Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjul


merida

Recommended Posts

Hallo på er...Jag har swenors 1:or dom svarta! kommer jag va ensam med dom på alliansloppet eller vad tror ni:)Är väl bara gula hjul och swenors nya som gäller:)

Det är gula och orange som gäller om du skall hänga med' date=' dina är för långsamma[/quote']

Jo, men till skillnad mot att åka på treor eller liknande så är det ju ändå "värt" att vara med. Min bedömning är att det skiljer ca 2-3% eller ca 3-4 min över 2,30, dvs betydligt mindre än mellan bra och dålig vallning på snö. Det trista är väl iof att nästan alla kommer att ha lite bättre "vallat".

Link to comment
Share on other sites

Hallo på er...Jag har swenors 1:or dom svarta! kommer jag va ensam med dom på alliansloppet eller vad tror ni:)Är väl bara gula hjul och swenors nya som gäller:)

Det är gula och orange som gäller om du skall hänga med' date=' dina är för långsamma[/quote']

Swenors blåa ska väl funka också. eller är det så stor skillnad på dom nya eagles kontra dom gamla?

Link to comment
Share on other sites

Hallo på er...Jag har swenors 1:or dom svarta! kommer jag va ensam med dom på alliansloppet eller vad tror ni:)Är väl bara gula hjul och swenors nya som gäller:)

Det är gula och orange som gäller om du skall hänga med' date=' dina är för långsamma[/quote']

Swenors blåa ska väl funka också. eller är det så stor skillnad på dom nya eagles kontra dom gamla?

ingen stor skillnad nä

Link to comment
Share on other sites

Hallo på er...Jag har swenors 1:or dom svarta! kommer jag va ensam med dom på alliansloppet eller vad tror ni:)Är väl bara gula hjul och swenors nya som gäller:)

Det är gula och orange som gäller om du skall hänga med' date=' dina är för långsamma[/quote']

Jo, men till skillnad mot att åka på treor eller liknande så är det ju ändå "värt" att vara med. Min bedömning är att det skiljer ca 2-3% eller ca 3-4 min över 2,30, dvs betydligt mindre än mellan bra och dålig vallning på snö. Det trista är väl iof att nästan alla kommer att ha lite bättre "vallat".

Är det inte större skillnad tror du Everest?

Vet folk som under Alliansloppet ifjol låg och kämpade med sina gummiettor emot folk med PU-hjul. Och i några av backarna kunde dom bli frånrullade med flera hundra meter. Vilket är tungt psykiskt när man skall jaga ikapp igen.

 

Men som du skriver det är som att ha misslyckat med vallningen och ha skitdåligt glid, att bli frånåkt i alla backar.

Link to comment
Share on other sites

Det är gula och orange som gäller om du skall hänga med' date=' dina är för långsamma[/quote']

Jo, men till skillnad mot att åka på treor eller liknande så är det ju ändå "värt" att vara med. Min bedömning är att det skiljer ca 2-3% eller ca 3-4 min över 2,30, dvs betydligt mindre än mellan bra och dålig vallning på snö. Det trista är väl iof att nästan alla kommer att ha lite bättre "vallat".

Är det inte större skillnad tror du Everest?

Vet folk som under Alliansloppet ifjol låg och kämpade med sina gummiettor emot folk med PU-hjul. Och i några av backarna kunde dom bli frånrullade med flera hundra meter. Vilket är tungt psykiskt när man skall jaga ikapp igen.

 

Men som du skriver det är som att ha misslyckat med vallningen och ha skitdåligt glid, att bli frånåkt i alla backar.

Med mina proskiettor är det i alla fall betydligt större skillnad än 3-4min på Alliansloppet, det kan jag garantera. Nu går väl iofs Swenorettor lite bättre än dem kan jag tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' men till skillnad mot att åka på treor eller liknande så är det ju ändå "värt" att vara med. Min bedömning är att det skiljer ca 2-3% eller ca 3-4 min över 2,30, dvs betydligt mindre än mellan bra och dålig vallning på snö. Det trista är väl iof att nästan alla kommer att ha lite bättre "vallat".[/quote']

Är det inte större skillnad tror du Everest?

Vet folk som under Alliansloppet ifjol låg och kämpade med sina gummiettor emot folk med PU-hjul. Och i några av backarna kunde dom bli frånrullade med flera hundra meter. Vilket är tungt psykiskt när man skall jaga ikapp igen.

 

Men som du skriver det är som att ha misslyckat med vallningen och ha skitdåligt glid, att bli frånåkt i alla backar.

Med mina proskiettor är det i alla fall betydligt större skillnad än 3-4min på Alliansloppet, det kan jag garantera. Nu går väl iofs Swenorettor lite bättre än dem kan jag tänka mig.

Det här med glid och rullmotstånd är ju inte helt lätt att mäta. Även om ngn rullar ifrån en väldigt mkt i en backe behöver det inte betyda att man förlorar så mkt på ett helt lopp. Dels så upplevs det ofta värre än vad det är och dels kanske just den backen var optimal för ett visst hjul. På förra Alliansloppet körde jag med Eagle och gjorde efter min iof begränsade kapacitet ett näst intill perfekt lopp på strax under 2,20 och det stämmer även jämfört med kända medtävlare. En kompis som körde på Pro-Ski som jag slagit på alla tävlingar (snö&asfalt) före och efter de senaste åren var just de här 3,5 minuterna efter. Med all respekt för mina kära kompis så har jag och han själv mkt svårt att tro att han skulle varit så väldigt långt före mig med Eagle-hjul, det kan jag garantera. Sen kan det ju givetvis skilja en hel del mellan olika skidor av båda märkena.

 

Detta innebär inte att jag förespråkar att man skall köra på gummi-ettor bara för att man har ett gammalt par hemma. Även 2-4 minuter på Alliansloppet är definitivt värt 2500 kr om man satsar på SM-medaljer. Och har man inga ettor redan idag så är det givetvis ännu mer givet med ett par Swenor eller Eagle med tävlings-PU-hjul.

Link to comment
Share on other sites

jag tror jag kommer slå er alla med mina Swenor gummi 2or!!!

 

P.S om ngn har ett par tävlings hjul, version "jag har precis bytt till nya modellen så dom ligger och skräpar" så köper jag dom gärna eller hyr till ett vettigt pris!

Link to comment
Share on other sites

Fick just ett par proski med ettor då jag kvaddat mina gamla...försäkringen fixade ett par nya motsvarande. Har bara kört ett par månader men skall nog testa några race i höst. Tidigare hade jag 2or och jämfört med det så var det ett stort lyft med gummi ettor. Har inga ambitioner att ligga i topp så de får helt enkelt duga. Sen finns det ju uppförsbackar där gubben på skidorna har lite att säga till om....fast kanske inte i mitt fall ännu :)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...