Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ont i armbågen


patrik

Recommended Posts

Åkte öppet spår i år och fick ont i vänster armbåge troligen pga att jag hade lite för lite fästvalla. Pinade mig i mål på ren vilja. Har inte känt någonting sedan dess tills jag var ut idag och åkte (första gången sen ös).Nu fick jag ont igen inte lika mycket men tillräckligt för att man ska bli orolig. Nu till min fråga. Är det någon annan som har upplevt ngt liknande? Är det bara överansträngning eller är det en slemsäck som är inflammerad? Man tycker att två veckors vila skulle ha hjälpt.
Link to comment
Share on other sites

Tjena,

Jag har inte haft problem med armbågarna, men däremot med en muskelinflammation i en axel. När besvären började gjorde jag det stora misstaget att fortsätta belasta axeln, gör inte det! (läkningstiden förlängs mångdubbelt) Tyvärr är två veckor inte mycket i det här sammanhanget, låt armbågarna vila några veckor och mjukstarta sen med lättare belastning.
Link to comment
Share on other sites

Jag började känna lättare smärta i armbågarna några veckor innan vasaloppet. Under själva loppet började det göra ont halvvägs, mest när jag "diagonalade". Det blev värre till en viss grad men det gick att bita i och fortsätta.

Nu en dryg v efteråt har jag fortfarande ont när jag åker men inte lika illa som under VL. Det blir inte värre av att jag åker iaf. Jag antar att det är en sena eller ett muskelfäste som är överansträngt eller inflammerat. Jag kör på säsongen ut, jag kan vila armbågarna hela sommaren.

Jag är också intresserad att veta exakt vad det där.
Link to comment
Share on other sites

Det är precis som för dig corduroy det är värst när man diagonalar , antagligen så böjer man armbågen så att muskeln (triceps?) sträcks samtidigt som man belastar den.
Antagligen så är det muskelfästet som har fått sig en omgång. Man skulle ha vallat om tidigare och inte pinat sig så man till slut gick på hörntänderna uppför backarna.
Får väl ut och staka på ngn sjö.
Tack för svar.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör på säsongen ut, jag kan vila armbågarna hela sommaren.


Troligen är det en liten inflamation där triceps fäster til armbågen, men det går inte att ställa en precis diagnos utan undersökning. Men hur som helst skall du inte vila armbågarna hela sommaren men i stället träna uthållande stryrka i armarna. Börja med lätta pass där du inte känner någon ting i armen, öka sedan.Om du inte gillar att träna i gymet är det besta sättet att paddla kajak tilsammans med rullskidsåkning, långa och lätta pass. Om du vill ha lite mera specifika träningstisps för just DIG och DIN armbåge bör du kontakta en bra sjukgymnast.
Link to comment
Share on other sites

BSOBY, det är som du säger, jag tror också jag slipper problemen om jag "vänjer" armarna vid uthållighetsträning lite innan snön kommer. I år blev det från ingenting till 10 mil i veckan. Styrka kör jag redan året runt men inget som liknar den långvariga "nötningen" man får vid skidåkning.
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!
Ska köpa rullisar och träna upp överkroppen lite mer under sommaren
och förhoppningsvis klarar jag av den intensiva träningen som man utsätter sig för när det vita guldet börjar singla ner. Jag tittade lite i min träningsbok. Jag har tränat sammanlagt 30 timmar under ca 38 veckor (löpning och cykel).Sen helt plötsligt går man över på 14 veckors träning med 5 h/v (skidåkning). Det är inte så konstigt om någonting i kroppen säjer ifrån!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hur har det gått med era armbågar?

 

Var ute och stakade igår och kände halvvägs att det började kännas lite i armbågen. Avbröt tyvärr inte och fick riktigt ont mot slutet. Är idag riktigt öm i armbågen vid vissa rörelser och det smärtar en del.

 

Har fått tag på en burk med brufen och smörjer med voltaren gel. Hur länge tror ni man måste låta bli stakanadet?

Är ju visserligen långt till VL än men känns lite stressande och tråkigt att avbryta rullskidsåkningen innan man kommit igång på riktigt, mest sprungit förrut.

Link to comment
Share on other sites

Känner oxå av armbågarna lite av och till. Nu var det peppar peppar några månader sen.. Tidigare var jag Voltarens största sponsor..

Om du har riktigt ont ska du nog vila till smärtan är helt borta och sen köra lite försiktigt till en början.

