Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya handtag eller bara pluppar?


globe86

Recommended Posts

Hallå! Idag på dagens distanspass orkade inte plupparna som håller fast koltrollremmarna hålla emot så de gled längre och längre ut... går det att få tag på nya frächa pluppar eller måste man köpa nya handtag ?!

 

Tur de hände idag och inte om en vecka på klarälvsbanan :D tur i oturen hehe

Link to comment
Share on other sites

Hallå! Idag på dagens distanspass orkade inte plupparna som håller fast koltrollremmarna hålla emot så de gled längre och längre ut... går det att få tag på nya frächa pluppar eller måste man köpa nya handtag ?!

 

Tur de hände idag och inte om en vecka på klarälvsbanan :D tur i oturen hehe

Plupp plupp Eske täske tä...., har aldrig kört slut på pluppar men använt andra kontrollremmar som varit tunnare och glidit, har löst det genom att tejpa på lite papperstejp på kontrollremmarna. Det är bra friktion på pappertejp.

(brukar även andvända pappertejp för att öka på diametern på stavarna längst ner om trugor/rullskidspetsar har för stor diameter. Gillar inte att ha tjockt med smältilm.)

Link to comment
Share on other sites

tack för tipset rotebrostakarn! Är de vanlig maskeringstejp du menar ?

 

Har redan beställt nya handtag fick lite panik inför nästa helg :D Men tack ändå Micke31!

 

 

 

Jadu Vasa nog kör ja hårdare än vad jag någonsin gjort ! Men jag känner mig pigg och fräsch i kroppen så jag kan hårdare :D Synd att man jobbar bara.... Vore ju bra med semester året runt!

Link to comment
Share on other sites

tack för tipset rotebrostakarn! Är de vanlig maskeringstejp du menar ?

 

Har redan beställt nya handtag fick lite panik inför nästa helg :D Men tack ändå Micke31!

 

 

 

Jadu Vasa nog kör ja hårdare än vad jag någonsin gjort ! Men jag känner mig pigg och fräsch i kroppen så jag kan hårdare :D Synd att man jobbar bara.... Vore ju bra med semester året runt!

Jo, det är vanlig maskeringstejp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har man satt dit ny plupp och de räckte med hårdkörning 100 meter så va en plupp till slut! Taggarna på på pluppen som sitter mot remmen slits ner direkt man trycker på ju! Vilket skit alltså... Ska man inte kunna maxa utan att remmar glider? Kan jag har remmarna för hårt spända eller ska dom klara det?

 

Har svixremmar till oneway stavar och swix remmarna är ju tjockare än oneways så det är ju inte de som e problemet !!! Är så sjukt less på STAVKRÅNGEL !

 

Tänkte man skulle prova rotebrostakarens typ men det är ju knappt att man får in remmarna i hålet på staven utan tejp så de tvivlar jag på! VAd fan gör man?

 

Hade Skigoo stavar förut med skigoo rem och hade precis samma problem!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Madshus remmar i Oneways handtag och det fungerar ju.

Och Madshus och Swix verkar vara ungefär lika tjocka samt att de är i samma material.

 

Trycker du fast plupparna ordentligt innan du åker iväg, mot golvet typ?

 

En tycker ju inte du skulle ha värre stakkraft än världseliten? *kliar mig i huvudet*

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Madshus remmar i Oneways handtag och det fungerar ju.

Och Madshus och Swix verkar vara ungefär lika tjocka samt att de är i samma material.

 

Trycker du fast plupparna ordentligt innan du åker iväg, mot golvet typ?

 

En tycker ju inte du skulle ha värre stakkraft än världseliten? *kliar mig i huvudet*

Precis tycker det ska funka! JAg pressar dit dom ordentligt! Trycker mot golv och drar allt va ja orkar i princip och de rubbas inte! Sen när jag maxstakar då brister dom!

 

KAn jag lägga för mycket kraft i remmen ? Ska man kanske hålla stavhandtaget hårdare ???

 

Eller passar SWIX handtag på diamondstorm stavar så kanske man kan prova byta till swixhandtag??

Link to comment
Share on other sites

Ja då vet jag inte.

För du sätter de väl rätt med remmen på var sida om pluppen?

 

Är det ingen annan här på forumet som råkat ut för samma problem?

 

Det hade ju även varit intressant om du provat Oneway-remmarna ett pass, men då kanske du förstör nävarna.

 

Finns ju Oneway-remmar som är som vanliga remmar typ Swix, kanske skulle du prova med de?

http://www.polder.se/1/sv/tillbehoer-reservdelar/oneway-c-rem-carbon.php

 

Edit:

Swix CT1 är 15,9-16,3 mm upptill och Oneway Diamond Storm 10 är 15,7-15,8 mm så Swixens handtag går ju på i varje fall.

