Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholms Rullskidcup


Dunderklumpen

Recommended Posts

Tror du det blir en annan sträcka med PU-hjul eller 1or...

Japp, längre eller kortare - jag har inte bestämt mig än!!!! ;)

 

Skämt åsido, jag mätte start till varvning till exakt 16,0, sedan glömde jag sätta på klockan igen i ca 100 m, så jag uppskattade denna sträcka extra efter "varv två" som blir lite kortare, ca 1,2-1,3 km (dvs samma sträcka som från start dvs Björkviks Brygga till målområdet).

 

Vi har varit och mätt ut lite punkter på banan, "nya" röda km-markeringar kvar till mål samt 200/500m markering till mål och var vändningen är. För dem som vill träna på banan under veckan. Jag ska själv ut just nu...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply
Tror ni det blir fler deltagare på Värmdörullen jämfört med Norrullen? Kanske kan masstarten locka lite fler åkare?

Det vet vi nog inte förän på tävlingsdagen...

 

Jag åkte och mätte banan igår på vanliga 2-or' date=' fick den till 30,7 km. Ett varv för damer blir 16,0 km.[/quote']

Halloj,

 

Vi blir säkert ett par stycken som kör inlines 30K. Jag hade sällskap av Estländare på E18-loppet som frågade om er tävling och som tänkte komma. Kanske blir det fler utländska åkare.

 

Hur är asfalten när det är blött. Snorhalt eller bara vanligt halt? Finns det en bild över bansträckningen?

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Halloj,

 

Vi blir säkert ett par stycken som kör inlines 30K. Jag hade sällskap av Estländare på E18-loppet som frågade om er tävling och som tänkte komma. Kanske blir det fler utländska åkare.

 

Hur är asfalten när det är blött. Snorhalt eller bara vanligt halt? Finns det en bild över bansträckningen?

 

MVH

Ni är så välkomna Speedskejtarn!

 

Du slog ju mig med en tåspets på rullskidor där för typ 3 år sedan, så du kanske vet ungefärlig standard på asfalt? Asfalten är inte superslät, men heller inte så man får allt för mycket gratis fotmassage. Om den därmed blir extra hal eller inte vid regn har jag ingen aning om. Jag åkte en hel del Inlines på denna sträckning för massa år sedan, men sällan vid regn. Jag har ett par gamla skaterullskidor som jag satt Inlineshjul på som jag också åkt sträckan otal gånger på, men likväl här sällan vid regn - så jag har inte dina referenser.

 

Vi har ju tagit bort nedförsbacken mot bryggan, så det finns ju egentligen ingen "farlig" nedförsbacke.

 

Jag gjorde en snabbkarta på eniro, som jag tänkte jag skulle lägga ut på vår hemsida. Men just nu ligger den nere. Men jag lägger upp den så fort hemsidan kommer igång.

 

Det var väl en 4-5 från er klubb med på Inlines i fjol. De kanske kan berätta bättre om asfaltstatus. Jag måste in på hemsidan för att kolla namnen, men lillebror (till vår kassör) Wangel var med vet jag i alla fall. Återkommer med namnen också, så fort hemsidan piggar på sig...

 

Men vi räknar självklart med solsken! ;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel275%5C20100913131932118.jpg

 

Jag vet - kartan blir urfånig i denna storlek... Jag har ingen annan stans att lägga ut den på. Men grön ruta är start, röd ruta vändning, blå pratbubbla mål och varvning samt vit pratbubbla dricka. Man kan parkera vid både mål (svart pratbubbla) och start.

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel231%5C20090926151945450.jpg

 

Inlinesåkarna i fjol, jag har bara skrivit att vinnaren heter Staffan...

Link to comment
Share on other sites

Halloj' date='

 

Vi blir säkert ett par stycken som kör inlines 30K. Jag hade sällskap av Estländare på E18-loppet som frågade om er tävling och som tänkte komma. Kanske blir det fler utländska åkare.

 

Hur är asfalten när det är blött. Snorhalt eller bara vanligt halt? Finns det en bild över bansträckningen?

