Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur fort går skidorna?


Knappen

Recommended Posts

Jag kommer eventuellt att skaffa nya skidor i höst/vinter och nu undrar jag om skidforum kan hjälpa mig att tänka rätt?

 

I flera tester så ser jag att man rekommenderar olika skidor för olika tider i vasaloppet, nu satasar jag på Vasaloppet också så jag fattar jämförelsen (har egna tider att jämföra med).

Men vad jag inte förstår är varför man pratar om olika resultat i Vasaloppet för dessa skidor.

 

När jag läser "reklamen" så ser det ut som om "alla" Vasaloppskidor har samma belag som de häftigaste tävlingskidorna.

Det återstår då alltså uppbyggnad och detaljfinish som kan skilja dem åt.

 

Atomic Vasarace (som jag har nu) har ju ett tidsspann som var ungefär 7-10 timmar har jag för mig, Fischer RCS 0-repet? Kort sagt lite olika tidsspann.

Nu är min ambition att åka ner mot 6 timmar (normalföre och en bit fram i startleden) någon gång och jag undrar om jag behöver skaffa andra skidor eller klarar mig bra med t ex Vasarace?

Glider inte mina skidor lika bra som de dyrare trots samma belag? (räkna bort vallningsmissar)

 

Jag ser fram emot alla funderingar kring materialsporten skidåkning förutom valla/sickling :)

Link to comment
Share on other sites

Om du upplever att de skidor du har funkar bra för dig - dvs du glider likvärdigt/bättre än andra som åker bredvid, och du får fästa när du valla rätt - duger de utmärkt. Ett par 2000:- skidor som är ett "bra" par och råkar passa dig är nog ett bättre val än ett par 4000:- skidor som inte riktigt passar dig (o ännu värre - är ett par måndags-ex)

 

De är ju lite lite tyngre än de dyraste, men den skillnaden märks knappt.

 

 

Läs f ö en jämförelse av din skida mot andra i www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/news/reportage/reportage_tester/skida_ratt_skidtest

Link to comment
Share on other sites

Just förra vintern upplevde jag att mitt glid inte var konkurrenskraftigt. Jag hoppas att det delvis beror på att de behöver slipas (eller sicklas) efter drygt 3 år i spåret och runt 120 mil.

Men de ser inte jättedåliga ut och jag har ju kommit upp i fart så jag var lite rädd att jag nu jämförde mig med åkare som kör lite snabbare och har "bättre" skidor än jag.

Därav att jag kanske ska uppgradera mina skidor?

 

När skidorna var nya så kunde jag glida förbi enstaka men nu är det få :(

 

Jag har hyfsat fäste och är inte missnöjd för övrigt med skidorna, spannet ser jämnt ut och lika på båda skidorna. Kanske lite kort fästvallazon men inte extremt.

 

Hitintills jag mer satsat på teknik, styrka och kondition men nu kanske det är dags för material också?

Men misstanken gnager att mina skidor är bättre än vad man körde på för 20 år sedan och då kunde man köra snabbt ändå... alltså tillräckligt att hämta i teknik, styrka och kondition ett tag till...

 

Det var då jag undrade om det fanns lite olika tankar (och kanske erfarenheter) hos er på Skidforum som kunde hjälpa mig vidare i tankar om materialval.

 

Är t ex toppmärkena likvärdiga? Eller är det någon som är bättre för en "motionär" som mig?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det handlar mycket om att ha turen (eller skickligheten) att få tag på ett bra par. Tror att märket spelar mindre roll. Mitt bästa par är från 1998 då jag hade turen att få tag i ett par Fischer som egentligen var avsedda för en kontraktsåkare. Detta par visade sig vara perfekt för mig. Har skaffat tre -fyra par nya skidor sedan dess, men inget av dessa går lika bra som gamlingarna.
Link to comment
Share on other sites

Vägde du mer i vintras än du gjort innan? Om du har fästvallan, om än så lite, i snön så har du inte en chans glidmässigt ens på världen bästa skidor. Så det skulle kunna förklara saken.

 

Eftersom komentatorerna brukar snacka om att "Fredriksson går på samma skidor som Jonsson tog OS-silver på 98" 7-8 år senare så verkar det vara som Jola säger att den största skillnaden är individuellt mellan olika skidor.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag vägde inte mer.

Dessutom har jag som strategi att testa fram tunnare och kortare fästvallning, jag ändrar inte mycket men bara åt det hållet...

Överkroppen allt starkare och tekniken blir bättre men jag jämför mest i nedförsbackar och fartställning (bredvid och bakom andra så tappar jag, framför så puttar de andra på mig).

 

Jämfört med skidåkare i min hemmaklubb så går skidorna som blixten.. men vid en tävling så jämför jag mig med toppade skidor och då känns de allt sämre :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...