Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kreativa förbättringar, Alliansloppet


Rullskidmannen

Recommended Posts

Hej alla kreativa rullskidälskare. Jag tror Alliansloppet behöver tips på enkla förändringar för att loppet ska bli en kanontävling framöver. Redan nu har jag läst många bra tips i olika inlägg.

Skulle nog vara bra att de fick en lista på tänkbara bra förändringar.

 

Ex

Målgång lite längre bort ca 50-100m.

Fler startled.

Öltält och mattält.

Se över tidtagningen.

Nummerlappar skulle vara bra att ha vid startområdet.

Fler reservstavar på mer än ett ställe på banan, likt Vasaloppet.

Bansträckning?

Asfaltera på några ställen möjligen (kostnad?)

 

Får de mer input kan de förändra till de bättre.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla kreativa rullskidälskare. Jag tror Alliansloppet behöver tips på enkla förändringar för att loppet ska bli en kanontävling framöver. Redan nu har jag läst många bra tips i olika inlägg.

Skulle nog vara bra att de fick en lista på tänkbara bra förändringar.

 

Ex

Målgång lite längre bort ca 50-100m.

Fler startled.

Öltält och mattält.

Se över tidtagningen.

Nummerlappar skulle vara bra att ha vid startområdet.

Fler reservstavar på mer än ett ställe på banan, likt Vasaloppet.

Bansträckning?

Asfaltera på några ställen möjligen (kostnad?)

 

Får de mer input kan de förändra till de bättre.

Håller helt med, sen tycker jag iof ändå att de lyckats väldigt bra, och det visar ju också startfältet. Var detta världshistoriens största rullskidstävling?

 

Jag skulle vilja se en betydligt längre bana. En annan sträckning med mer backar om det går eller (3) -4 varv. Då är vi nästan uppe i VL/VR-tider och de tävlingarna lockar verkligen folk, ca 30 ggr fler. De flesta vill inte åka så många mil i bil för en kort tävling och då skulle även en högre startavgift kunna motiveras med mer lull-lull tex mat. Tyvärr måste ju då Inlines strykas om VL kräver att de inte kan köra samtidigt. Men även med lite mer folk än i år så krävs nog att starten sker i några intervaller med kanske 5 minuters mellanrum.

 

Ett annat, försiktigt uttryckt:), betydligt mer kontroversiellt förslag, som jag är fullt medveten om sannolikt aldrig kommer att genomföras under min livstid, är att loppet endast skulle tillåta standardiserade tvåor eller ännu hellre treor för att det mer skulle likna skidor, minska nyttan av klungkörning och kunna använda mer och brantare backar men ändå minska olycksrisken.

Link to comment
Share on other sites

Få bort bilarna kanske inte är realistiskt? Men tyckte det var lite halvrörigt med bilarna mellan rondellerna där väggrenen visserligen är bra men det är mycket trafik och bilar som ska hålla på och svänga höger och då kör in framför åkare.
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt bort me bilarna denna dag .De e ju inte klokt me denna trafik tex efter

Vänersborg när man skulle ut på nyasfalteradevägen.. En flaggman o vi skulle ut i körbanan o bilarna bara körde . Slog på en rejäl vurpa i smal passage vid typ övergångsställe ...en dam säger trång kurva ..De e ju bara att grattulera att man inte brutit nåt! mer en stavspätsen. Dessa passager måste gå att lösa bättre?

Få bort bilarna kanske inte är realistiskt? Men tyckte det var lite halvrörigt med bilarna mellan rondellerna där väggrenen visserligen är bra men det är mycket trafik och bilar som ska hålla på och svänga höger och då kör in framför åkare.
Link to comment
Share on other sites

Hej alla kreativa rullskidälskare. Jag tror Alliansloppet behöver tips på enkla förändringar för att loppet ska bli en kanontävling framöver. Redan nu har jag läst många bra tips i olika inlägg.

Skulle nog vara bra att de fick en lista på tänkbara bra förändringar.

 

Ex

Målgång lite längre bort ca 50-100m.

Fler startled.

Öltält och mattält.

Se över tidtagningen.

Nummerlappar skulle vara bra att ha vid startområdet.

Fler reservstavar på mer än ett ställe på banan' date=' likt Vasaloppet.

