Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakträningsmaskin?


Glattnos

Recommended Posts

Vad heter de apparater med ett snöre som man drar i? Alltså som en roddmaskin fast man sätter den i taket och drar neråt, brukar vara bromsad av en lufttrumma eller magnet.

 

Vad ska man söka på om man vill köpa en? Finns ju mycket om man söker på "roddmaskin" på ex. blocket. Men finns det lösa sådana "drag-apparater"?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Men det är klart...det är ju ganska dyra grejjer.

Om man köper en sånhär: http://www.blocket.se/gavleborg/Roddmaskin___Challenge___29385526.htm?ca=3&w=2 och sedan bygger om den lite så blir det ju ganska billigt.

 

Är det någon som har något tips om jag ska bygga om en roddmaskin?

T.ex.

Är det ens lämpligt motstånd? De flesta är ju justerbara.

Vilket är bäst av lufttrumma och magnet-motstånd?

Hur bör handtag utformas?

 

Jag är bra på att bygga men det finns säkert många här på forumet som vet mer om träning av stakmuskler.

 

Jag tillägger att det är skate-stakning jag vill träna, men det är väll ingen större skillnad mot klassisk-stakningsträning?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Men det är klart...det är ju ganska dyra grejjer.

Om man köper en sånhär: http://www.blocket.se/gavleborg/Roddmaskin___Challenge___29385526.htm?ca=3&w=2 och sedan bygger om den lite så blir det ju ganska billigt.

Jag byggde om en billig roddmaskin, dock kraftigare än den i annonsen, men de håller inte.

På min rök bladfjädern som drar tillbaka snöret och efter x antal lagningar gick det inte längre.

De är byggda för din moster som känner att fläsket dallrar och vill sitta framför Sköna Söndag i makligt tempo och kolla när Bertil Svensson beskär en kaktus.

Alltså inte för oss "tokar" som står och drar så det skakar i väggarna!

 

Men det går att bygga om en vanlig roddmaskin om du hittar en bättre modell.

Lufttrumma håller nog bättre men låter ju desto mer och så suger luften musten ur armarna bättre.

 

Tänk på att det krävs en del tid för att få till den optimala draganordningen. Jag skar ut typ en galge i plywood där jag fäste 2 rep som gick till handtag med kontrollremmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har byggt om en Consept 2 och det har inte varit några problem den håller. Du kan ta i och dra i snöret tills du spyr. För 10 år sedan kontaktade jag och en kompis Consept om detta. Nu efter 10 år har de kommit med en stakmaskin som fungerar om man är lite kortare. Tycker den är lämplig för personer under 175cm.

Köper man dålig kvalité på roddmaskin går det sönder. Consept 2 håller.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en variant på gymet med vikter. Blir lite stötigare vid nersläppet, men funkar riktigt bra. Hur många reps kör ni? Just nu lägger jag på så tungt att jag bara orkar c:a 10 per set

Jo men vitsen med stakmaskinen är ju att du ska stå och dra, kanske uppåt 3 timmar om man är lagd så. Alltså inte styrketräning utan motsvarande till ett rullskidpass snarare.

 

Jag har byggt om en Consept 2 och det har inte varit några problem den håller. Du kan ta i och dra i snöret tills du spyr. För 10 år sedan kontaktade jag och en kompis Consept om detta. Nu efter 10 år har de kommit med en stakmaskin som fungerar om man är lite kortare. Tycker den är lämplig för personer under 175cm.

Köper man dålig kvalité på roddmaskin går det sönder. Consept 2 håller.

Håller med om att Concept2 är bra grejer som håller och som du i sådana fall skulle använda som utgångspunkt. Alltså motsatsen till typ Eagle rullskidor, eller vad säger du Rullskidmannen? ;)

 

Jag har ju en SkiErg och den fungerar bra trots att jag är ståtligt byggd med mina dryga 180 centimeter. :)

Dock drog jag efter dryga 100 mil av linorna vilka hade samma fenomen som med min egna stakmaskin där det också rök några rep. Och det var att de ser fräscha ut på utsidan men helt nötta inuti. De var av Dyneema-typ med en vit kärna, hur de nya är inuti vet jag inte.

