Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullis-rookie


Robson

Recommended Posts

Hej alla trevliga och lärorika skidkompisar!

 

Har just skaffat rullisar och gjorde debut idag. Kändes lite vingligt och läskigt att det inte gick att styra skidan annat än att genom att lyfta den och sätta den i rätt riktning...

 

Även stavisättningen blev ganska hård i asfalten, men det kommer nog att gå att få till en smidigare isättning.

 

Det kändes som om skidan drog lite snett, vet inte om skidan svänger något om man lutar den eller om själva skidan drar lite snett. Kändes också som om båda drog lite åt vänster, men skidorna kanske är påverkade nu inför valet...

 

Jag skall tillbaka till butiken i morgon och snacka med dem om sneddragningen, men det är intressant att höra andras åsikter.

 

Känner lite i händer och armbågar efter min 2,6km test, men som sagt, lite klumpig och hård isättning innan jag fick tillbaka känslan, det har ju gått 5 månader sedan jag gick av snön...

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Ja du "Robson", alla är vi barn i början. Rullisar är både lika och olika skidor på snö. Om du hade förväntat dig att rullskidorna skulle, så att säga, peka åt det håll du önskar, har du bedragit dig. På snö sköter spåren det åt dig. Rullisar kräver en intuitiv och konstant, men också avslappnad korrigering. Det kräver flexibilitet både i fotleder och uppfattning. En snabb återkoppling i nervsystemet som kommer med rutinen.

 

På din bild ser det ut som om du paddlar. Skulle kunna tänka mig att det är som att hålla rak kurs med kajak - utan - hjälproder (heter det så?). Ett annat pedagogiskt exempel på att inget är gratis kan vi hämta från fåfängans värld. Har du sett småtjejer som första gången försöker gå i högklackade pumps? Ingen trevlig syn. Inte precis som modellerna på "catwalken". Så ha förtröstan. Det kommer.

 

När det gäller ont i armbågarna finns det en diskussionstråd på forumet. Där förespråkas "dämpade" holkar av en del medlemmar. Men läs gärna mitt inlägg om mjuk stavisättning.

 

Ja, sedan ska du inte ge dig ut på nån runda som du inte rekat tidigare (helst på cykel), speciellt då du är nybörjare. Läs tråden om krascher på rullskidor!!! Som nybörjare kan du med fördel ha heltäckande klädsel också. Shorts och T-shirt ser trevligt ut, men det är inte så kul när man kraschar.

 

Och så säkerheten. Träna på att plogbromsa. Det kräver fingertoppskänsla, men när du lärt dig behärska det kan du faktiskt få ner hastigheten. Men inte så effektivt att du kan undvika en snabbt uppdykande fara. Framförhållning, planering !!!

Och naturligtvis är det hjälm och varselväst på som gäller.Men det visste du ju redan. Själv har jag för övrigt också köpt ett par varselshorts. Mycket bra. Enligt kompisarna syns jag ungefär som Vinga fyr en kulen höstkväll i dem.

MVH, och "be careful out there" ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla trevliga och lärorika skidkompisar!

 

Har just skaffat rullisar och gjorde debut idag. Kändes lite vingligt och läskigt att det inte gick att styra skidan annat än att genom att lyfta den och sätta den i rätt riktning...

 

Även stavisättningen blev ganska hård i asfalten, men det kommer nog att gå att få till en smidigare isättning.

 

Det kändes som om skidan drog lite snett, vet inte om skidan svänger något om man lutar den eller om själva skidan drar lite snett. Kändes också som om båda drog lite åt vänster, men skidorna kanske är påverkade nu inför valet...

 

Jag skall tillbaka till butiken i morgon och snacka med dem om sneddragningen, men det är intressant att höra andras åsikter.

 

Känner lite i händer och armbågar efter min 2,6km test, men som sagt, lite klumpig och hård isättning innan jag fick tillbaka känslan, det har ju gått 5 månader sedan jag gick av snön...

 

/Rob

Det är vingligt i början men det går över efter några mil! Att dom drar snett kan vara att du är ovan och att vägen sluttar. Lycka till och kämpa på=)

Link to comment
Share on other sites

Tjena Okomoko,

 

Tack för dina synpunkter, även om jag först fick känslan av att du raljerade eller var ironisk ;-)

 

Jag förväntade mig inte att de skulle gå som tåget, men förväntade mig inte heller att de skulle dra snett, men det verkar jag ha lyckats justera bort genom att lossa och dra fast framhjulen igen.

 

Visst är det så att mina elever som testar kajak för första gången vinglar kors och tvärs då de kajaker som vi använder inte har roder, själv märker jag inte att jag korrigerar kursen, kajaken går dit jag vill själv...

 

Självklart är det bra att ha koll på slingan man tänker åka, skall ut i morgon och köra på en gångväg som jag vet hur den ser ut och den är i stort sett helt platt.

 

Jag återkommer säkert med fler frågor efter passet i morgon, om ni orkar stå ut med mina frågor...

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Det blev torsdag innan jag kunde åka.

I tisdags så skulle jag ge mig ut igen, men kom bara några hundra meter innan jag märkte att det gnekade och gick lite tungt... Punka... Nej visst ja, det är homogena gummihjul ;-)

Däremot så hade limningen av däcket mot fälgen släppt så däcket kunde åka i sida och tog då i gaffeln på skidan, det gjorde gnekljudet och trögheten. Bara att kasta in handduken och åka för att få ett nytt hjul på plats.