Bansträckning?

Asfaltera på några ställen möjligen (kostnad?)

 

Får de mer input kan de förändra till de bättre.[/quote']

Håller helt med, sen tycker jag iof ändå att de lyckats väldigt bra, och det visar ju också startfältet. Var detta världshistoriens största rullskidstävling?

 

Jag skulle vilja se en betydligt längre bana. En annan sträckning med mer backar om det går eller (3) -4 varv. Då är vi nästan uppe i VL/VR-tider och de tävlingarna lockar verkligen folk, ca 30 ggr fler. De flesta vill inte åka så många mil i bil för en kort tävling och då skulle även en högre startavgift kunna motiveras med mer lull-lull tex mat. Tyvärr måste ju då Inlines strykas om VL kräver att de inte kan köra samtidigt. Men även med lite mer folk än i år så krävs nog att starten sker i några intervaller med kanske 5 minuters mellanrum.

 

Ett annat, försiktigt uttryckt:), betydligt mer kontroversiellt förslag, som jag är fullt medveten om sannolikt aldrig kommer att genomföras under min livstid, är att loppet endast skulle tillåta standardiserade tvåor eller ännu hellre treor för att det mer skulle likna skidor, minska nyttan av klungkörning och kunna använda mer och brantare backar men ändå minska olycksrisken.

Du e ju galen! Längre!

Tyckte de hade räckt med ett varv=) nej men mer kupering hade ju vatt fint men de tror jag e svårt o få ihop där...

Link to comment
Share on other sites

Hej alla kreativa rullskidälskare. Jag tror Alliansloppet behöver tips på enkla förändringar för att loppet ska bli en kanontävling framöver. Redan nu har jag läst många bra tips i olika inlägg.

Skulle nog vara bra att de fick en lista på tänkbara bra förändringar.

 

Ex

Målgång lite längre bort ca 50-100m.

Fler startled.

Öltält och mattält.

Se över tidtagningen.

Nummerlappar skulle vara bra att ha vid startområdet.

Fler reservstavar på mer än ett ställe på banan' date=' likt Vasaloppet.

Bansträckning?

Asfaltera på några ställen möjligen (kostnad?)

 

Får de mer input kan de förändra till de bättre.[/quote']

Håller helt med, sen tycker jag iof ändå att de lyckats väldigt bra, och det visar ju också startfältet. Var detta världshistoriens största rullskidstävling?

 

Jag skulle vilja se en betydligt längre bana. En annan sträckning med mer backar om det går eller (3) -4 varv. Då är vi nästan uppe i VL/VR-tider och de tävlingarna lockar verkligen folk, ca 30 ggr fler. De flesta vill inte åka så många mil i bil för en kort tävling och då skulle även en högre startavgift kunna motiveras med mer lull-lull tex mat. Tyvärr måste ju då Inlines strykas om VL kräver att de inte kan köra samtidigt. Men även med lite mer folk än i år så krävs nog att starten sker i några intervaller med kanske 5 minuters mellanrum.

 

Ett annat, försiktigt uttryckt:), betydligt mer kontroversiellt förslag, som jag är fullt medveten om sannolikt aldrig kommer att genomföras under min livstid, är att loppet endast skulle tillåta standardiserade tvåor eller ännu hellre treor för att det mer skulle likna skidor, minska nyttan av klungkörning och kunna använda mer och brantare backar men ändå minska olycksrisken.

Längre huga, tycker 56km är långt!! :) Gärna en kuperad bana, men då skall det som skivs nedan gälla, dvs. lite trögare hjul!

 

Håller dock med dig angående hjulen, tycker personligen att det går för fort och känns lite riskabelt med dessa väldigt snabab PU-hjul. Vet att denna diskussion har varit uppe tidigare, men håller helt med dig, om man kunde få till exempelvis std 2or eller liknande så vore det toppen.

Link to comment
Share on other sites

- Ändra starttiden. kl 15 är för sent. kl 12-13 är lagom.

- Gärna längre distans ser gärna även längre seedningslopp på snö där vinnartiderna ligger på ca 2,5-3h. I normala seedingslopp får man aldrig de här riktiga up and downs perioderna som under VL. Man behöver inte heller på samma sätt disponera krafterna som under VL.