Jag kan säga att personen i samma rum skvatt till när det brast och det small till rejält.

Fick dock nya av annan typ från Concept2 och jag hoppas att de inte tar betalt för nästa omgång heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten gymhörna hemma med stakmaskin, hiss för styrketräning och lite annat. Det tar inte så stor plats, och det är väldigt praktiskt att ha nära till träningen. Tyvärr kan man inte bifoga bilder i detta forum, annars kunde ni fått lite inspiration.
Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten gymhörna hemma med stakmaskin, hiss för styrketräning och lite annat. Det tar inte så stor plats, och det är väldigt praktiskt att ha nära till träningen. Tyvärr kan man inte bifoga bilder i detta forum, annars kunde ni fått lite inspiration.

Jo då, ladda upp här:

http://www.imageshack.us/

 

Ta sedan en direktlänk till bilden och lägg mellan dessa taggar:

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten gymhörna hemma med stakmaskin' date=' hiss för styrketräning och lite annat. Det tar inte så stor plats, och det är väldigt praktiskt att ha nära till träningen. Tyvärr kan man inte bifoga bilder i detta forum, annars kunde ni fått lite inspiration.[/quote']

Jo då, ladda upp här:

http://www.imageshack.us/

 

Ta sedan en direktlänk till bilden och lägg mellan dessa taggar:

Nej tack. Inget strulande med Imageshack för min del. Kan man inte bifoga bilder direkt hit så får det va.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag har köpt en roddmaskin nu som jag tänkte bygga om. Tänkte förstärka mekanismen och sedan sätta rep upp till rephjul i taket. Sen är det bara att dra så mycket man orkar :)

Kanske lägger in någon bild på sen om det blir bra.

Vad blev det för roddmaskin?

Och har du fått till någon stakkonstruktion?

 

Ett alternativ som jag funderat över är att utnyttja sittpallen och klyva den och rälsen du åker fram och tillbaka på i mitten för att där kunna fästa riktiga stavar, blir då som Thorax Trainer ungefär, alternativ sätta en tvärsgående bräda/stålbit i sitsen som du fäster stavarna på i ytterändarna.

Skulle då fästa roddlinan i sittpallen som du drar fram och åter med stavarna.

Du får då bygga som en plattform uppepå där man står.

 

Tror även att denna konstruktion påfrestar mindre på roddmaskinen då kraften du avger inte blir direkt från maskinen utan lite lägre då du drar som vinkelrätt mot maskinen.

 

Hoppas det framgick av detta förvirrade inlägg hur jag menade... :)

Link to comment
Share on other sites

Vasa: Jag hade faktiskt glömt denna tråd. =) Den lösningen skulle säker gå att få till, dock nöjde jag mig med att bygga en variant med linor från taket att stå och dra i.

 

Detta använde jag:

1 st Roddmaskin, var en billig modell från Rusta(Adrenalin Roddmaskin)

Repsnöre(Skotlina från Jula)

1 par Oneway handtag och kontrollremmar

Lite plattjärn, vinkeljärn och axelstål

 

Jag bedömde roddmaskinen som riktigt uselt byggd MEN komponenterna som var använda var av väldigt fin kvalitet faktiskt. Det är själva ramen på maskinen är riktigt dåligt byggd enligt mig. Maskinen fungerade dåligt i originalutförande pga att prylar satt snett, lina och gummiband tog i på flera ställen plus att det mesta satt löst. Lösningen på infästningen av "moment-hjulet" var helt korkad, det hade inte gått att använda maskinen i någon större utsträckning utan att bygga om det. De såg ut som ett fuskbygge helt enkelt.