Enkel regel gör det ont åk inte. Känns det ok, kör på!

Link to comment
Share on other sites

Enkel regel gör det ont åk inte. Känns det ok' date=' kör på![/quote']

Skulle man gå efter det där så skulle man inte komma ut ofta!;)

Jag vilade länge och nu har jag inga problem med armbågen längre.

Nja..sen beror det ju på vad man menar med ONT, det är ju inte samma sak som att det känns;)

Link to comment
Share on other sites

Det är precis som för dig corduroy det är värst när man diagonalar , antagligen så böjer man armbågen så att muskeln (triceps?) sträcks samtidigt som man belastar den.

Antagligen så är det muskelfästet som har fått sig en omgång. Man skulle ha vallat om tidigare och inte pinat sig så man till slut gick på hörntänderna uppför backarna.

Får väl ut och staka på ngn sjö.

Tack för svar.

Aj, jag får precis detta onda när jag överbelastar min vänster armbåge i branta backar. Det gör ont på insidan armbågen och uppåt överarmen. (Har förstått att golfarmbåge är från armbågen och ned i underarmen)

 

Nu fick jag det igen när jag började med skidgång i backar på hösten. Trodde att min styrketräning skulle gjort mig kvitt detta.

 

Mitt problem är dock inte en inflammation tror jag. Jag har haft detta problem i åtminstone fem år. Förr brukade den dyka upp antingen när jag körde i nysnö halvlångt och precis som Patrik fortsatte köra trots att fästet försvunnit i uppförsbackar.

 

Min enda lösning hittills har varit vinkla ut armbågarna och försök ta mer med ryggen och magen. Samt styrketräningen, men den verkar inte ha gjort någon förbättring.

Link to comment
Share on other sites

Har haft stora bekymmer förr men nu efter att jag kortade stavarna så blev det mycket bättre. Började oxå köra med mjukare stavar ct5 istället för ct1orna.Känner knappt något. 189 lång å stavarna ca 157. Nu kan jag köra med ct1orna utan större strul.
Link to comment
Share on other sites

Har haft stora bekymmer förr men nu efter att jag kortade stavarna så blev det mycket bättre. Började oxå köra med mjukare stavar ct5 istället för ct1orna.Känner knappt något. 189 lång å stavarna ca 157. Nu kan jag köra med ct1orna utan större strul.

Jag hade inga problem förut när jag hade kortare stavar 147,5 men fick problem när jag ökade till 150. Men å andra sidan fick jag mindre problem med ryggen med längre stavar.

Men sen jag började träna mer styrketräning så har jag inte heller problem med ambågen längre. Nu skulle jag inte kunna tänka mig att gå ner på kortare stavar igen. Jag tror också att jag som är väldigt mycket högerhänt att jag är avsevärt mycket svagare i vänstern, därför fick jag besvär där.

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå haft problem med armbågen (golfarmbåge). Det verkar som om "golfarmbåge" är det vanligaste bland dom som har problem. Golfarmbåge sitter på muskelfästet av underarms muskelaturen på insidan av armbågen. Tre åtgärder för att bli av med besväret förutom akut behandling med medikament:

 

1. Staka med rak stabli handled. Tappar man handleden dvs viklar den utåt så ökar belastningen på muskelfästet.

 

2. Strecha underarmen genom att stå och lägga handflatan på ett bord framför dig med fingrarna pekandes in mot magen. En kort muskel ökar belastningen på muskelfästena.

 

3. Avlasta med en rem. Apoteket säljer en rem avsed för detta. Den spänns runt underarmen strax under armbågen och har en lite kudde som ska trycka på muskel som fäster vid det ömmande fästet.

 

Tre enkla åtgärder som har hjälpt mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har inte orkat läsa alla inlägg här men har själv upplevt smärta i triceps muskelfästen till armbågarna (dvs på "utsidan" och "ovanför" armbågen). Detta fick jag enkelt bort genom att stretcha triceps. Jag tar med ena handen tag i den andra armbågen ovanför huvudet och drar ut triceps. Funkat bra för mig!
Link to comment
Share on other sites

När man fått ont i armbågen pga stakning på asfalt är det då någon som provat att köra någon alternativ träning för överkroppen, tex roddmaskin eller liknande övningar?

Blir ju inte den där hårda stöten vid sådana aktiviteter som vid rullskidor. Kanske skonsammare för armbågen.

