Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bromsar för rullskidor - av intresse?


victorpersson

Recommended Posts

Hej,

 

Mitt andra inlägg här i forumet.

 

Jag går en projektkurs på chalmers, på maskinprogrammet, civiling.

 

Ett av förslagen för projektet var att på något vis utveckla ett sätt att kunna kontrollera, dvs hålla nere, farten på rullskidor, som faktiskt har potential att bidra till riktigt otrevliga situationer om trafiken, människor och andra hårda saker skulle stå i vägen vid fel tillfälle.

 

Skulle det finnas intresse att införskaffa sig ett externt bromssystem till skidorna om förutsättningarna är att det inte påverkar åkningen mer än den lilla extravikt som förmodligen tillförs?

 

Vad får det kosta tycker ni?

 

Finns något system för det här problemet på marknaden redan?

 

Personligen skulle jag uppskatta det!

 

// Victor

Link to comment
Share on other sites

Hej "Victorpersson". Tycker det låter som en riktigt bra idé från er chalmerister. Jag kan garantera dig att jag vid vissa tillfällen skulle ha betalat allt vad jag äger och har, och mer därtill, för en anordning som hade kunnat sänka farten.

 

På ett amerikanskt forum om skidåkning, www.fasterskier.com, såg jag en bild av en broms. Nu kan jag inte erinra mig om det var en annons eller en artikel. Men du kan ju kolla upp det själv. I vilket fall funkade den tydligen med (jag är ingen ingenjör, så det här är ett antagande) hävstångskraft. Den var monterad bakom benet. Ja, just det, den, EN (1), för man behöver ju bara en. Förmodligen (antagande igen) bromsar man genom att föra fram det ben man ska bromsa med. Då kan vaden tryckas mot "armen", som i sin tur trycker en mojäng mot hjulet. Med andra ord är den, "armen/pinnen/spaken", inte i vägen vid normal åkning.

 

Med rätt (läs lätt) material och utformning så att vikten kan nedbringas och monteringen inte inverkar menligt på monteringen av bindningen skulle det kanske kunna bli en bra grej. För den konstruktionen jag såg på bilden var gjord av trä och monterad på en rullskida av, hickory trorjag visst det var (Jo, sånt finns på marknaden i det stora landet i väster !!!).

MVH, och "be careful out there" :cool:

Link to comment
Share on other sites

KalleP här på forumet (mest känd som bromsKalle i rullskidkretsar) har byggt en broms som fungera riktigt bra, han åkt med honom och han kan snabbt och smidigt slå av och på den och köra rakt ner för riktigt branta backar. Sök på forumet här, så kan man se hur han byggt den.

Jo det är en fin broms han har.

Har sett skidor sen 50-talet med samma typ av broms. Det är inte så dum ide att ha ett snöre som man knuter i byxlinningen, bara dra i panikbroms.

Link to comment
Share on other sites

Det finns speedreducer, som ser till att man inte når farliga hastigheter vid nerfarter och som kan ge extra motstånd t ex vid åkning på plan mark. Exempel: jenex.com (bästa lösning: xl speedreducer för luftfyllda däck samt sedan i våras även för helt vanliga rullisar, xl 900 eller xlc 900 med carbonchassi - men än så länge bara direkt från jenex), eller proski vario, omstridd här på forumet, skiset har, start med.

 

Eller bromsar: för luftfyllda däck jenex.com eller siriro.de. jenex har nu tagit fram samma effektiva XL broms även för vanliga gummidäck.

Inspirationskälla kan även skike.at vara och powerslide.com som har crossskates med välfungerande bromsar. Det är inga rullskidor, men bromsarna är omvittnat effektiva. Powerslide ska komma eller är redan ute med offoad rullskidor.

 

Han som tror att bromsar och speedreducer kommer bli standard, när folk tröttnar på vurpor på tävlingar och träning

Link to comment
Share on other sites

Som ulrkaa skriver ovan, har amerikanska V2 (www.jenex.com) insett att man bör kunna begränsa farten på rullskidor. Jag har erfarenhet av dessa och inte hittat något annat vettigt som verkar fungera.

 

Dels genom en speed-reducer som lägger på en belastning som går att ställa in i olika steg som gör att framhjulet får en fjäderbelastad rulle att rulla emot. Detta begränsar farten över längre sträckor och man kan planera sin tur.

