Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholms Rullskidcup


Dunderklumpen

Recommended Posts

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply
Nu är det dags att börja anmäla sig till första tävlingen Norrullen!

 

Klicka dig vidare från www.rullskidcup.se

ellergå direkt till http://www.sik.org/skidor/INBJUDAN_TILL_NORRULLEN.htm

Japp' date=' och observera, nu med lättare och plattare bana så att alla blir nöjda! =P[/quote']

Det var nog bra! Vissa verkar inte gilla nedförsbacken mot bryggan på Värmdörullen heller. Vi diskuterar saken och ska fundera på ifall vi ska tillgodose personer med skakiga knän... ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu är det dags att börja anmäla sig till första tävlingen Norrullen!

 

Klicka dig vidare från www.rullskidcup.se

ellergå direkt till http://www.sik.org/skidor/INBJUDAN_TILL_NORRULLEN.htm

Japp' date=' och observera, nu med lättare och plattare bana så att alla blir nöjda! =P[/quote']

Det var nog bra! Vissa verkar inte gilla nedförsbacken mot bryggan på Värmdörullen heller. Vi diskuterar saken och ska fundera på ifall vi ska tillgodose personer med skakiga knän... ;)

Ni kan ju inte ta bort den backen, det är ju den som splittrar upp fältet och ger lite race i starten.

Link to comment
Share on other sites

Japp' date=' och observera, nu med lättare och plattare bana så att alla blir nöjda! =P[/quote']

Det var nog bra! Vissa verkar inte gilla nedförsbacken mot bryggan på Värmdörullen heller. Vi diskuterar saken och ska fundera på ifall vi ska tillgodose personer med skakiga knän... ;)

Ni kan ju inte ta bort den backen, det är ju den som splittrar upp fältet och ger lite race i starten.

Vi kommer helt klart ha kvar backen i starten, men kanske som Labradoren säger "varva" och målgång uppe vid "Stora Sand". I så fall förlänger vi kanske banan lite och vänder en bit efter "coca-cola-kurvan" (vid masten där en drickabil ramlade av vägen...).

 

Labradoren - var det rullskidor eller cykel du ramlade på och fick sned rygg?

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer helt klart ha kvar backen i starten, men kanske som Labradoren säger "varva" och målgång uppe vid "Stora Sand". I så fall förlänger vi kanske banan lite och vänder en bit efter "coca-cola-kurvan" (vid masten där en drickabil ramlade av vägen...).

Som det ser ut nu kommer Värmdörullen ha start vid Björkviks brygga, målgång/varvning vid busshållplats Stora Sand, vändning framflyttad till busshållplats Beatedal (för att få ut 30 km). Vi ska bara få klartecken att vi kan nyttja den privata parkeringen vid Stora Sandarna. Lite tråkigare målområde, men säkrare bana. (Vackrare för de som går ner och badar...) Många har frågat om vi inte kan utesluta backen ner mot Björkviks brygga, och då allt fler åker på snabba rullskidor har vi tagit detta beslut i år. Banan blir inte så mycket mindre krävande, då det är en svag uppförsbacke mellan Grönskans busshållplats (där vi vände i fjol) och Beatedals busshållplats där vi kommer vända i år.

 

http://www.rullskidcup.se/

 

(Det blir bara två varv att hålla rätt på Ekis....)

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer helt klart ha kvar backen i starten' date=' men kanske som Labradoren säger "varva" och målgång uppe vid "Stora Sand". I så fall förlänger vi kanske banan lite och vänder en bit efter "coca-cola-kurvan" (vid masten där en drickabil ramlade av vägen...).[/quote']

Som det ser ut nu kommer Värmdörullen ha start vid Björkviks brygga, målgång/varvning vid busshållplats Stora Sand, vändning framflyttad till busshållplats Beatedal (för att få ut 30 km). Vi ska bara få klartecken att vi kan nyttja den privata parkeringen vid Stora Sandarna. Lite tråkigare målområde, men säkrare bana. (Vackrare för de som går ner och badar...) Många har frågat om vi inte kan utesluta backen ner mot Björkviks brygga, och då allt fler åker på snabba rullskidor har vi tagit detta beslut i år. Banan blir inte så mycket mindre krävande, då det är en svag uppförsbacke mellan Grönskans busshållplats (där vi vände i fjol) och Beatedals busshållplats där vi kommer vända i år.