Ganska lika faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

STOPP här nu! ska remmarna gå på varsin sida om pluppen ?? de kommer ju upp på ena sidan bara?!!?!?!

 

 

MEN ÅÅÅÅ! då har jag JU åkt med FEL hela tiden! Och på Vasan också ! ÅHHHHHHHHHHHHHHHHH varför sa ingen detta tidigare :D:D:D SAtt på de andra sätter och de e ju självklart att de ska sitta så!!!!!!

 

 

Fyfan alltså va dum man är! KLANTIGT:.. Då va de problemet löst i allafall! Tack vasa du är en ängel !!!

 

 

Kan ju glädja mig med att jag kan ta i ännu mera nu utan att remmarna kommer glida :D ajajaj nu blir ja farlig Vasa :D Å kommer bli så sjukt mycket roliagare när man slipper tänka på de där ! Har kört med slappa remmar sen ja börja i pricip :P

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju som om du inte håller alls om handtaget utan låter remmen ta upp all kraft? jag hade själv lite bekymmer med att remmarna gled så att de blev slappa efter ett tag. Då najade jag med ståltråd genom remmarna ovanför pluppen så att de omöjligt kunde glida. Glöm inte att tejpa över ändarna på ståltråden som annars kan riva upp kläderna. Det här var på Swixhandtag.

 

Såg att ni löst problemet nu... ;)

Link to comment
Share on other sites

STOPP här nu! ska remmarna gå på varsin sida om pluppen ?? de kommer ju upp på ena sidan bara?!!?!?!

MEN ÅÅÅÅ! då har jag JU åkt med FEL hela tiden! Och på Vasan också ! ÅHHHHHHHHHHHHHHHHH varför sa ingen detta tidigare :D:D:D SAtt på de andra sätter och de e ju självklart att de ska sitta så!!!!!!

Fyfan alltså va dum man är! KLANTIGT:.. Då va de problemet löst i allafall! Tack vasa du är en ängel !!!

Kan ju glädja mig med att jag kan ta i ännu mera nu utan att remmarna kommer glida :D ajajaj nu blir ja farlig Vasa :D

Det var ju bra (för dig) att det löste sig, mindre bra för mig. :)

Eftersom jag var så snäll får du vara snäll tillbaka och inte åka förbi farbror Vasa! :D

 

TT, du ser hur dumma vi värmlänningar är som hjälper värsta konkurrenterna. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja faktiskt alltså detta har ju varit ett problem sen första början! Tog bara 1 år och fixa det ;)

 

Jag ska tänka på saken! Kan inte lova något dock!

 

Usch nu kan ja inte skriva nå mera ! Jag är ju snart erfaren medlem! Känner mig inte riktigt redo än! Kanske får starta en ny användare och köra med 1 år... Sen kanske jag är redo! :D

Link to comment
Share on other sites

Nej då, det blir nog inga problem med dig som "Erfaren medlem". :)

 

Blir intressant att se din vers till Lars-Erik, vad ni får ihop för nåt däruppe i Ludvika.

Och blir det ingen vers dör ju inte forumet för det sålänge du fortsätter med dina inlägg. :)

OKi ja men dåså! Kommer bli en fin bit ska du se ;) Nej nu blir de att läsa trådar utan att skriva ikväll! Lär ju spara några inlägg i alla fall! Så jag får lite betänketid tills det är dax!

Link to comment
Share on other sites

Hej Globe!

Det är kul att följa era interna smågnabb.

Men som erfaren medlem bör du veta att det blir problem att uppnå ditt mål i Vasan. Kan du dra ifrån i första backen med dom köer som finns, då gör du det bra.

Förstår att ni skojar, men kunde inte hålla mig..:)

Link to comment
Share on other sites

Hej Globe!

Det är kul att följa era interna smågnabb.

Men som erfaren medlem bör du veta att det blir problem att uppnå ditt mål i Vasan. Kan du dra ifrån i första backen med dom köer som finns, då gör du det bra.

Förstår att ni skojar, men kunde inte hålla mig..:)

Hello!! Jo jag vet att det är trångt! Starta i Led 6/7 förra året och de va HEMSKT! Men om planerna går som de ska hamnar jag kanske i led 3/4 och då lär man väl kunna smita ifrån liiiite nånstans i backen i alla fall ;) Övre delen av backen brukar väl spricka upp litegranna i alla fall! Vet att jag körde om folk i diket/snövallen ifjol =)

 

Men förhoppsningsvis hamnar jag 1 led framför Vasa efter en brilljant åkning i nåt av seedningsloppen i vinter! Å då lär ju farten va högre där jag står så då kommer mitt mål att funka ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...