Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

E18-Loppet 11/9


bestefar

Recommended Posts

Jobbigt men kul. Fick rådet innan av en Nacka-Värmdö kille att försöka gå på lite i början för att hitta en bra grupp att åka med. Ett bra råd men orkade inte hålla fast i den tänkta gruppen. Sen blev det solo körning innan Sture från samma klubb nådde ifatt mig nån km innan mål. Trött men hyggligt nöjt i mål. Kul att träffa lite andra rullskidåkare.

 

Hittat nån resultatlista?

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt men kul. Fick rådet innan av en Nacka-Värmdö kille att försöka gå på lite i början för att hitta en bra grupp att åka med. Ett bra råd men orkade inte hålla fast i den tänkta gruppen. Sen blev det solo körning innan Sture från samma klubb nådde ifatt mig nån km innan mål. Trött men hyggligt nöjt i mål. Kul att träffa lite andra rullskidåkare.

 

Hittat nån resultatlista?

Nej inte än, men jag brukar ha svårt att hitta resultatlistor...

 

Klubbskvaller (inom Nacka-Värmdö) är dock att vi tyckte det var synd att Myhren blev spurtslagen med en tåspets av Nina Lintzéns brorsa.

Link to comment
Share on other sites

De använde nått liknande system som Lidingöloppet, där man ska fästa fast sitt chip i skon med medföljande metallsnodd. Inte helt lätt på en skidsko.

 

Tiderna som visas är säkert helt korrekta. Om nån fattas så bör han kontakta arrangören och reda ut saken. Fel på chippet eller kan det vara så att vår vän har tappat de då ni drog upp tempot i spurten om tredjeplatsen?

Link to comment
Share on other sites

Några reflektioner under loppet: Jag åkte på Eagle och hade bra rull hela tiden,

åkte i en klunga med 2st oranga Swenor och 1st blå Swenor, den som hade lika bra eller bättre rull än mig var de blå Swenor, kan det bero på den grova asfalten och regn?

Link to comment
Share on other sites

Några reflektioner under loppet: Jag åkte på Eagle och hade bra rull hela tiden,

åkte i en klunga med 2st oranga Swenor och 1st blå Swenor, den som hade lika bra eller bättre rull än mig var de blå Swenor, kan det bero på den grova asfalten och regn?

Upplevde samma sak på Alliansloppet, den enda som hade märkbart bättre rull var Mario utför i Hällregn på nyasfalterad del på blå PU-hjul. Rullade om hela klungan utför inför utförsondellerna. Så kraftigt regn och ny asfalt, blå hjul. Märkligt, märkligt, enligt teorin jag hört är att de blå ska vara hårdare, borde alltså gå bra när det är riktigt varm alternativt slätt (iofs ny asfalt...?), men regn förstår inte! På övriga delar av banan hade jag med mina Eaglar typ samma rull, kanske lite, lite bättre, men jag väger 10kg mer.

Link to comment
Share on other sites

Några reflektioner under loppet: Jag åkte på Eagle och hade bra rull hela tiden' date='

åkte i en klunga med 2st oranga Swenor och 1st blå Swenor, den som hade lika bra eller bättre rull än mig var de blå Swenor, kan det bero på den grova asfalten och regn?[/quote']

Kanske var en tyngre åkare helt enkelt

Jag väger väl ungefär lika??

Men det verkar som de blå Swenor "rullar som bara den" i regn

Link to comment
Share on other sites

Några reflektioner under loppet: Jag åkte på Eagle och hade bra rull hela tiden' date='

åkte i en klunga med 2st oranga Swenor och 1st blå Swenor, den som hade lika bra eller bättre rull än mig var de blå Swenor, kan det bero på den grova asfalten och regn?[/quote']

Kanske var en tyngre åkare helt enkelt

Jag väger väl ungefär lika??

Men det verkar som de blå Swenor "rullar som bara den" i regn

Om du ska jämföra oranga Swenor, bör du veta ifall det sitter de nya keramiska lagren i eller inte. Själv tycker jag de nya med keramiska lager verkar bra. Skåningen kanske kan utröna skillnaden???

Link to comment
Share on other sites

Kanske var en tyngre åkare helt enkelt

Jag väger väl ungefär lika??

Men det verkar som de blå Swenor "rullar som bara den" i regn

Om du ska jämföra oranga Swenor' date=' bör du veta ifall det sitter de nya keramiska lagren i eller inte. Själv tycker jag de nya med keramiska lager verkar bra. Skåningen kanske kan utröna skillnaden???[/quote']

Det sitter inte keramiska lager i dom orangehjulen som har levererats under året. Går dock att få det nu sen några veckor tillbaka som option. Svindyra, om dom rullar bättre, ja det kan man ju diskutera. OM man "torrrullar" hjulen slutar dom ju aldrig rull med dom nya keramsika lagren, men det är ju inte samma sak som när man står på skidorna.