 

http://www.rullskidcup.se/

 

(Det blir bara två varv att hålla rätt på Ekis....)

ha-ha, Det ska nog gå bättre när det är masstart, (för jag antar att jag inte kommer ligga ensam i täten) :)

Jag trodde faktiskt att det var fyra varv i söndags (som det var tänkt på ursprungliga banan) och hade missat helt att det nu var 5 varv som gällde, så det var inte på räkningen utan påläsningen det brast. :/

 

Stora Sandarna, kommer upploppet vara i den där slakmotan som var strax innan korsningen och sedan backen ner mot bryggan förut? Eller är målet innan den, kan nog vara ett ganska bra upplopp med spurt i den backen.

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer helt klart ha kvar backen i starten' date=' men kanske som Labradoren säger "varva" och målgång uppe vid "Stora Sand". I så fall förlänger vi kanske banan lite och vänder en bit efter "coca-cola-kurvan" (vid masten där en drickabil ramlade av vägen...).[/quote']

Som det ser ut nu kommer Värmdörullen ha start vid Björkviks brygga, målgång/varvning vid busshållplats Stora Sand, vändning framflyttad till busshållplats Beatedal (för att få ut 30 km). Vi ska bara få klartecken att vi kan nyttja den privata parkeringen vid Stora Sandarna. Lite tråkigare målområde, men säkrare bana. (Vackrare för de som går ner och badar...) Många har frågat om vi inte kan utesluta backen ner mot Björkviks brygga, och då allt fler åker på snabba rullskidor har vi tagit detta beslut i år. Banan blir inte så mycket mindre krävande, då det är en svag uppförsbacke mellan Grönskans busshållplats (där vi vände i fjol) och Beatedals busshållplats där vi kommer vända i år.

 

http://www.rullskidcup.se/

 

(Det blir bara två varv att hålla rätt på Ekis....)

ha-ha, Det ska nog gå bättre när det är masstart, (för jag antar att jag inte kommer ligga ensam i täten) :)

Jag trodde faktiskt att det var fyra varv i söndags (som det var tänkt på ursprungliga banan) och hade missat helt att det nu var 5 varv som gällde, så det var inte på räkningen utan påläsningen det brast. :/

 

Stora Sandarna, kommer upploppet vara i den där slakmotan som var strax innan korsningen och sedan backen ner mot bryggan förut? Eller är målet innan den, kan nog vara ett ganska bra upplopp med spurt i den backen.

Målet blir alltså precis efter den lite jobbiga slakmotan vid en liten 4-vägskorsning med 2 busskurer. Om man tittar på den gamla filmen http://www.rullskidcup.se/film , så är det i toppen av backen där man ser Sture så storstilat åkt utför, men framför allt där Olle lite "skämmigt" får släppa Myhren och "Myran" 3:44 - 4:28 in i filmen. Alltså i toppen på sista uppförsbacken som banan var i fjol.

 

Just ja...

 

Vi skrev ju ut klasser innan klasserna för själva cupen var bestämd (vi ska ändra på det). Eftersom vi inte har DM (som ju var på Norrullen), så blir tävlingsklasserna som själva cupen, dvs en damklass samt H17-44 och H45-

Link to comment
Share on other sites

Vill på detta sätt tacka för den uteslutna backen. I panisk förväntan inför den 19'e åkte jag häromdagen ner på 2:or - en synnerligen obehaglig upplevelse. Jag plogade hela vägen och grät ändå av skräck.

 

Vad som hade hänt om jag stått på racehjul, varit trött efter 2 mil och jagad av ett koppel jönsar i trikåer törs man knappast tänka på. Tack snälla att backen är borta!

Link to comment
Share on other sites

Vill på detta sätt tacka för den uteslutna backen. I panisk förväntan inför den 19'e åkte jag häromdagen ner på 2:or - en synnerligen obehaglig upplevelse. Jag plogade hela vägen och grät ändå av skräck.

 

Vad som hade hänt om jag stått på racehjul, varit trött efter 2 mil och jagad av ett koppel jönsar i trikåer törs man knappast tänka på. Tack snälla att backen är borta!