 

Dyker det upp något hinder eller man måste bromsa in av annan anledning har de en broms som med hjälp av vaden, då man skjuter fram skidan, trycker emot bakhjulet för att minska farten. V2 har en universell broms, som man i princip borde kunna montera på andra fabrikat också. Här måste man dock borra flera (3?) hål i stommen och det borde innebära att risken för att stommen ger sig borde öka markant!!

Bättre är då deras nya XL-broms som skruvas i extramaterial på gaffeln, och således inte påverkar hållfastheten på stommen.

 

Man använder en broms på en skida och två speed-reducers, en på varje skida, och kostnaden för dessa ligger runt 700 kr per applikation.

Detta tycker jag det är värt om det fungerar.

 

Märkte att bromsförmågan avtog drastiskt när det blev blött, ytterligare en aspekt att ta hänsyn till!

Link to comment
Share on other sites

De enda bromsarna som inte bli verkningslösa vid regn verkar Skikes Offroad Skates ha enl rapporter i olika forer i Tyskland. De har lång bromssadel i specialmetall. Även offroad rullskidorna från Siriro har lång bromssadel.

 

Ytterligare problem med bromsar, som monteras på bakhjulet - det tynger bakdelen på skidan och stör diagonaltekniken. Motmedel NNN bindning, Salomon Pilot med modifierad fjäder eller gummisnoddar till övriga Salomon bindningar.

 

En tysk cross skates modell (10000 kr!!!) har skivbromsar. bättre vore trumbromsar, som är skyddade för stötar mm?

Link to comment
Share on other sites

V2 har en universell broms, som man i princip borde kunna montera på andra fabrikat också. Här måste man dock borra flera (3?) hål i stommen och det borde innebära att risken för att stommen ger sig borde öka markant!!

Bättre är då deras nya XL-broms som skruvas i extramaterial på gaffeln, och således inte påverkar hållfastheten på stommen.

Det ska då vara en bra backig runda för att man skulle vilja åka runt med en sån där på skidan.

Link to comment
Share on other sites

Många i Staterna nöjer sig med bara speedreducer, de skriver att vilka nerfarter som helst går att betvingar med dem. Gränsen går vid extrema alppass, där följande film visar hur farten kontrolleras med reducern och sedan genom extrabromsning med XL bromsen inför varje serpentinkurva (kolla även flera kortfilmer med Jenexskidorna i anslutning till länken) http://www.youtube.com/view_play_list?p=99516D562F71A66B&playnext=1&v=c56d1kneKBc
Link to comment
Share on other sites

De enda bromsarna som inte bli verkningslösa vid regn verkar Skikes Offroad Skates ha enl rapporter i olika forer i Tyskland. De har lång bromssadel i specialmetall. Även offroad rullskidorna från Siriro har lång bromssadel.

 

Ytterligare problem med bromsar, som monteras på bakhjulet - det tynger bakdelen på skidan och stör diagonaltekniken. Motmedel NNN bindning, Salomon Pilot med modifierad fjäder eller gummisnoddar till övriga Salomon bindningar.

 

En tysk cross skates modell (10000 kr!!!) har skivbromsar. bättre vore trumbromsar, som är skyddade för stötar mm?

Jag har investerat i ett par Crosskates (amerikanska är de) efter en taskig vurpa på inlines förra året som resulterade i tre stygn på hakan och en natt på Sahlgrenska. Även om de inte tillverkas längre så var de nog aldrig så dyra som 10.000 kr. Mina fyndade jag på ebay där de dyker upp emellanåt. Bor i Götet och är själv gammal chalmerist om ni vill prova.

 

De är lite tunga så att diagonala funkar sämre. Däcken gör att man inte behöver bry sig var man åker. Kan ta en vända på milspåret eller pumpa upp dem och rulla smidigt på asfalt. Skivbromsarna är sköna och rätt effektiva. Känns tryggt att ha dem när man testar nya rundor.

 

Erfarenheterna med Crosskate gör mig lite nyfiken på Skike. Undrar om man får plats med en bindning på dem och om bromsarna kan funka smidigt med lösa hälar? Borde ju åtminstone funka med pilotbindningar. För mig känns rullskidåkning som stakpass både uppför som nedför. Blir det för brant uppför känns det som bättre träning att skatea lite istället för att diagonala.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...