Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakträningsmaskin?


Glattnos

Recommended Posts

Vasa: Nä naturligtvis var det inte menat att klanka ner på Rusta. Rusta är bra, jag har bland annat köpt ett mycket fint hantel/skivstång-set där. Man ska kunna syna sakerna lite innan man handlar så man vet vad man köper =) För priserna är ju jättebra på de mesta och då kan man ju inte kräva topp-kvalitet på allt.

 

Ja, den svarta gummilinan "rullas upp" på reptrumman när man drar, det är ett spår runt trumman så allt lindar sig prydligt och fint i spåret, även vid mycket snabb stakning. Denna lösning är faktiskt briljant! "Nästan" outslitligt också =)

 

Jag funderade på att sätta dit mätaren också men den fungerade lite udda. Det var ett extra hjul som var fjäderbelastat och tryckte på draglinan, en givare kände av hur mycket hjulet "fjädrade ut" när man drog och blev då ett mått på hur "hårt" man drar. Jag ska nog sätta en givare på moment-hjulet istället, som mäter "hastigheten", skulle ju fungera med en cykeldator.

Jag har även funderat på(eftersom jag mixtrar lite med elektronik) att jag skulle kunna sätta ett servo på magnetmotståndet och en givare på moment-hjulet. Då skulle jag med hjälp av mjukvara sedan kunna göra en del roliga "träningsprogram". Skulle kunna ha en display som visar hur långt man har stakat.

Tex. 2 km plant(medeltrögt), 50 meter brant uppför(jättetrögt), 200 meter utför(lätt) osv.

 

Om man vill låta fantasin flöda lite så kan man ju koppla en mottagare till som känner av signalerna från pulsbandet, då skulle man kunna göra träningen puls-styrd också.

Tex. 10 min Zon2, 10 min Zon3, 2 min Zon 4, 10 min Zon 3 osv.

Men då jag inte riktigt vet hur signalerna från pulsbandet ser ut så kan man ju låta det vara ett "framtidsprojekt".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...