 

Har hållit mig borta från all överkroppsträning i lite mer än än tre veckor nu men känns inte helt ok i armbågen än även o det går åt rätt håll. Vill inte gå till ett gym och börja dra om det kan göra att problem blir värre, isåfall bättre o vila en vecka till.

Link to comment
Share on other sites

Har tillämpat de stretchingövningar som jo (underarm) och mongomatte (triceps) rekommenderat ovan och det verkar ha gjort susen för min del!

Oxo kört dessa övningar men fick lite ont av mongomattes övning så lade ner den men ska ta upp den nu igen då den tydligen funkar. Att det gör ont i armbågen med mongomattes övning kanske indikerar att jag stretchar på "rätt" ställe och det onda bara är en övergående fas innan jag fått lite längd på muskeln.

Link to comment
Share on other sites

Har tillämpat de stretchingövningar som jo (underarm) och mongomatte (triceps) rekommenderat ovan och det verkar ha gjort susen för min del!

Oxo kört dessa övningar men fick lite ont av mongomattes övning så lade ner den men ska ta upp den nu igen då den tydligen funkar. Att det gör ont i armbågen med mongomattes övning kanske indikerar att jag stretchar på "rätt" ställe och det onda bara är en övergående fas innan jag fått lite längd på muskeln.

Ok, jag är ingen doktor men det låter som du har en rejäl inflammation. Själv fick jag bara lite ont under slutet på passen men efter några enstaka gångers stretchande försvann det. Att det gör ont när du stretchar borde tyda på att det är "rätt" ställe, men jag tror inte du ska stretcha en inflammerad muskel för hårt. Mitt råd blir därför: Köp Voltaren gel och smörj in tills smärtan lugnat sig, sedan kan du stretcha på igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle skita i voltarengelen. OM du tänker behandla det medicinskt, köp då voltarentabletter(25 mg) 2 tabletter 3 ggånger per dag i minst två veckor. Stretsching flera ggr/dag. Det ska inte göra ont, men kännas. Lättare träning. När du börjar bli bättre så lägger du till exentrisk träning av triceps. Fundera på orsaken till besvären.(är det bara styva stavar och hårda asfalten elelr "fel" vinkel på armbågen?) Eller för mycket träning?

/ANdreas

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle skita i voltarengelen. OM du tänker behandla det medicinskt, köp då voltarentabletter(25 mg) 2 tabletter 3 ggånger per dag i minst två veckor. Stretsching flera ggr/dag. Det ska inte göra ont, men kännas. Lättare träning. När du börjar bli bättre så lägger du till exentrisk träning av triceps. Fundera på orsaken till besvären.(är det bara styva stavar och hårda asfalten elelr "fel" vinkel på armbågen?) Eller för mycket träning?

/ANdreas

Tycker absolut att du ska använda gelen, tycker den är toppen! Å det ena utesluter ju inte det andra. Går ju att knapra voltaren tabletterna iaf.

Å kom ihåg att stretcha och ta det luuuungt ett tag efter att du känner dig bättre!

 

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle skita i voltarengelen. OM du tänker behandla det medicinskt, köp då voltarentabletter(25 mg) 2 tabletter 3 ggånger per dag i minst två veckor. Stretsching flera ggr/dag. Det ska inte göra ont, men kännas. Lättare träning. När du börjar bli bättre så lägger du till exentrisk träning av triceps. Fundera på orsaken till besvären.(är det bara styva stavar och hårda asfalten elelr "fel" vinkel på armbågen?) Eller för mycket träning?

/ANdreas

Käkade 2X600mg Brufen i två veckor samt smörjde med volt gelen så känslan av att någon trycker in en nål i armbågen när man belastar den är borta. Det gör bara lite ont när jag började med triceps stretchiningen, men kört den stretchningen ganska intensivt några dagar nu och det känns redan bättre. Hade bara hoppats på att alla känningar i armbågen skulle vara borta innan jag började belasta den igen men det verkar ta längre tid än vad jag har tålamod till. Blir nog till att börja lite försiktigt nästa vecka och se vad som händer.

 

Vad innebär "exentrisk träning av triceps"?

 

Om jag har rätt eller fel vinkeln på armbågen har jag inte en aning om men tittar jag i träningsdagboken så är en mkt trolig orsak för mkt, för intensivt och ingen som helst stretching. Får ta med mig det till nästa försäsong... :)

 

Hur som helst så är jag mkt tacksam för era tips som ni givit :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...