 

Men dom finns att köpa för den pryltokiga.

Link to comment
Share on other sites

Jag väger väl ungefär lika??

Men det verkar som de blå Swenor "rullar som bara den" i regn

Om du ska jämföra oranga Swenor' date=' bör du veta ifall det sitter de nya keramiska lagren i eller inte. Själv tycker jag de nya med keramiska lager verkar bra. Skåningen kanske kan utröna skillnaden???[/quote']

Det sitter inte keramiska lager i dom orangehjulen som har levererats under året. Går dock att få det nu sen några veckor tillbaka som option. Svindyra, om dom rullar bättre, ja det kan man ju diskutera. OM man "torrrullar" hjulen slutar dom ju aldrig rull med dom nya keramsika lagren, men det är ju inte samma sak som när man står på skidorna.

 

Men dom finns att köpa för den pryltokiga.

Eller så köper man lösa lager och monterar dem själv. Har köpt keramiska lager hos http://www.kullagergrossisten.se/. Inte alls så farligt dyrt om man gör det själv. Det finns även keramiska lager på Biltema.

Vi får se om mina blå går ännu bättre på söndag på Värmdörullen

Link to comment
Share on other sites

Om du ska jämföra oranga Swenor' date=' bör du veta ifall det sitter de nya keramiska lagren i eller inte. Själv tycker jag de nya med keramiska lager verkar bra. Skåningen kanske kan utröna skillnaden???[/quote']

Det sitter inte keramiska lager i dom orangehjulen som har levererats under året. Går dock att få det nu sen några veckor tillbaka som option. Svindyra, om dom rullar bättre, ja det kan man ju diskutera. OM man "torrrullar" hjulen slutar dom ju aldrig rull med dom nya keramsika lagren, men det är ju inte samma sak som när man står på skidorna.

 

Men dom finns att köpa för den pryltokiga.

Eller så köper man lösa lager och monterar dem själv. Har köpt keramiska lager hos http://www.kullagergrossisten.se/. Inte alls så farligt dyrt om man gör det själv. Det finns även keramiska lager på Biltema.

Vi får se om mina blå går ännu bättre på söndag på Värmdörullen

Men bara för att det är keramiklager behöver de väl inte rulla lika bra?

 

Är det detta från kullagergrossisten?

8x22x7 Gummitätning keramik ABEC 5

[608 2RSC] 40.00Kr

 

och detta från Biltema?

608 ZZ ABEC-5 Ceramic 8 x 22 x 7 59,90

som dock inte har gummitätning eller går det snabbare utan gummitätning fast med lägre hållbarhet och/eller sämre rull i regn

 

Swenors kostar ca 110 kr.

 

Är sugen på att köpa och testa men funderar på hur det skall gå till. Skillnaden är förmodligen så liten att lagren måste sitta i exakt samma hjul och med samma åkare (eller utan) och helst inomhus för att undvika påverkan av vind. Typ i en skidtunnel eller parkeringsgarage:)

 

Eller vad händer om man bara släpper en skida utför en liten ramp i garaget minst 10 ggr per kulllagersort och mäter hur långt de rullar? Möjligen skulle man kunna bygga en 75 kg dummydocka med pjäxor.

Link to comment
Share on other sites

Det sitter inte keramiska lager i dom orangehjulen som har levererats under året. Går dock att få det nu sen några veckor tillbaka som option. Svindyra' date=' om dom rullar bättre, ja det kan man ju diskutera. OM man "torrrullar" hjulen slutar dom ju aldrig rull med dom nya keramsika lagren, men det är ju inte samma sak som när man står på skidorna.

 

Men dom finns att köpa för den pryltokiga.[/quote']

Eller så köper man lösa lager och monterar dem själv. Har köpt keramiska lager hos http://www.kullagergrossisten.se/. Inte alls så farligt dyrt om man gör det själv. Det finns även keramiska lager på Biltema.

Vi får se om mina blå går ännu bättre på söndag på Värmdörullen

Men bara för att det är keramiklager behöver de väl inte rulla lika bra?

 

Är det detta från kullagergrossisten?

8x22x7 Gummitätning keramik ABEC 5

[608 2RSC] 40.00Kr

 

och detta från Biltema?

608 ZZ ABEC-5 Ceramic 8 x 22 x 7 59,90

som dock inte har gummitätning eller går det snabbare utan gummitätning fast med lägre hållbarhet och/eller sämre rull i regn

 

Swenors kostar ca 110 kr.

