Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tröga Oneway Classic 5?


Peter_ski

Recommended Posts

Jag köpte ett par Oneway Classic 5 i våras. Det enda alternativ jag kunde hitta hos den lokale sporthandlaren just då. Tidigt tyckte jag att de kändes tröga och har nu sett en del tester på nätet som tycks bekräfta det. Kanske går de lite lättare nu när det blivit varmare än i våras men det kan ju också hända att konditionen förbättrats lite, så det är en subjektiv bedömning. Jag har nu främst tänkt mig använda dem för träning, inte tävling, men frågan är hur de står sig mot andra rullskidor. Är det någon som testat? Finns det trögare rullskidor? Vad motsvarar de "standardhjul" som sitter på Classic 5 på skalan 1-4?
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par Oneway Classic 5 i våras. Det enda alternativ jag kunde hitta hos den lokale sporthandlaren just då. Tidigt tyckte jag att de kändes tröga och har nu sett en del tester på nätet som tycks bekräfta det. Kanske går de lite lättare nu när det blivit varmare än i våras men det kan ju också hända att konditionen förbättrats lite, så det är en subjektiv bedömning. Jag har nu främst tänkt mig använda dem för träning, inte tävling, men frågan är hur de står sig mot andra rullskidor. Är det någon som testat? Finns det trögare rullskidor? Vad motsvarar de "standardhjul" som sitter på Classic 5 på skalan 1-4?

Om det är samma som på Oneway classic 9 (gummihjul) så är dom ca 11% trögare än pro-ski 2:or. Är det pu-hjul så är dom ändå trögare enligt försäljare.

Everest säger att dom är ungefär som 3:or, definitivt inget att tävla på iaf.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut och känns som gummi i alla fall. PU brukar ju ha annan färg än gummi men det finns väl även PU-hjul i svart. Finns det någon möjlighet att veta vilken typ av hjul man har?

 

Den enda praktiska jämförelse jag hittills kunnat göra är mot inlines. Min 14-årige son rullar hur lätt som helst ifrån mig på sina inlines även om en del i förklaringen torde vara att skatestilen är snabbare än klassisk stil (han använder också stavar). Jag både skidar och springer fortare än honom, så den nämnda skillnaden ligger nog hos "materialet". Även om jag föreställer mig att klassiska rullskidor borde vara trögare än inlines p.g.a. backspärren gissar jag att det kommer att kännas ungefär som om att helt ha vallat bort sig när man ställer sig på startlinjen. Eller också får man ta tävlingen som god träning... Motivet med rullskidor i mitt fall är i alla fall träning, inte tävling. Att köpa nya hjul kostar ju lika mycket som att köpa nya rullskidor, så det är inget vidare alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut och känns som gummi i alla fall. PU brukar ju ha annan färg än gummi men det finns väl även PU-hjul i svart. Finns det någon möjlighet att veta vilken typ av hjul man har?

 

Den enda praktiska jämförelse jag hittills kunnat göra är mot inlines. Min 14-årige son rullar hur lätt som helst ifrån mig på sina inlines även om en del i förklaringen torde vara att skatestilen är snabbare än klassisk stil (han använder också stavar). Jag både skidar och springer fortare än honom, så den nämnda skillnaden ligger nog hos "materialet". Även om jag föreställer mig att klassiska rullskidor borde vara trögare än inlines p.g.a. backspärren gissar jag att det kommer att kännas ungefär som om att helt ha vallat bort sig när man ställer sig på startlinjen. Eller också får man ta tävlingen som god träning... Motivet med rullskidor i mitt fall är i alla fall träning, inte tävling. Att köpa nya hjul kostar ju lika mycket som att köpa nya rullskidor, så det är inget vidare alternativ.

Om de verkligen är lika tröga som våra (joakim.j och mina) Classic 9 så skall du inte tävla med dem. De går i princip lika trögt som treor och då är det inte roligt att kämpa mot de som rullar 25-30% lättare, minst lika bra som normala inlines. Bättre då att träna hemma och spara bensin och anmälningsavgifter till att köpa tävlingsskidor. Men vill du vara med en gång för att vara social och se hur det går till så kan det ju iof vara lärorikt. Det skiljer dock mkt mer än mellan en perfekt landslagsvallning och en dålig motionärsvallning på vanliga skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par Oneway Classic 5 i våras. Det enda alternativ jag kunde hitta hos den lokale sporthandlaren just då. Tidigt tyckte jag att de kändes tröga och har nu sett en del tester på nätet som tycks bekräfta det. Kanske går de lite lättare nu när det blivit varmare än i våras men det kan ju också hända att konditionen förbättrats lite' date=' så det är en subjektiv bedömning. Jag har nu främst tänkt mig använda dem för träning, inte tävling, men frågan är hur de står sig mot andra rullskidor. Är det någon som testat? Finns det trögare rullskidor? Vad motsvarar de "standardhjul" som sitter på Classic 5 på skalan 1-4?[/quote']

Om det är samma som på Oneway classic 9 (gummihjul) så är dom ca 11% trögare än pro-ski 2:or. Är det pu-hjul så är dom ändå trögare enligt försäljare.