Om du är ostadig på rullisar så förstår jag att det var läskigt när du försökte ploga i full fart. Om du bara ställer dig och åker rakt ned (i fartställning eller inte) så ska du se att det går mycket stabilare. Det är ju knappast några problem att hinna stanna innan vattnet, även om det kan se lite skräckinjagande ut när man kommer där uppifrån.

Link to comment
Share on other sites

Vill på detta sätt tacka för den uteslutna backen. I panisk förväntan inför den 19'e åkte jag häromdagen ner på 2:or - en synnerligen obehaglig upplevelse. Jag plogade hela vägen och grät ändå av skräck.

 

Vad som hade hänt om jag stått på racehjul' date=' varit trött efter 2 mil och jagad av ett koppel jönsar i trikåer törs man knappast tänka på. Tack snälla att backen är borta![/quote']

Om du är ostadig på rullisar så förstår jag att det var läskigt när du försökte ploga i full fart. Om du bara ställer dig och åker rakt ned (i fartställning eller inte) så ska du se att det går mycket stabilare. Det är ju knappast några problem att hinna stanna innan vattnet, även om det kan se lite skräckinjagande ut när man kommer där uppifrån.

Den viktiga poängen är det som Labradoren skriver, med skillnaden att målspurten blir efter 3 mil. Jag tror även att duktiga åkare kan råka ut för Trazans "Olycka" ifall man spurtar om en seger i detta läge. Än så länge har inte detta hänt som tur är, men man kan ju som Trazan säger försöka "hålla olyckan borta". (Jag har för mig att det var någon som tog en dålig andra-kurva ett år, när vi lite oförhappandes ställt ut koner inför andra gången???)

 

Jag har även hört att Sumpans "mamma" Susanne Jansson skaffat snabba hjul, och hon hade ju ett härligt tjut nedför på 2-ans hjul häromåret - så hur skulle det låtit i år ?

 

Helt 100 blir vi då vi ringt några personer i en tomtförening. Återkommer när detta är klart.

Link to comment
Share on other sites

Vill på detta sätt tacka för den uteslutna backen. I panisk förväntan inför den 19'e åkte jag häromdagen ner på 2:or - en synnerligen obehaglig upplevelse. Jag plogade hela vägen och grät ändå av skräck.

 

Vad som hade hänt om jag stått på racehjul' date=' varit trött efter 2 mil och jagad av ett koppel jönsar i trikåer törs man knappast tänka på. Tack snälla att backen är borta![/quote']

Om du är ostadig på rullisar så förstår jag att det var läskigt när du försökte ploga i full fart. Om du bara ställer dig och åker rakt ned (i fartställning eller inte) så ska du se att det går mycket stabilare. Det är ju knappast några problem att hinna stanna innan vattnet, även om det kan se lite skräckinjagande ut när man kommer där uppifrån.

Den viktiga poängen är det som Labradoren skriver, med skillnaden att målspurten blir efter 3 mil. Jag tror även att duktiga åkare kan råka ut för Trazans "Olycka" ifall man spurtar om en seger i detta läge. Än så länge har inte detta hänt som tur är, men man kan ju som Trazan säger försöka "hålla olyckan borta". (Jag har för mig att det var någon som tog en dålig andra-kurva ett år, när vi lite oförhappandes ställt ut koner inför andra gången???)

 

Jag har även hört att Sumpans "mamma" Susanne Jansson skaffat snabba hjul, och hon hade ju ett härligt tjut nedför på 2-ans hjul häromåret - så hur skulle det låtit i år ?

 

Helt 100 blir vi då vi ringt några personer i en tomtförening. Återkommer när detta är klart.

Jag säger inte att det är fel att ta bort kurvan (med omtanke om mer ostadiga rullskidåkare). Jag tycker även kanske att det blir en bättre och möjligen mer rättvis avslutning på stället ni nu planerat, det känns som ett väldigt bra upplopp.

 

Och ja, jag missade kurvan rejält för två år sen (huvudsakligen pga att Peter Jamell kom innanför mig och istället för att få han i sidan fick jag svänga ett varv ner mot vattnet. :)

Självklart kan man göra en miss i den svängen när det är race men sånt tycker jag ingår i tävlingen, man kan satsa mycket om man vill, självklart med risk för en vurpa eller så tar man en vid sväng där man ställt sig upp långt i förväg och då är det ganska lugnt, åtminstone för mig.