 

Idag så körde jag 5,2 km och det gick fint, bortsett från att båda skidorna lika förba..at ville dra åt vänster. Det är inte vägen eller lallaren i bindningen, utan grejerna drar åt vänster.

När jag kom hem så kollade jag hjulens linjering med en rätskiva och kom fram till att framhjulen faktisk satt lite snett. Jag kunde släppa på gafflarna från själva skidan och justera det hela så att hjulet kom rakt, så nu borde det gå ännu bättre!!

 

Jag tog det lugnt med stavisättningen så armbågarna och handlederna känns bra just nu i alla fall. Men jag känner att jag kommer att få en gruvlig träningsverk i trissan och magen...

 

Så nu är det bara att nöta på!!

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

 

Körde ett pass idag och insåg att bakhjulen blir riktigt varma, troligen lagren. Jag hade inte känt på bakhjulen efter passet utan kände det när jag kom hem, 30 minuter senare och då var de fortfarande ljumna, både däcket och axeln.

 

Vad kan vara fel? Skidorna är nya, skall jag behöva ta isär och fetta in nya rullisar?

 

Hursom, nu börjar det flyta på skapligt och jag kan hålla uppe farten lite, trots ganska tröga hjul/skidor.

 

Några tips någon?

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

 

Körde ett pass idag och insåg att bakhjulen blir riktigt varma, troligen lagren. Jag hade inte känt på bakhjulen efter passet utan kände det när jag kom hem, 30 minuter senare och då var de fortfarande ljumna, både däcket och axeln.

 

Vad kan vara fel? Skidorna är nya, skall jag behöva ta isär och fetta in nya rullisar?

 

Hursom, nu börjar det flyta på skapligt och jag kan hålla uppe farten lite, trots ganska tröga hjul/skidor.

 

Några tips någon?

 

/Rob

Mina bakhjul blir också varma och jag har fått lugnande ord tidigare på forumet att det är i sin ordning. Har fettat in lagren ett par gånger men det gör inte att de bir mindre varma.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen' date='

 

Körde ett pass idag och insåg att bakhjulen blir riktigt varma, troligen lagren. Jag hade inte känt på bakhjulen efter passet utan kände det när jag kom hem, 30 minuter senare och då var de fortfarande ljumna, både däcket och axeln.

 

Vad kan vara fel? Skidorna är nya, skall jag behöva ta isär och fetta in nya rullisar?

 

Hursom, nu börjar det flyta på skapligt och jag kan hålla uppe farten lite, trots ganska tröga hjul/skidor.

 

Några tips någon?

 

/Rob[/quote']

Mina bakhjul blir också varma och jag har fått lugnande ord tidigare på forumet att det är i sin ordning. Har fettat in lagren ett par gånger men det gör inte att de bir mindre varma.

Desto trögare hjul desto varmare blir de, det handlar väl om energiprincipen helt enkelt. Alltså helt normalt. Lagren på rullskidor är rätt "oväsentliga" så länge de är insmörjda hyfsat och inte skär ihop, det är gummit som är det viktiga:) Rulla på!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ledsnat på mina nya rullskidor...

 

Var till min hovleverantör idag och ville snacka om vad vi kunde göra med mina bekymmer, att framgafflarna hela tiden vill ändra läget så att framhjulen kommer ur linje och får skidan att svänga. Jag har kollat och justerat linjeringen efter varje pass och de har alltid gått tillbaka till "snett".

 

En bra leverantör säger att så skall det inte vara och att de verkligen inte vill ha en kund som är ute och jassar på skidor som inte fungerar så jag blev erbjuden ett annat fabrikat för samma peng direkt!

 

Nu blir det Pro-Ski C2 istället. Hoppas att det skall gå bättre!

 

Känns bra att ha en leverantör som vill att det skall fungera och de kommer att få första tjing när det är dax för ett nytt par skidor till vintern!!

 

Nu är jag glad igen ;-))

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Vad var det för några du hade?

Kanske har du skrivit det men jag hittar det inte.

Jag har inte skrivit det tidigare, men efter det som hänt så...

 

Ski-Go Carbon 780 Classic, kan jag inte rekommendera någon i dagsläget.

Förhoppningsvis gör de helt om och konstruerar om ändgafflarna och höjer kvalitén på hjul och ihopmontering. Då kan det bli en bra produkt.

Skidan är i övrigt skön att åka på, med god flex, även om den kanske var väl mjuk för en 95 kilos paddlare...

 

Hoppas att Pro-Ski C2 skall fungera bättre!!

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Dåså, lite för mycket annat som kommit i vägen tidigare för en nypremiär på rullskidor och nu på Pro-Ski C2.

 

Mitt förta intryck är; vad var det för något jag testat innan? Detta var något helt annat, riktigt trevlig skida! Gick stabilt och skapligt rakt, fin att svänga med och ett rimligt rull. Visst, den var styvare i stommen än den andra, men inte så att jag hade något problem av den, tvärt om, den berättade fint om hur det såg ut under skidan.

 

Det blev bara en 5,2km test, men klart godkänt och nu fick jag suget åter igen!!

 

Rolling Rolling Rolling....

 

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...