 

MVH[/quote']

Ni är så välkomna Speedskejtarn!

 

Du slog ju mig med en tåspets på rullskidor där för typ 3 år sedan, så du kanske vet ungefärlig standard på asfalt? Asfalten är inte superslät, men heller inte så man får allt för mycket gratis fotmassage. Om den därmed blir extra hal eller inte vid regn har jag ingen aning om. Jag åkte en hel del Inlines på denna sträckning för massa år sedan, men sällan vid regn. Jag har ett par gamla skaterullskidor som jag satt Inlineshjul på som jag också åkt sträckan otal gånger på, men likväl här sällan vid regn - så jag har inte dina referenser.

 

Vi har ju tagit bort nedförsbacken mot bryggan, så det finns ju egentligen ingen "farlig" nedförsbacke.

 

Jag gjorde en snabbkarta på eniro, som jag tänkte jag skulle lägga ut på vår hemsida. Men just nu ligger den nere. Men jag lägger upp den så fort hemsidan kommer igång.

 

Det var väl en 4-5 från er klubb med på Inlines i fjol. De kanske kan berätta bättre om asfaltstatus. Jag måste in på hemsidan för att kolla namnen, men lillebror (till vår kassör) Wangel var med vet jag i alla fall. Återkommer med namnen också, så fort hemsidan piggar på sig...

 

Men vi räknar självklart med solsken! ;)

Tackar för info! Backen hade varit ok (på torr asfalt) men då vänder man alltså på backkrönet istället för utförslöpan ner mot bryggan? Jodå jag känner alla som var där förra året. Skall bli riktigt skoj! Era tävlingar håller bra klass :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel275\20100913131932118.jpg

 

Jag vet - kartan blir urfånig i denna storlek... Jag har ingen annan stans att lägga ut den på. Men grön ruta är start, röd ruta vändning, blå pratbubbla mål och varvning samt vit pratbubbla dricka. Man kan parkera vid både mål (svart pratbubbla) och start.

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel231\20090926151945450.jpg

 

Inlinesåkarna i fjol, jag har bara skrivit att vinnaren heter Staffan...

Nu finns kartan under http://www.rullskidcup.se/karta

 

Dock är PM-et inte ändrat ännu. Kommer inom kort hoppas jag.

 

Anmälningsklasserna är lite fel fortfarande, då det i rullskidor herrar blir H17-44 och H45-

Vi ska ändra på det - lite kommunikationsproblem bara...

Link to comment
Share on other sites

Kommer det nån startlista till Värmdörullen över dom som är anmälda så här långt?

Det borde kommit upp på hemsidan (www.rullskidcup.se) - kommer kanske vilken minut som helst?

 

Vi räknar med en hel del efteranmälningar - eftersom vädret i morgon söndag verkar soligt... ;)

 

Annars ser det ut som följer:

 

15KM - Rullskidor D17-

 

Forsström Linda Sundbybergs IK

Jansson Emma Sundbybergs IK

Jansson Susanne Sundbybergs IK

Profir Daniela Sundbybergs IK

 

 

30KM - Rullskidor H17-34

 

Andersson Håkan Nybro Ski

Larsson Peter AXA Sports Club

Davidsson Peter Hallsta IK

Sundén Peter Huddinge SK Längd

Holmström Lennart IF Åland

Batz Tommy IKJ Haninge

Thunvall Peter ikj haninge

Hjelm Thomas Mälarö SOK

Ekberg Olof Nacka Värmdö SK

larsson peter Nacka Värmdö SK

Wallerman Dan Nacka Värmdö SK

Andersson Magnus Nacka-Värmdö SK

Fochsen Erik Nacka-Värmdö SK

Gulliksson Lars Nacka-Värmdö SK

Lasu Martin Nacka-Värmdö SK

Salmén Christoffer Nacka-Värmdö SK

Hammarson Göran Stockholms Rullskidklubb

Gustafsson Fredrik Strängnäs Skidklubb

Ekman Stefan Strömsbergs If

Bröte Erik Sundbybergs IK

Eklöw Nicclas Sundbybergs IK

Hasselgren Klas Sundbybergs IK

Jansson Sebastian Sundbybergs IK

Jelinek Tomas Sundbybergs IK

Lindmark Edvin Sundbybergs IK

Swedberg Rikard Sundbybergs IK

Johnsson Magnus Östgöta Helikopter SkoIF

Eriksson Lars-åke Östervåla if (ev. H45- ?)

