktioner när man är ute och kör? Jag sorterar dem i följande kategorier:

 

"Beundrarna" - positiva tillrop typ "lycka till på Vasan" och liknande

"Intresserade" - en mindre grupp men vid tillfälle frågar de om olika saker som vilken utrustning som man rekommenderar, hur man bromsar, tränsingseffekt osv

"Skojarna" - en vanlig grupp, i alla fall här i Göteborg. Skojfriska tillrop som: "hur har du vallat?", "var är snön?" mm

 

Man får heller inte glömma möten med våra fyrfota vänner, hästar och hundar, som ibland kan ställa till problem. Möter ibland häst/ryttare på min runda och man kan fråga sig vem som är mest skärrad. Vid några tillfällen har ryttarn bett mig stanna upp för att hästen ska få bekanta sig med mig och min konstiga utrustning, vilket varit bra både för hästen och mig...

Man slipper alla sådana när man har en lur i höger öra (vänster fri för att höra trafiken) sen ska man se allmänt besvärad ut också så fort någon kommer förbi :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör alltid på vänster sida. Vill helst se bilarna som kommer emot mig i st f att de kommer farande bakifrån. Dessutom har man då chansen att kasta sig i diket om behovet skulle uppstå. Köper dock agrumentet att bilar som kommer bakifrån han chansen att sakta in på ett annat sätt. Jag brukar vifta lite extra utåt med stavarna när det kommer en bil, repor i lacken vill ju ingen bilägare ha. Jag åker alltid på en väg med lite trafik, möter kanske 10 bilar på 3 mil.

Man kan också göra som landslaget när de åkte uppför Hovfjället för ett par veckor sedan - de åkte mitt i vägen. Kanske en bra kompromiss? ;)

Link to comment
Share on other sites

Glömde tillägga, vad är cykelbanor? Hur ser dom ut? Har hört ryktesvis att det tydligen ska finnas något som kallas cykelbanor, men jag har aldrig sett någon.

Det är banor för cyklar, ca 2 m breda och svarta ;). Skämt åsido så är det naturligtvis bäst att åka på cykelbanor - om det finns några. Då kör man självklart på höger sida.

I Torsby finns det en 3 km rullskidbana - men den är kuperad. Jag skulle aldrig köra ända upp och släppa på utför där trots att det inte finns några bilar. Testa den gärna om ni vill ha lite variation när ni är i Torsby och åker i tunneln.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, det var kul det där med hästarna, "Roller". Har faktiskt en besläktad erfarenhet av renar. De reagerar helt annorlunda på "oss" än på bilar, cyklister och gående. Det är som om de sett ett UFO. Ungefär så här: "Kolla grabbar, vad i h-e är det där ???" De står först och fånstirrar, kommer sedan emot en, liksom för att kolla. Först på ett ganska kort avstånd ungefär så här: "Nä, bäst vi ger järnet, man vet aldrig !" Varpå de springer in i skogen.

 

Tack "Erwin" för tipset om lur i ena örat. Det var faktiskt inte så dumt.

 

När det gäller tips om säkerhet m.m., har jag själv ett. Varselväst är ju bra, men i alla fall min svindyra CRAFT-väst har blivit så solblekt så att den inte gör skäl för namnet längre. Dessutom syns inte en väst bakifrån om man har rygga (med vätskesystem).

Jag har köpt ett par varselhorts. Och enligt kommentarer från kompisar syns jag nu ungefär som Vinga fyr en kulen höstkväll. Väldigt sköna och luftiga dessutom då de har vida ben. Materialet också bra. 80% polyester. Köpte mina från ITAB, 289 kr. Dessutom kan man ha grejer, t ex småkäk, i spikfickorna. Och telefonen lätt gripbar i telefonfickan osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja du "Bjorn12", det var trevligt att åtminstone nån "där ute" delar min vänstervridenhet. Trodde till slut att jag var en ensam ropandes röst i öknen. ;)

Här finns en till vänsteråkare! Jag åker på en glest trafikerad väg i Norrland. Att det kommer två bilar samtidigt på den vägen är ytterst ovanligt. Anledningen till att jag kör på vänster sida är helt enkelt att jag själv vi ha kontrollen och möjligheten att kasta mig ut i diket om faran är framme. Jag kan inte riktigt lita på bilisterna. Jag förstår även högeråkarnas argument och visst finns det stora fördelar även med att köra på höger sida men för mig blir valet enkelt. Alla som jag känner häromkring kör också de på vänster sida. Jag upplever det som så att i södra Sverige är det vanligast att köra på höger sida och i norra Sverige på vänster, är dock absolut inte säker på det. Detta beror kanske på skillnaden i trafik. När jag var och körde rullskidor på Öland däremot körde jag på höger sida, eftersom det var mer trafik och det känns som det är den rätta sidan i södra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Ja du "Bjorn12"' date=' det var trevligt att åtminstone nån "där ute" delar min vänstervridenhet. Trodde till slut att jag var en ensam ropandes röst i öknen. ;)[/quote']

Här finns en till vänsteråkare! Jag åker på en glest trafikerad väg i Norrland. Att det kommer två bilar samtidigt på den vägen är ytterst ovanligt. Anledningen till att jag kör på vänster sida är helt enkelt att jag själv vi ha kontrollen och möjligheten att kasta mig ut i diket om faran är framme. Jag kan inte riktigt lita på bilisterna. Jag förstår även högeråkarnas argument och visst finns det stora fördelar även med att köra på höger sida men för mig blir valet enkelt. Alla som jag känner häromkring kör också de på vänster sida. Jag upplever det som så att i södra Sverige är det vanligast att köra på höger sida och i norra Sverige på vänster, är dock absolut inte säker på det. Detta beror kanske på skillnaden i trafik. När jag var och körde rullskidor på Öland däremot körde jag på höger sida, eftersom det var mer trafik och det känns som det är den rätta sidan i södra Sverige.

Det verkar stämma, jag kör alltid på höger sida av alla tidigare nämnda orsaker. Men nu befinner jag mig uppe i Åre för en träningsvecka. Vi mötte idag tre rullskidåkare ute på distanspass och till vår förvåning körde de på vänster sida på en halvtrafikerad landsväg. Såg även en rullskidåkerska igår och samma sak där. Den vägen vi åkte på är såpass smal så att det är omöjligt att två bilar möts samtidigt som rullskidåkare passeras. Åker men då på vänstersida så blir det näst intill omöjligt för den bilen som ska köra om rullskidåkarna att sakta in om det kommer möte, känns rätt farligt i mitt tycke.

Link to comment
Share on other sites

Någon gång på 1990-talet kom en rekommendation att köra på höger sida, om man kör fortare än en cykel?

Det där med cykel har du nog hittat på själv Volevodin. Lagen säger "Den som åker på rullskidor, rullskridskor eller liknande och färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare." Det senare i meningen får väl anses som en brasklapp som alla norrlänningar kan utnyttja för att åka på vänster sida.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...