Everest säger att dom är ungefär som 3:or, definitivt inget att tävla på iaf.

Kör på skigo, skigo liksom oneway använder eagle hjul.

Hjulen som sitter på mina är klart mycket trögare än vad jag körde med tidigare 2or fram och 3or bak.

Kommer att härligt att gå över till tävlingsskidorna på aleloppet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... jag använder diesel till min bil - och det går åt ganska lite av det också - men jag inser att det är bäst att spara på dropparna i alla fall. Jag får nog fundera på att köpa ett par tävlingsrullskidor ifall jag skall tävla, eller åtminstone någonting som rullar lite lättare. Jag antar att det kan vara rätt bra att någon gång då och då träna på snabbare rullskidor också för att få in den rytmen. Är det någon som praktiserar det?

 

Jag har ju också testat med inlines några gånger när en av sönerna kört rullskidor. Skillnaden är inte stor, den är enorm! Går tävlingshjulen så snabbt är de ju nästan farliga...

Link to comment
Share on other sites

Hmm... jag använder diesel till min bil - och det går åt ganska lite av det också - men jag inser att det är bäst att spara på dropparna i alla fall. Jag får nog fundera på att köpa ett par tävlingsrullskidor ifall jag skall tävla, eller åtminstone någonting som rullar lite lättare. Jag antar att det kan vara rätt bra att någon gång då och då träna på snabbare rullskidor också för att få in den rytmen. Är det någon som praktiserar det?

 

Jag har ju också testat med inlines några gånger när en av sönerna kört rullskidor. Skillnaden är inte stor, den är enorm! Går tävlingshjulen så snabbt är de ju nästan farliga...

Jo, jag tränar ca 30% (30% av tiden - 50% av distansen) med tävlingshjul och resten med treor. Dels för att lära mig behärska dem och träna in rätt rörelser och dels för att det är mkt roligare. Men helt klart är tävlingshjulen minst lika snabba som normala inlines och därmed betydligt farligare än träningshjul på kuperade och okända vägar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det låter ju vettigt. På vintern varierar ju föret, så man borde ju rimligtvis träna att åka i alla slags fören även med rullskidor. Säkert är det roligare också när det går lättare... Det som smärtar är att behöva lägga ut minst 3000 spänn för det nöjet. Man får ju mycket skidvalla (eller något annat...) för de pengarna.
Link to comment
Share on other sites

Ja, det låter ju vettigt. På vintern varierar ju föret, så man borde ju rimligtvis träna att åka i alla slags fören även med rullskidor. Säkert är det roligare också när det går lättare... Det som smärtar är att behöva lägga ut minst 3000 spänn för det nöjet. Man får ju mycket skidvalla (eller något annat...) för de pengarna.

Men skidvallan kan du inte använda minst 9 månader om året varje dag som du kan med rullskidorna....

 

Det smärtar mer att man (även jag) lägger ut så mycket pengar under några få vintermånader

Link to comment
Share on other sites

Nja, 9 månader om året gäller väl bara i Sydsverige. Med hänsyn till sandning mm kan det nog knappast bli en längre period än 6 månader för min del. Köper man skidvalla för 3000 räcker den säkert i många flera år än rullskidorna. Jag har inte räknat men det blir väl en handfull burkar och några tuber per år för att komplettera och ersätta det man redan har. Det tillkommer väl en del "förbrukningsvara" för rullskidåkning också även om jag inte drabbats av det än. Det som är mer osäkert vintertid är väl vädret. Kommer det ingen snö blir det ju ingen åkning alls. I det avseendet är rullskidor ett säkrare kort.

 

Mina Fischer RCS köpte jag för snart 10 år sedan och de hänger fortfarande med. Stavar har jag köpt ett par gånger under perioden och jag är inne på andra paret pjäxor under 10 årsperioden. Totalt sett är det ett ganska "billigt" nöje. Kanske åker jag för lite på vintern för att få valuta för pengarna... Huruvida rullskidor kan vara ett "billigare" nöje återstår att se.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...