 

Men som sagt, det var RAMEN som ställde till alla problem. Komponenter som remhjul, lager, envägs-lager, momenthjul, magnetmotstånd och reptrumma var faktiskt otroligt bra! Man fick dock intrycket av att alla delar inte var riktigt färdiga tex:

Lagren i samtliga remhjul var bara intryckta från ett håll(utan vare sig låsring eller låsrings-spår, skulle ha vandrat av lagret efter en tid)

Magnet-fästet hade ingen efterbearbetning på infästnings-hålet(vilket gjorde att den inte ledades rakt utan var allmänt sladdrig)

Rep-trumman glappade radiellt på envägslagret(inte litegrann, utan ca 1 mm! Blir oerhört stort slitage)

Inga delar var gradade(finputsade efter gjutning)

 

Dessa problem åtgärdades och sedan blev det lite svarvning och svetsning för att bygga en ny ram. Jag byggde bara en liten enhet med moment-hjul och magnetbroms som går att placera nästan var som hellst, sen drar man linor från den via remhjulen(som nu har fått separata fästen i taket)till handtagen. Blev faktiskt bra! Funkar kanon hittills!

 

Vredet som justerar trögheten i 16 steg har jag satt på sidan.

http://img822.imageshack.us/img822/951/47503053.jpg

 

http://img179.imageshack.us/img179/9125/24921823.jpg

 

Om man hänger upp handtagen över balken i taket så tar hela arrangemanget ingen nämnvärd plats från resten av rummet. DET är en stor fördel då det redan är lite trångt =)

http://img522.imageshack.us/img522/3188/69068088.jpg

Kan ju även nämna att jag precis till höger utanför bild har en TV som jag tittar på medan jag står och stakar. Glor inte rakt in i väggen hela tiden =)

Link to comment
Share on other sites

tror det är denna du söker "Concept 2 SkiErg"

http://ehandel.blocket.se/Concept_2_SkiErg_CN-42700_1240220.htm?q=rodd+maskin&o=2&w=1

 

http://www.skierg.com/

 

Inte billigaste att köpa in, men tror det är bra och relevanta grejer.

 

Testade själv den genom den svenska leverantören och tyckte att den tog bra och rätt, men kör hellre ett pass utomhus!

Link to comment
Share on other sites

Vasa: Jag hade faktiskt glömt denna tråd. =) Den lösningen skulle säker gå att få till, dock nöjde jag mig med att bygga en variant med linor från taket att stå och dra i.

 

Detta använde jag:

1 st Roddmaskin, var en billig modell från Rusta(Adrenalin Roddmaskin)

Repsnöre(Skotlina från Jula)

1 par Oneway handtag och kontrollremmar

Lite plattjärn, vinkeljärn och axelstål

 

Jag bedömde roddmaskinen som riktigt uselt byggd MEN komponenterna som var använda var av väldigt fin kvalitet faktiskt.

Vi får inte klanka ner för mycket på Rusta för det finns de/den på forumet som kan ta anstöt då, inga namn nämnda. ;)

Men det var ju bra att det vår såpass bra grejer i grunden då.

 

Så det är gummibandet som fungerar som retur då? I sådana fall är det samma som på Concept2 Skierg vilket borde vara bra. Det sitter i varje fall en gummlina i stolpen, är inte helt hundra på hur returen fungerar.

Det var ju att det satt en returfjäder i stål på mitt hemmabygge som gjorde att den slets ut till slut och gick på skroten.

 

Ja det såg väldigt bra ut faktiskt, MVG på det bygget!!!

Så noga var inte jag när jag gjorde mig min egen ifjol utan tog då bara en som jag satte upp på väggen med hjälp av en träställning och satte på som en galge med rep till kontrollremmar, samma Oneway.

 

Har du inte kvar mätaren så du kan se hur fort du stakar?

Tycker det kan vara lättare att hålla tempot när man har lite att gå på.

 

Och vill du svettas lite extra är det väl bara att värma upp skorstensmuren bredvid? ;)

Tv är som sagt ett måste om det ska gå att stå någon längre stund!

 

Sedan får du akta dig så att du inte åker framlänges i skorstenen eller maskinen, har faktiskt fått en bula när en lina gick av. :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...