Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snittfart på tävlingsrullskidor/Rullskidstävlingar?


zcykel

Recommended Posts

Hur såg resultatlistan ut på aleloppet? De vet väl du va skåningen?

Hur fort går det igentligen??

Beror väl på hur bra man är' date=' dom bästa på Aleloppet igår hade väl 28/29 km/h

själv låg jag och harvade mitt i fältet och hade ca 25km/h

 

Sen varierar det såklart hur långt loppet är.[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Hur såg resultatlistan ut på aleloppet? De vet väl du va skåningen?
Hur fort går det igentligen??

Beror väl på hur bra man är' date=' dom bästa på Aleloppet igår hade väl 28/29 km/h

själv låg jag och harvade mitt i fältet och hade ca 25km/h

 

Sen varierar det såklart hur långt loppet är.[/quote']

Resultatlistan finns här:

 

http://alehof.se/tab/intranet/NewsItemShow.aspx?NewsCategory=Skidor&NewsID=1989&ReturnToUrl=/Default.aspx

 

Loppet var inte 16 km som det står i resultatlistan utan ca 13,6 baserat på snittet av ca 10 st GPS-klockor. Sen är det bara att räkna ut medelhastigheten. Loppet är väl kanske ngt mer kuperat än ett genomsnittligt rullskidslopp men inte på ngt sätt extremt.

Link to comment
Share on other sites

Hur fort går det igentligen??

Beror väl på hur bra man är' date=' dom bästa på Aleloppet igår hade väl 28/29 km/h

själv låg jag och harvade mitt i fältet och hade ca 25km/h

 

Sen varierar det såklart hur långt loppet är.[/quote']

Hur snabbt kör ni med 2or?

Det går inte att svara på sånt!

Det beror på vilka 2:or, det är olika på olika fabrikat, hur nytt gummit är, hur bra lager går. Det är stor skillnad på 2:or och 2:or. Vädret är ännu mer avgörande, i varmt väder går det betydligt fortare, vad är det för asfalt osv.

Det är väl ingen som pressar på över 90 % med träningshjul.

Klart att det går att köra 25-30 km/h med 2:or också.....kanske inte så långt, men ändå.

Har kört testtävlingar med 2:or med över 23 km/h i snitt........samma bana samma form en annan årstid kanske det går 19-20 km/h eller långsammare.

Alltså går inte svara på den frågan.

 

Utan det som ligger bakom frågan är säkert om man själv hinner med eller inte. Bara skaffa tävlingshjul och tävla själv helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Beror väl på hur bra man är' date=' dom bästa på Aleloppet igår hade väl 28/29 km/h

själv låg jag och harvade mitt i fältet och hade ca 25km/h

 

Sen varierar det såklart hur långt loppet är.[/quote']

Hur snabbt kör ni med 2or?

Det går inte att svara på sånt!

Det beror på vilka 2:or, det är olika på olika fabrikat, hur nytt gummit är, hur bra lager går. Det är stor skillnad på 2:or och 2:or. Vädret är ännu mer avgörande, i varmt väder går det betydligt fortare, vad är det för asfalt osv.

Det är väl ingen som pressar på över 90 % med träningshjul.

Klart att det går att köra 25-30 km/h med 2:or också.....kanske inte så långt, men ändå.

Har kört testtävlingar med 2:or med över 23 km/h i snitt........samma bana samma form en annan årstid kanske det går 19-20 km/h eller långsammare.

Alltså går inte svara på den frågan.

 

Utan det som ligger bakom frågan är säkert om man själv hinner med eller inte. Bara skaffa tävlingshjul och tävla själv helt enkelt.

Jo, jag förstår det. Jag ville bara veta ungefär hur myckat fortare ni som är bra kör jämfört med mig.

 

Jag har som bäst kört i 16 km/h under ett 15 km-pass. Detta var på mycket bra asfalt dock var inte temperaturen optimal eftersom det bara var 15-16 grader. Körde själv också så ingen draghjälp för mig. Jag kör med Swenor Fibreglass vars 2or väl är rätt snabba.

Link to comment
Share on other sites

Loppet är väl kanske ngt mer kuperat än ett genomsnittligt rullskidslopp men inte på ngt sätt extremt.

Tycker att de e lite synd att ett rent staklopp ska vara kuperat i föhållande till andra lopp....

Hade vatt kul med lite mer kuperade lopp...

 

Man kunde ju haft målet uppe på toppen av sista backen på aleloppet så hade de blivit lite mer utslagsgivande! då hade vi sluppit spurta över farthinderna på slutet=)

Link to comment
Share on other sites

Loppet är väl kanske ngt mer kuperat än ett genomsnittligt rullskidslopp men inte på ngt sätt extremt.

Tycker att de e lite synd att ett rent staklopp ska vara kuperat i föhållande till andra lopp....

Hade vatt kul med lite mer kuperade lopp...

 

Man kunde ju haft målet uppe på toppen av sista backen på aleloppet så hade de blivit lite mer utslagsgivande! då hade vi sluppit spurta över farthinderna på slutet=)

Håller med till 100%

Link to comment
Share on other sites

Loppet är väl kanske ngt mer kuperat än ett genomsnittligt rullskidslopp men inte på ngt sätt extremt.

Tycker att de e lite synd att ett rent staklopp ska vara kuperat i föhållande till andra lopp....

Hade vatt kul med lite mer kuperade lopp...

 

Man kunde ju haft målet uppe på toppen av sista backen på aleloppet så hade de blivit lite mer utslagsgivande! då hade vi sluppit spurta över farthinderna på slutet=)

Kom och kör Landvetterrundan i Oktober, har den klart värsta avslutning av alla lopp jag kört hittills. Sen tycker väl jag iof att detta lopp och flera andra också är lite väl korta, framförallt om man kör från Skåne:) Loppet kunde mkt väl körts 2-4 varv med mål högst upp. Sen förstår jag givetvis att det blir mkt svårare att få ihop funktionärer som får jobba under längre tid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...