Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad vinner respektive förlorar man med kortare/längre stavlängd?


Willie

Recommended Posts

Jag kör sedan några år med stavar som är kroppslängden -25cm, trots att rekommendationerna generellt verkar vara krioppslängden-30cm. Är nu på jakt efter nya stavar då de gamla gjort sitt, men är i valet och kvalet över att köpa "för långa" stavar igen eller satsa på normen, dvs -30cm.

 

Vid dubbelstakning, är det troligt att jag kommer att sakna de 5 extra centimetrarna?

Vid diagonalåkning uppför, är det troligt att isättningen blir bättre av stavar som är 5cm kortare än mina nuvarande?

 

Vore intressant att höra erfarenheter om detta, själv har jag aldrig kört med andra stavar än mina som i dagsläget allmänt anses vara 5cm för långa.

Link to comment
Share on other sites

Finns många gamla trådar om stavlängd. Även med stakguruboken "långa stavar". Lite grann tycker jag man ska välja det som känns bra, så då är det väl bara att fortsätta med -25cm för dig. Lättare att kapa i efterhand. Själv kör jag på -26cm och kan inte tänka mig kortare. Som rena stakstavar har jag -23cm. Många gånger står jag och bara stakar på skateskidor med stavar som är -16cm, då kan det vara svårt att gå tillbaka till klassiska stavar. Jag vet många som byter stavar under t.ex. ett VL, för att variera lite.
Link to comment
Share on other sites

Har gjort några test med olika långa stavar i tunneln men det var bara några kilometer varje gång så det svårt att säga vad som gäller för t.ex. ett vasalopp. Jag har kört både diagonal uppför och ren stakning uppför och stakning där det är platt förstås. Här är resultaten:

 

150 cm 155cm 160cm

(-28cm) (-23cm) (-18cm)

 

3,3km +1,1% (2) 0 (1) diagonal uppför

3,3km +1,2% (1) 0 (2) "

7,7km 0 (1) +0,4% (2) diagonal+stakning uppför

7,7km +3,1% (2) 0 (1) "

3,9km 0 (1) +1,6% (2) diagonal uppför

2km +1,0% (2) 0 (2) stakning uppför

 

0 betyder snabbast och +% hur mycket långsammare. Inom parentes säger i vilken ordning jag körde, vilket ju har betydelse eftersom man blir lite seg i armarna av att staka uppför.

Det är ju väldigt individuellt hur mycket man har eller inte har i överkroppen och det är ju inga längre sträckor det rör sig om men det verkar som om storleken har betydelse (längre=bättre). Frågan är bara om man blir mycket tröttare med längre stavar. När man byter till kortare stavar får man känslan att inte nå ner till marken men längre stavar känns lite knöliga vid diagonalåkning.

Ett bra sätt är väl att köpa långa stavar, testa och sedan kapa efterhand, det är svårare att göra tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Snabbast behöver ju inte alltid vara bäst...

 

För mig är iaf känslan när jag åker det som spelar roll!

precis! jag brukar åka en halvtimma saktare än vinnaren i vasaloppet men jag anser förstås att jag är bäst. :-).

 

själv försöker jag hitta det som tar mig snabbast från start-mål på en given bana/förhållanden

Link to comment
Share on other sites

Snabbast behöver ju inte alltid vara bäst...

 

För mig är iaf känslan när jag åker det som spelar roll!

precis! jag brukar åka en halvtimma saktare än vinnaren i vasaloppet men jag anser förstås att jag är bäst. :-).

 

själv försöker jag hitta det som tar mig snabbast från start-mål på en given bana/förhållanden

Nu va det inte riktigt så jag menade...

Känslan och att kunna åka avslappnat är för mig viktigt...kan jag åka avslappnat så åker jag snabbare i slut änden...

Link to comment
Share on other sites

Ingen idé att diskutera med er på detta forum...för ni begriper inget ändå...

"

Man får vara nöjd om man kan roa sina medmänniskor :D

Jag tror på din beskrivning, hur ska man annars kunna välja? Vi får känna oss fram i butiken, eventuellt låna stavar och testa via en kompis.

 

Det är därför jag känner mig rätt så nöjd med mina Swix CT5.... för mig är känslan bra och därmed tror jag att jag åker bra.

Sedan kanske andra stavar är styvare och lättare, men för mig behövs det nog inte.

Jag tror att jag är relativt stark (inte jämfört med t ex Nick) men jag stakar inte så "starkt".

Stavlängden är dock den stora faktorn nu när man börjat läsa om attackstak...

Så jag lånar nog stavar och testar när det blir säsong för snö....

Link to comment
Share on other sites

Ingen idé att diskutera med er på detta forum...för ni begriper inget ändå...

 

Jag skrev faktiskt..."Känslan och att kunna åka avslappnat är för mig viktigt...kan jag åka avslappnat så åker jag snabbare i slut änden..."

Jag tror att de flesta förstår vad du menar Tobbe, men du uttryckte dig lite olyckligt och lämnade dörren vidöppen för kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...