 

Är sugen på att köpa och testa men funderar på hur det skall gå till. Skillnaden är förmodligen så liten att lagren måste sitta i exakt samma hjul och med samma åkare (eller utan) och helst inomhus för att undvika påverkan av vind. Typ i en skidtunnel eller parkeringsgarage:)

 

Eller vad händer om man bara släpper en skida utför en liten ramp i garaget minst 10 ggr per kulllagersort och mäter hur långt de rullar? Möjligen skulle man kunna bygga en 75 kg dummydocka med pjäxor.

Swenors nya kostar 220 kr som utpris. Det är inte dom racelager som Swenor har haft tidigare under året, detta är helt nya. Men om det ger nåt bättre rull eller inte det kan man ju diskutera. Men torrullar man dom så rullar dom bättre än alla andra keramsika lager jag testat tidigare. Men det är ju inte så man åker dock

Link to comment
Share on other sites

Eller så köper man lösa lager och monterar dem själv. Har köpt keramiska lager hos http://www.kullagergrossisten.se/. Inte alls så farligt dyrt om man gör det själv. Det finns även keramiska lager på Biltema.

Vi får se om mina blå går ännu bättre på söndag på Värmdörullen

Men bara för att det är keramiklager behöver de väl inte rulla lika bra?

 

Är det detta från kullagergrossisten?

8x22x7 Gummitätning keramik ABEC 5

[608 2RSC] 40.00Kr

 

och detta från Biltema?

608 ZZ ABEC-5 Ceramic 8 x 22 x 7 59' date='90

som dock inte har gummitätning eller går det snabbare utan gummitätning fast med lägre hållbarhet och/eller sämre rull i regn

 

Swenors kostar ca 110 kr.

 

Är sugen på att köpa och testa men funderar på hur det skall gå till. Skillnaden är förmodligen så liten att lagren måste sitta i exakt samma hjul och med samma åkare (eller utan) och helst inomhus för att undvika påverkan av vind. Typ i en skidtunnel eller parkeringsgarage:)

 

Eller vad händer om man bara släpper en skida utför en liten ramp i garaget minst 10 ggr per kulllagersort och mäter hur långt de rullar? Möjligen skulle man kunna bygga en 75 kg dummydocka med pjäxor.[/quote']

Swenors nya kostar 220 kr som utpris. Det är inte dom racelager som Swenor har haft tidigare under året, detta är helt nya. Men om det ger nåt bättre rull eller inte det kan man ju diskutera. Men torrullar man dom så rullar dom bättre än alla andra keramsika lager jag testat tidigare. Men det är ju inte så man åker dock

Oj, jag tittade på de gamla racelagren. Men 220 kr/st * 8 = 1760 kr!!

 

Men om de rullar bättre när man snurrar på dem så lär de väl i alla fall inte rulla sämre i verkligheten?

Link to comment
Share on other sites

Men bara för att det är keramiklager behöver de väl inte rulla lika bra?

 

Är det detta från kullagergrossisten?

8x22x7 Gummitätning keramik ABEC 5

[608 2RSC] 40.00Kr

 

och detta från Biltema?

608 ZZ ABEC-5 Ceramic 8 x 22 x 7 59' date='90

som dock inte har gummitätning eller går det snabbare utan gummitätning fast med lägre hållbarhet och/eller sämre rull i regn

 

Swenors kostar ca 110 kr.

 

Är sugen på att köpa och testa men funderar på hur det skall gå till. Skillnaden är förmodligen så liten att lagren måste sitta i exakt samma hjul och med samma åkare (eller utan) och helst inomhus för att undvika påverkan av vind. Typ i en skidtunnel eller parkeringsgarage:)

 

Eller vad händer om man bara släpper en skida utför en liten ramp i garaget minst 10 ggr per kulllagersort och mäter hur långt de rullar? Möjligen skulle man kunna bygga en 75 kg dummydocka med pjäxor.[/quote']

Swenors nya kostar 220 kr som utpris. Det är inte dom racelager som Swenor har haft tidigare under året, detta är helt nya. Men om det ger nåt bättre rull eller inte det kan man ju diskutera. Men torrullar man dom så rullar dom bättre än alla andra keramsika lager jag testat tidigare. Men det är ju inte så man åker dock

Oj, jag tittade på de gamla racelagren. Men 220 kr/st * 8 = 1760 kr!!

 

Men om de rullar bättre när man snurrar på dem så lär de väl i alla fall inte rulla sämre i verkligheten?

smakar det så kostar det, rekomenderat pris pratade jag om....så lite billigare blir det.