 

 

30KM - Rullskidor H45-

 

Haasiosalo Bror-Gustav 30KM - Rullskidor H45- IF Åland

Orre Sig IF Åland

Ekman Per Nacka Värmdö SK

Gradén Johan Nacka Värmdö SK

Eliasson Per Nacka-Värmdö SK

Nordlöf Sture Nacka-Värmdö SK

Graas Magnus OK Linné

Huononen Roger Stockholms Rullskidklubb

Jansson Mats Sundbybergs IK

Schattauer Maximilian Turebergs IF

 

Inlines

 

Larsson Björn 30KM - Inlines A Dala Active Skaters

von Essen Carl 30KM - Inlines A Stockholm Speedskaters

Norin Joakim 30KM - Inlines B Dala Active Skaters

Gustafsson Helena 30KM - Inlines Elit Skellefteå AIK CK

Gustafsson Helena 30KM - Inlines Elit Skellefteå AIK CK

Hjalmarsson David 30KM - Inlines Elit Stockholm Speedskaters

Wangel Henric 30KM - Inlines Elit Stockholm Speedskaters

Jakobsson Elias 30KM - Inlines Elit Varbergs RSK

Eriksson Mikael 30KM - Inlines Motion m stavar Norrtälje

Link to comment
Share on other sites

Deltävling 2 i cupen idag. För min del gick det ganska normalbra. Ingen chans på Ekis, Rotebrostakaren eller Mario. Men det hade jag inte räknat med heller.

 

Fick släppa andraklungan efter ca 5 km och låg sen själv i en mil innan ny 3-mannaklunga bildades. Då blev det lite roligare igen jämfört med att ligga själv. Lyckades ta spurten av i min grupp och kom på 15 plats.

 

Dagens minne kunde blivit när Mario dundrade ner för en backe i 45 km/h efter prisutdelningen och jag höll på att backa ut från parkeringen och en bil som tydligen hade bråttom hem fick för sig att köra om mig i mötande fil och därmed var nära att tvinga in Mario i sidan på min 5 dagar gamla bil.

Link to comment
Share on other sites

Mina nya Swenor med de bra keramiklagren kom in på en 5:e plats. Synd att jag inte stod på dem själv bara, utan att de satt på Erik F.

 

Grattis Magnus A. (NVSK) till segern och grattis Olle (NVSK) till 3:e-platsen. Grattis även Klas H. (Sumpan) till en 2:a plats.

 

www.nvskidor.se/artikel/275/

 

Resultat så fort vi hinner på www.rullskidcup.se

 

Nu är det bara frågan om jag ska ut och rulla lite själv också, och inte bra sortera nummerlappar och diska flaskor...

Link to comment
Share on other sites

Deltävling 2 i cupen idag. För min del gick det ganska normalbra. Ingen chans på Ekis, Rotebrostakaren eller Mario. Men det hade jag inte räknat med heller.

 

Fick släppa andraklungan efter ca 5 km och låg sen själv i en mil innan ny 3-mannaklunga bildades. Då blev det lite roligare igen jämfört med att ligga själv. Lyckades ta spurten av i min grupp och kom på 15 plats.

 

Dagens minne kunde blivit när Mario dundrade ner för en backe i 45 km/h efter prisutdelningen och jag höll på att backa ut från parkeringen och en bil som tydligen hade bråttom hem fick för sig att köra om mig i mötande fil och därmed var nära att tvinga in Mario i sidan på min 5 dagar gamla bil.

