Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kreativa förbättringar, Alliansloppet


Rullskidmannen

Recommended Posts

Ja, det är ju ett problem att Klarälvsbanan är så smal, då kan det inte bli tal om gemensam start utan ung som Vätternrundan med klungstarter, ju fler deltagare desto fler klungstarter.

 

Men den 12 september blir det ju ett gäng, som kör där och de kan ju lämna synpunkter efter genomfört lopp. Men Vasa och Globen har nog inte tid att kolla på banan och omgivningarna, de lär väl vara fullt upptagna att "köra skiten ur varandra".;) (ursäkta, det här inlägget borde nog ligga på Klarälvstråden, men det blev liksom ett sidorspår från Alliansloppet)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju ett problem att Klarälvsbanan är så smal, då kan det inte bli tal om gemensam start utan ung som Vätternrundan med klungstarter, ju fler deltagare desto fler klungstarter.

 

Men den 12 september blir det ju ett gäng, som kör där och de kan ju lämna synpunkter efter genomfört lopp. Men Vasa och Globen har nog inte tid att kolla på banan och omgivningarna, de lär väl vara fullt upptagna att "köra skiten ur varandra".;) (ursäkta, det här inlägget borde nog ligga på Klarälvstråden, men det blev liksom ett sidorspår från Alliansloppet)

Ursäkta Volevodin, men jag förstår inte varför är du så på att en tävling måste köras just på Klarälvsbanan?

Finns ju massor av tävlingar runtomkring i Sverige många av dom går på bra och perfekta rullskidvägar, några går på mindre bra vägar. Men det finns redan 25-30 olika tävlingsbanor i Sverige. Fler är pågång och planerade för 2011.

Varför tror du just Klarälvsbanan är det bästa alternativet.

Missförstå mig inte, är absolut inte emot det eller så. Bara nyfiken på varför du tror just den banan blir så bra?

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så pratade vi i Multisport klubben (eller om det va någon annan klubb i ksd) på att göra en inlines tävling på klarälvsbanan...

Men tyckte det blev för mycket logistik då man inte kan ha start och mål på samma ställe.

Och som skåningen säger...en tävling till behövs nog inte...

Inte bara fördelar med många tävlingar på en säsong...

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så pratade vi i Multisport klubben (eller om det va någon annan klubb i ksd) på att göra en inlines tävling på klarälvsbanan...

Men tyckte det blev för mycket logistik då man inte kan ha start och mål på samma ställe.

Och som skåningen säger...en tävling till behövs nog inte...

Inte bara fördelar med många tävlingar på en säsong...

Jo mer tävlingar behövs!

Framför allt på andra ställen än i söder och längs västkusten. För där finns redan många tävlingar. Men det skulle behövas tävlingar på fler ställen i landet,

t.ex. Karlstad och Dalarna där det finns stort skidintresse.

 

Men jag var lite extra nyfiken på varför en smålänning så gärna vill ha en tävlig just på Klarälvsbanan.

Link to comment
Share on other sites

Mitt intresse grundar sig på andras upplevelser av att åka Klarälvsbanan, kanske jag borde kört banan först, innan jag pläderat för ett lopp där. En semestertripp Dalarna-Torsby skidtunnel- Klarälvsbanan är helt klart ett alternativ att fundera på till kommande år.

 

Min tanke var att det inte var ett lopp i första hand för tävlingsåkare på rullskidor utan mer den kategorin som tar det som ett äventyr, utmaning att genomföra ett så långt lopp på hjul (många har den inställningen till VL) och dessutom få en naturupplevelse på köpet.

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till ursprungstråden "kreativa förbättringar...". Jag kom med tåg och förväntade mig att tåget från Göteborg skulle vara fullpackat med rullskidåkare, och att vägen från stationen till nummerlappsutdelningen skule vara snitslad och väl utmärkt. Så var inte fallet, jag var ensam med stavar i handen och ingenstans såg jag vägbeskrivningar, varken till nummerlappen eller, framförallt, till starten. Man fick fråga sig fram, men det funkade eftersom stan inte är så stor.

Saker som kan förbättras:

Överdragskläder. Nåt ställe där man kan lägga sina kläder och vara säker på att ingen snor dem.

Starten. Korkat att starta på en bro och direkt flänga uppför en värstingbacke. Dra ut fältet lite innan backen, sä slipper vi många stavbrott.

Trafiken. Med så många åkare och deras problem med hastighetsregleringen så måste man stänga av banan för biltrafik. Stackars trafikvakter som fick stå och gissa när det var läge att släppa fram bilar mellan åkarna.

MVG-grejer:

Brytservice vid vändpunkten. Loppets höjdpunkt: att bli omhändertagen och skjutsad , både till startområdet och till omklädningsrummen. Jag hann t.o.m med ett tidigare tåg söderut.

Seedningen. Rättvis!

Vasaloppskänslan redan i augusti. Tänk vad en nummerlapp och lite adrenalin kan ställa till med!

Roll on!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...