 

På originalbanan av Norrullen till skillnad från backen vid Björkvik så var det inga svängar i eller precis nedanför backar utan i alla tvära kurvor kunde man ta precis den fart man själv önskade in. Ställer man sig upp och slutar staka tidigt så kan man rulla sakta och fint genom svängarna, stakar man som en tok fram till 2 meter innan kurvan får man räkna med att det blir jäkligt tajt.

Link to comment
Share on other sites

[

På originalbanan av Norrullen till skillnad från backen vid Björkvik så var det inga svängar i eller precis nedanför backar utan i alla tvära kurvor kunde man ta precis den fart man själv önskade in. Ställer man sig upp och slutar staka tidigt så kan man rulla sakta och fint genom svängarna, stakar man som en tok fram till 2 meter innan kurvan får man räkna med att det blir jäkligt tajt.

Orginalbanan och dess sträckning verkar vara som en drog för vissa. När vi provåkte den efter de GPS-koordinater som du så förtjänstfullt satt in, tittade jag, Mario och Peja på varandra och undrade om det var ett skämt. Om jag varit frisk så hade det nog gynnat mig, har aldrig rest mig upp och bromsat före någon annan utför, brukar köra runt i motionsspår på rullskidor. Förstår dock inte hur jag skulle kunna komma förbi någon som plogar och vill ta det lugnt och fint inför 90 graders böjarna på den meterbreda cykelbanan, springa runt på gräset, eller tvinga den plogande ut i gräset? Sedan fanns det risk för kollision på vissa ställen....Visst, speciellt farligt är det inte, några jättehastigheter rör det sig inte om. Enda sättet om man vill ha mycket diagonal och start och mål pa samma ställe på ett trevligt sätt, är att tävla med 3:or. Annars får man nog finna sig i att det är stakstyrkan som avgör rullskidtävlingar på rundbanor..., för att testa diagonalstyrkan är det nog bättre att springa Extremen i Ursvik.

Link to comment
Share on other sites

[

På originalbanan av Norrullen till skillnad från backen vid Björkvik så var det inga svängar i eller precis nedanför backar utan i alla tvära kurvor kunde man ta precis den fart man själv önskade in. Ställer man sig upp och slutar staka tidigt så kan man rulla sakta och fint genom svängarna' date= stakar man som en tok fram till 2 meter innan kurvan får man räkna med att det blir jäkligt tajt.[/quote]

Orginalbanan och dess sträckning verkar vara som en drog för vissa. När vi provåkte den efter de GPS-koordinater som du så förtjänstfullt satt in, tittade jag, Mario och Peja på varandra och undrade om det var ett skämt. Om jag varit frisk så hade det nog gynnat mig, har aldrig rest mig upp och bromsat före någon annan utför, brukar köra runt i motionsspår på rullskidor. Förstår dock inte hur jag skulle kunna komma förbi någon som plogar och vill ta det lugnt och fint inför 90 graders böjarna på den meterbreda cykelbanan, springa runt på gräset, eller tvinga den plogande ut i gräset? Sedan fanns det risk för kollision på vissa ställen....Visst, speciellt farligt är det inte, några jättehastigheter rör det sig inte om. Enda sättet om man vill ha mycket diagonal och start och mål pa samma ställe på ett trevligt sätt, är att tävla med 3:or. Annars får man nog finna sig i att det är stakstyrkan som avgör rullskidtävlingar på rundbanor..., för att testa diagonalstyrkan är det nog bättre att springa Extremen i Ursvik.

Du får väl se till att köra om på de ställen där det går/är lämpligt, vilket är större delen av sträckan. På ind. skidlopp kan man ju också hamna bakom nån som plogar utför och i kurvor vilket gör att man inte kan köra om på alla ställen.

Det körs för övrigt GP-lopp i cykel på den banan i Rosersberg, då är det masstart med kanske 50-100 pers.

 

Jaja, ska sluta diskutera detta nu, jag tror resultatet hade blivit ungefär detsamma som det blev nu ändå. Förutom att jag hade kört rätt antal varv förstås. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...