Japp jag såg när Mario åkte ner för backen. Det kunde gått riktigt illa, såg otäckt ut där ett tag.Men han visade utmärkta slalomtakter och som tur är gick det bra. Jäkla idiot som gör en omkörning när det kommer en åkare i samma körfält.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar sammanräkningen i cupen? Det står följande att läsa bland reglerna: Enligt FIS-tabell. Alla tävlingar räknas.

 

Var hittar jag den tabellen? Vet att det är en löjlig fråga för en person som harvar i mitten av fältet. Men jag har en 15e och en 16e plats, medans min träningskompis har en 13e och en 19e plats, så lite intressant är det.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar sammanräkningen i cupen? Det står följande att läsa bland reglerna: Enligt FIS-tabell. Alla tävlingar räknas.

 

Var hittar jag den tabellen? Vet att det är en löjlig fråga för en person som harvar i mitten av fältet. Men jag har en 15e och en 16e plats, medans min träningskompis har en 13e och en 19e plats, så lite intressant är det.

Egentligen är jag inte alls rätt person att svara utan att ta reda på mer. När vi i NVSK körde hela cupen för 2008, fick de främsta lite bonuspoäng. Men nu har jag fått för mig att det denna gång bara är att vända på resultatlistan. Så om jag gissar ditt namn rätt så har du fått ihop 21poäng.

 

Jag gjorde en snabbräkning, och om jag inte har fel så är det i H17-44:

 

1 - Olle Ekberg Nacka-Värmdö SK 47

2 - Magnus Andersson Nacka-Värmdö SK 46

3 - Anders Widegren Mälarö SOK 44

4 - Erik Fochsén Nacka-Värmdö SK 41

4 - Klas Hasselgren Sundbybergs IK 41

6 - Fredrik Gustafsson Strängnäs skidklubb 34

7 - Niklas Eklöw Sundbybergs IK 32

o.s.v.

 

Men om du vill kan jag ta reda på om jag gissat rätt i poängsystemet.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, hur har du gissat då? Man vill ju veta om man ligger före eller efter Mario som har två 12:e platser, själv var jag sjuk på norrullen och kom 7:a idag. Man vill ju veta hur poängsystemet är, samt en officiell poängsammanställning!

Som sagt - egentligen inte alls min kopp av te. Fråga pappan till dagens 2:a - han är mer insatt i ämnet samt klubbnära dig. (Jag tror t.o.m. att jag har fotodokumentation på er samspråkandes efter tävlingen idag.) Men om man räknar som jag tror det är, så har väl du 20 och Mario 28

 

Men missar man en tävling lär man tappa en hel del. Myhren lär inte kunna slå Olle eller Magnus nu när han valde att jaga älg istället för cup-poäng.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Rotebrostakarn, ska det vara en cup måste man ju få chansen att se hur det räknas ihop. Är det ingen som känner igen tabellen som hänvisas till? Dvs poäng "Enligt FIS-tabell". Har visserligen bara lagt 5 minuter på att leta efter en sådan, men utan resultat.
Link to comment
Share on other sites

Håller med Rotebrostakarn, ska det vara en cup måste man ju få chansen att se hur det räknas ihop. Är det ingen som känner igen tabellen som hänvisas till? Dvs poäng "Enligt FIS-tabell". Har visserligen bara lagt 5 minuter på att leta efter en sådan, men utan resultat.

Här är ju Skåning och Sydsvenska cupen ett lysande exempel, se http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=56092#p56092

 

Det är ju så man vill se det, har också letat efter någon FIS-tabell. Måste ge er oerhört gott betyg till ett bra arrangemang idag, samt föredömligt snabbt presenterande av dagens resultat.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Har inte har för avsikt att utmåla dig som skyldig! Ber om ursäkt ifall det tolkats så. Ville bara att det skulle finnas en färdig sammanställning inför Södertäljeloppet, då jag misstänker att fler kommer fråga.

 

Jättebra om du kan kolla upp med Stockholmsdistriktet, vi bakom Södertäljeloppet tillhör ju egentligen Sörmland men är glada att vi fick vara med denna gång ändå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...