Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Midsommardagens morgon


okomoko

Recommended Posts

Det verkar stämma, jag kör alltid på höger sida av alla tidigare nämnda orsaker. Men nu befinner jag mig uppe i Åre för en träningsvecka. Vi mötte idag tre rullskidåkare ute på distanspass och till vår förvåning körde de på vänster sida på en halvtrafikerad landsväg. Såg även en rullskidåkerska igår och samma sak där. Den vägen vi åkte på är såpass smal så att det är omöjligt att två bilar möts samtidigt som rullskidåkare passeras. Åker men då på vänstersida så blir det näst intill omöjligt för den bilen som ska köra om rullskidåkarna att sakta in om det kommer möte, känns rätt farligt i mitt tycke.

Blev liten nyfiken nu, jag bor nämligen bara två mil utanför Åre. Vilken väg mötte du rullskidåkarna på?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar stämma' date=' jag kör alltid på höger sida av alla tidigare nämnda orsaker. Men nu befinner jag mig uppe i Åre för en träningsvecka. Vi mötte idag tre rullskidåkare ute på distanspass och till vår förvåning körde de på vänster sida på en halvtrafikerad landsväg. Såg även en rullskidåkerska igår och samma sak där. Den vägen vi åkte på är såpass smal så att det är omöjligt att två bilar möts samtidigt som rullskidåkare passeras. Åker men då på vänstersida så blir det näst intill omöjligt för den bilen som ska köra om rullskidåkarna att sakta in om det kommer möte, känns rätt farligt i mitt tycke.[/quote']

Blev liten nyfiken nu, jag bor nämligen bara två mil utanför Åre. Vilken väg mötte du rullskidåkarna på?

Tjejen var på E14, men de andra var på vägen från Staa och mot Tännforsen/Verdal, där körde vi distanpass, en fin väg att köra på Idag blev det skidgång, störloppsbacken upp till toppstugan. Drygt 1000höjdmeter tar bra i benen. :)

Link to comment
Share on other sites

Okej Ekis, ingen av de vägar som jag brukar köra på. Jag kör på vägen mot Kall, på andra sidan Åreskutan. Härligt med skidgångpå skutan, det finns mycket bra träningsmöjligheter här i krokarna.

okej, från Järpen då alltså? (är det där du bor?)

Vägen från Åre över Björnen mot Huså är ju tyvärr inte asfalterad.

Är lite sugen på att köra från Undersåker mot Trillevallen och tillbaka också men det är tveksamt om vi får in det den här veckan. Idag blev det stakning uppför Ullådalsbacken, det tar bra det också.

Link to comment
Share on other sites

Modigt att åka från Trillevallen mot Undersåker, gör du det kunde du ju likaväl ha kört nedför ullådalsbacken också ;-) Annars kan jag rekommendera Storulvåvägen men man bör ställa bilen vid vägbommen.

Ja jag läste nåt om att de asfalterat vägen från Handöl till Storulvån. är det så? Men den är rätt platt va?

 

Ullådalsvägen går ju att åka nedför förutom efter sista serpentinen (uppifrån sett). Där blir det ju brutalbrant en liten stund. Så brant är det väl ändå inte mot Trillevallen. Men jag kan hålla med om att det är på gränsen att man vill åka ner där. :)

Link to comment
Share on other sites

Jämfört med Ullådalsvägen är Storulvåvägen ganska platt men jag skulle nog kalla vägen småkuperad. Jag åker dock helst inte denna sträcka med alltför lättrullande hjul, det finns en kurva ganska nära Storulvån där man kan behöva ta ut svängen och nån bro som föregås av nerförsbackar där man inte vill möta en buss.

 

Apropå ullådalsvägen sa en skejtare (och då menar jag en sån där som åker rullbräda) till mig, om man åker utför på ullådalsvägen är man "roadkill about to happend". Det gäller nog även för rullskidor

Link to comment
Share on other sites

okej, från Järpen då alltså? (är det där du bor?)

Vägen från Åre över Björnen mot Huså är ju tyvärr inte asfalterad.

Är lite sugen på att köra från Undersåker mot Trillevallen och tillbaka också men det är tveksamt om vi får in det den här veckan. Idag blev det stakning uppför Ullådalsbacken, det tar bra det också.

Ja precis, från Järpen. Det är där jag bor och Järpens SK är klubben jag tävlar för. Vägen till storulvån kan jag tänka mig är fin att åka, riktigt fin asfalt tror jag. Vålådalsvägen skulle jag nog inte vilja åka ner för i alla fall. Kan gå riktigt fort där och backarna är lite kurviga så man kan nog överraska bilisterna som även dom brukar köra rätt fort på den vägen. Jag vet en kille som åkte 70 knyck ner där, kan nog bli lite skakigt på ett par rullskidor det. Än värre vore det att åka ner för Ullådalsvägen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...