- Skulle inte ha något emot mer kuperat och 2:or men det funkar som det är nu också. Men snabbare utrustning ger tråkigare banor och i viss mån farligare tävlingar. I Alliansloppet finns ju inga riktigt farliga utkörningar så länge man är själv, kan dock tänka mig att utförsbackarna efter starten skulle kunna bli farliga om deltagarantalet växer med några hundra åkare.

-Fler startled åtminstonde ner till led 5-6 på VL, det hjälper till att undvika mycket trängsel och farliga situationer.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla kreativa rullskidälskare. Jag tror Alliansloppet behöver tips på enkla förändringar för att loppet ska bli en kanontävling framöver. Redan nu har jag läst många bra tips i olika inlägg.

Skulle nog vara bra att de fick en lista på tänkbara bra förändringar.

 

Ex

Målgång lite längre bort ca 50-100m.

Fler startled.

Öltält och mattält.

Se över tidtagningen.

Nummerlappar skulle vara bra att ha vid startområdet.

Fler reservstavar på mer än ett ställe på banan' date=' likt Vasaloppet.

Bansträckning?

Asfaltera på några ställen möjligen (kostnad?)

 

Får de mer input kan de förändra till de bättre.[/quote']

Håller helt med, sen tycker jag iof ändå att de lyckats väldigt bra, och det visar ju också startfältet. Var detta världshistoriens största rullskidstävling?

 

Jag skulle vilja se en betydligt längre bana. En annan sträckning med mer backar om det går eller (3) -4 varv. Då är vi nästan uppe i VL/VR-tider och de tävlingarna lockar verkligen folk, ca 30 ggr fler. De flesta vill inte åka så många mil i bil för en kort tävling och då skulle även en högre startavgift kunna motiveras med mer lull-lull tex mat. Tyvärr måste ju då Inlines strykas om VL kräver att de inte kan köra samtidigt. Men även med lite mer folk än i år så krävs nog att starten sker i några intervaller med kanske 5 minuters mellanrum.

 

Ett annat, försiktigt uttryckt:), betydligt mer kontroversiellt förslag, som jag är fullt medveten om sannolikt aldrig kommer att genomföras under min livstid, är att loppet endast skulle tillåta standardiserade tvåor eller ännu hellre treor för att det mer skulle likna skidor, minska nyttan av klungkörning och kunna använda mer och brantare backar men ändå minska olycksrisken.

Längre huga, tycker 56km är långt!! :) Gärna en kuperad bana, men då skall det som skivs nedan gälla, dvs. lite trögare hjul!

 

Håller dock med dig angående hjulen, tycker personligen att det går för fort och känns lite riskabelt med dessa väldigt snabab PU-hjul. Vet att denna diskussion har varit uppe tidigare, men håller helt med dig, om man kunde få till exempelvis std 2or eller liknande så vore det toppen.

Måhända att en hel del tycker det går för fort med racehjul men det känns säkrare än att åka på tvåor. De är alldeles för svampiga och jag är lite skraj att åka på dessa. Då är pu-race hjul eller riktigt tungrullat säkrare. Speciellt för tyngre åkare +80kg

Link to comment
Share on other sites

Varför ändra på Alliansloppet som väldigt många åker och tycker är roligt? Då vore det väl bättre att anordna "skidforumsloppet" det verkar ju som att många här skulle kunna tillföra en hel del ;) typ bara 3or tillåtna köpta från en web-butik vi alla känner till (samma märke) bara upp och ner i minst 90 km med ett upplopp på över två km.
Link to comment
Share on other sites

Varför ändra på Alliansloppet som väldigt många åker och tycker är roligt? Då vore det väl bättre att anordna "skidforumsloppet" det verkar ju som att många här skulle kunna tillföra en hel del ;) typ bara 3or tillåtna köpta från en web-butik vi alla känner till (samma märke) bara upp och ner i minst 90 km med ett upplopp på över två km.

haha... Detta är bara för bra! Bästa inlägget på länge... :)

Link to comment
Share on other sites

Varför ändra på Alliansloppet som väldigt många åker och tycker är roligt? Då vore det väl bättre att anordna "skidforumsloppet" det verkar ju som att många här skulle kunna tillföra en hel del ;) typ bara 3or tillåtna köpta från en web-butik vi alla känner till (samma märke) bara upp och ner i minst 90 km med ett upplopp på över två km.

haha... Detta är bara för bra! Bästa inlägget på länge... :)

OK alla förändringar är alltså självklart försämringar? Fast om alla hade tänkt så hade det nog inte funnits något skidforum eller datorer eller rullskidor eller skidor utan vi hade suttit i våra grottor och grillat gräshoppor. Förutsatt förstås att elden var en godkänd förbättring annars hade vi ätit dem råa. Alltså självklart är Alliansloppet väldigt bra men jobbar man inte med ständiga förbättringar så blir det tvärtom och självdöd.

