Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug rullar?


chigge

Recommended Posts

Pro-Ski hade han idag.

Har du sett det på norsk TV?

Innebär det en bekräftelse på ryktet att Pro-ski tvåor är trögare än Swenor tvåor (som väl de flesta körde på ?) eller lackade han bara ur som han gör ibland när han inte kan vinna?

Jag såg det på TV.

Han "lackade" nog ur vad det verkade. Öystein Pettersen körde på och bröt av staven för Ola Vigen Hattestad och då bromsade Northug upp och gav en av sina stavar till Hattestad och fick en ny själv istället. Orsaken till denna manöver vet jag inte då Northug körde med stavar likt lanternuppsättningen på en båt senare delen av loppet.

 

Så inga slutsatser om tröghet pga. Northugs insats idag. :)

Link to comment
Share on other sites

Okej ,vad har hänt med de lättrullade tävlingshjulen? detta var en riktig nyhet för mig!

Ja om jag inte fattat fel körde de med 2or.

Det var mer en uppvisningstävling även om såklart hornen växer ut med nummerlappen på.

Det kördes om jag inte fattat ytterligare fel även lopp där rullskidseliten deltog och var mer på allvar, med lättrullande hjul då.

Link to comment
Share on other sites

Okej ,vad har hänt med de lättrullade tävlingshjulen? detta var en riktig nyhet för mig!

Hade ju läst på lite:)

 

Citat från Langrenn.com:

 

"- Dette blir en fin generalprøve for arrangørene. Samtidig er det spennende ettersom det arrangeres to VM i Norge i 2011. I mars er det VM i Holmenkollen og i august er det klart for rulleski-VM i Aure og Kristiansund, sier sportssjef Åge Skinstad.

 

Han er veldig glad for at det gås med ”treningshjul” i Toppidrettsveka. Dette gjør blant annet at de beste langrennsløperne stiller på startstreken. Sportssjefen roser også konseptene."

 

Finns även ett långlopp i Norge 11/9 på tvåor:

 

http://jbgconsult.no/index.php?page=nyhet-1

Link to comment
Share on other sites

I Norge har man en konstig uppfattning om att det är farligt med tävlingshjul. Dom tror att det är mycket skador med tävlingshjul. Det är en total missuppfattning ifrån norska landslagledningen.

 

Men VM körs nästa år i Aure, alltså VM i rullskidor, och då självklart på tävlingshjul precis som dagens VC i Aure gjorde idag. Där tog Sverige 5 pallplatser också.

 

Man skall skilja på dessa publiklopp som säkert är riktigt skoj och på riktiga rullskidtävingar där det är mer rättvisa förhållanden.

 

Och längdskidlandslagets åkare kör också på tävlingehjul, dom tränar med det och på söndag t.ex. kommer Nortug med flera köra Team-sprinten i rullskidvärldscupen, på tävlingsskidor.

Det kommer troligen vara flera av dom som kör sprinten i VC på fredag också, på tävlingsskidor såklart.

 

 

Men i Toppidrettsveka och i många andra lopp är det bara tvåor som gäller. Här i Toppidrottsveka kan man låna Swenorskidor eller åka med egna. Åker man på egna måste det vara ett märke som dom vet är likvärdigt.

 

MVH

Håkan Huselius

Svenska Skidförbundet

Rullskidor

Link to comment
Share on other sites

I Norge har man en konstig uppfattning om att det är farligt med tävlingshjul. Dom tror att det är mycket skador med tävlingshjul. Det är en total missuppfattning ifrån norska landslagledningen.

Hur många som skadar sig eller omkommer vet jag inte, men de var uppe i 70 km/h (uppmätt) i en utförslöpa igår med 2orna enligt Alsgaard.

Vågar knappt tänka på farten med tävlingshjulen. Det kan ju inte vara helt ofarligt om de vurpar eller det kommer ut en ko, häst eller rådjur på vägen eller varför inte en grävling?

Link to comment
Share on other sites

Det är itne ofarligt om man vurpar nä. Men det är som jag sagt många gånger förut. Man får lägga banorna så att det är säkert.

Men titttar på på VC så har där inte skett några allvarliga olyckor alls om man går många år bakåt, utan det är mest skrapsår.

I VC är alla banor avlysta för säkerheten såklart. Men inga allvarliga olyckor har alltså skett, utan det är ju mer vanligt med allvarliga olyckor i t.ex. Toppidrottsvekas cykellopp än det är på tävlingsrullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Pro-Ski hade han idag.

Har du sett det på norsk TV?

Innebär det en bekräftelse på ryktet att Pro-ski tvåor är trögare än Swenor tvåor (som väl de flesta körde på ?) eller lackade han bara ur som han gör ibland när han inte kan vinna?

Jag hade Swenor 2: or förut och de rullade mycket lättare än mina Proski 2: or när jag jämförde dem, och då var det ändå de breda Swenor hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...