 

Annars tycker jag skidforumsloppet är en helt lysande idé. Har mycket stora likheter med ett känt skidlopp:

 

1. 90 km

2. Tröghet ca 3

3. Nästan 2 km Upplopp

 

och fascinerande nog som 50 gånger fler åker och tycker är roligt!

 

Men det är klart utan idiotiska förändringar som preparerade spår, chiptidtagning, dusch, vallaservice, TV-sändning, seedning, öppet för dam/herr mm, mm, mm så hade det säkert blivit mycket populärare!

Link to comment
Share on other sites

Med en dåres envishet "tjötar" jag nu igen om den där banan i Värmland. "Skidforumloppet" kan ju förläggas på Klarälvsbanan, men inte med varken 3:or eller 2:or, det skulle bli för segt, utan med fritt rull som i Allians.

 

Vasaloppsorganisationen kan ju ta hand om loppet och knyta lokala föreningar som medarrangörer. De har ju vana från VL att arrangera lopp med start o mål på två ställen och sitter inne med nödvändig kunskap på området.

 

"grillade gräshoppor" ja det kanske vore en bra uppladdning före loppet.;)

Link to comment
Share on other sites

Med en dåres envishet "tjötar" jag nu igen om den där banan i Värmland. "Skidforumloppet" kan ju förläggas på Klarälvsbanan, men inte med varken 3:or eller 2:or, det skulle bli för segt, utan med fritt rull som i Allians.

 

Vasaloppsorganisationen kan ju ta hand om loppet och knyta lokala föreningar som medarrangörer. De har ju vana från VL att arrangera lopp med start o mål på två ställen och sitter inne med nödvändig kunskap på området.

 

"grillade gräshoppor" ja det kanske vore en bra uppladdning före loppet.;)

Inte alls fel, dårar är ofta kreativa.

Link to comment
Share on other sites

Tror klarälvsbanan är för smal om det skulle bli ett start fält som i Alliansloppet...

Annars är tanken god...

Vad sägs om att lägga ett rullskidslopp från Sälen till Mora? Fördelarna är uppenbara:

 

1. All organisation på plats i vasaloppets regi

2. Vägar i stort sätt utan trafik så inga problem att få det avsängt för loppet där det behövs (särskilt inte med vasaloppet i ryggen)

3. Vasaloopet bygger ytterligare ut sitt helhets/året runt koncept.

 

Nackdel:

1. Inte världens bästa asfalt, för dålig?

2. Sträckan in i Mora kanske blir logistiskt svårt att få till?

Link to comment
Share on other sites

Tror klarälvsbanan är för smal om det skulle bli ett start fält som i Alliansloppet...

Annars är tanken god...

Vad sägs om att lägga ett rullskidslopp från Sälen till Mora? Fördelarna är uppenbara:

 

1. All organisation på plats i vasaloppets regi

2. Vägar i stort sätt utan trafik så inga problem att få det avsängt för loppet där det behövs (särskilt inte med vasaloppet i ryggen)

3. Vasaloopet bygger ytterligare ut sitt helhets/året runt koncept.

 

Nackdel:

1. Inte världens bästa asfalt' date=' för dålig?

2. Sträckan in i Mora kanske blir logistiskt svårt att få till?[/quote']

Rullskidvasan var ju under många år Sveriges största rullskidtävling. Men den är ju nedlagd sen några år tillbaka. Gick lite väl fort nerför backarna från Evertsberg. Om jag minns så stannade man ovanför backarna nåt år, startade om nedanför dom igen. Besvärlig asfalt helt enkelt. Finns folk här på forumet som var med på den tiden som säkert vet mera.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...