Link to comment
Share on other sites

Det sitter inte keramiska lager i dom orangehjulen som har levererats under året. Går dock att få det nu sen några veckor tillbaka som option. Svindyra' date=' om dom rullar bättre, ja det kan man ju diskutera. OM man "torrrullar" hjulen slutar dom ju aldrig rull med dom nya keramsika lagren, men det är ju inte samma sak som när man står på skidorna.

 

Men dom finns att köpa för den pryltokiga.[/quote']

Eller så köper man lösa lager och monterar dem själv. Har köpt keramiska lager hos http://www.kullagergrossisten.se/. Inte alls så farligt dyrt om man gör det själv. Det finns även keramiska lager på Biltema.

Vi får se om mina blå går ännu bättre på söndag på Värmdörullen

Men bara för att det är keramiklager behöver de väl inte rulla lika bra?

 

Är det detta från kullagergrossisten?

8x22x7 Gummitätning keramik ABEC 5

[608 2RSC] 40.00Kr

 

och detta från Biltema?

608 ZZ ABEC-5 Ceramic 8 x 22 x 7 59,90

som dock inte har gummitätning eller går det snabbare utan gummitätning fast med lägre hållbarhet och/eller sämre rull i regn

 

Swenors kostar ca 110 kr.

 

Är sugen på att köpa och testa men funderar på hur det skall gå till. Skillnaden är förmodligen så liten att lagren måste sitta i exakt samma hjul och med samma åkare (eller utan) och helst inomhus för att undvika påverkan av vind. Typ i en skidtunnel eller parkeringsgarage:)

 

Eller vad händer om man bara släpper en skida utför en liten ramp i garaget minst 10 ggr per kulllagersort och mäter hur långt de rullar? Möjligen skulle man kunna bygga en 75 kg dummydocka med pjäxor.

Köpte "keramiska kullager" ABEC 5 från kullagergrossisten, 8 för 40kr. Kul och relativt billigt för något som rullar bättre än Eagle orginal i alla fall under lång tid till många lopp! Jmf med flourpulver...Fast den stora boven är ju backspärren...jmf struktur och absolut viktigast är ju gummit/plasten...jmf spannet/fastvallan för glidet.

Tror absolut det är på marginalen, men kul är det i alla fall med keramiska lager!

 

Urklipp ur http://www.worldwidebearings.se/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=5&MMN_position=9:9

 

Information om Hybridlager (Keramiska lager).

Vad är hybridlager?

Det som i dagligtal kallas för keramlager är egentligen ett vanligt stålager där man har behandlat kulorna med typ av beläggning (keram) och dessa är inte hybridlager.

 

Riktiga Hybridlager har keramiska kulor av solid kiselnitrid med inner- och ytterbana av stål. Det är enklare att säga keramlager än kilselnitrid lager så därav använder man denna benämning.

 

Kiselnitridkulornas vikt är mindre än hälften jämfört mot vikten på stålkulor och ytan är jämnare, hårdare och starkare och vilket gör att friktionen är reduceras med ca: 10% jämfört mot vanliga stållager, för att inte tala om hållbarheten… Utöver detta behöver man inte använda samma typ av smörjmedel (fett) i lagren utan man använder istället olja som ytterligare reducerar friktionen.

 

Det finns även lager där även både inner och ytterbanor är av Kiselnitrid. Dessa lager kallas för helkeramiska och det bästa man kan köpa, den enda nackdelen med dessa är priset, de är extremt dyra.

 

Vad är fördelarna med Hybridlager?

Vikten: De keramiska kulorna är lättare är än vanliga stålkulor. Detta medför att kraften mot banorna blir mindre när lagret snurrar och den reducerad utgående kraften medför att rullmotståndet minskas och därmed minskar även friktionen. Den minskade vikten medför även en snabbare acceleration av lagret och det åtgår mindre kraft för att hålla lagret på ett konstant varvtal.

 

Hårdheten: De keramiska kulorna är mycket hårdare än vanliga kulorna i konventionellt lager. Detta medför att keramiska hybridlager får en hållbarhet som är på till 10 gånger längre med rätt underhåll och tillämpning på grund av att ytan inte slits ner i samma utsträckning.

 

Ytan: Ytan på en keramkula är slätare än ytan på en vanligt stålkula. Detta ger en lägre friktion mellan lagerbanorna och kulan med effektvinster som resultat.

 

Värmeavledning: Keramsika kulor har en långt bättre värmeavledningsförmåga än vad en ståkulor har. Keramiska kulor blir inte lika varma under samma tid som en stålkula vilket medför att värmen inte alstras på samma sätt i keramlager.

 

Smörjmedel: Keramkulor behöver en mindre mängd smörjmedel än stålkulor och man behöver inte använda samma mängd fett som ett vanligt lager. En mindre mängd smörjmedel ger en minskad friktionen.

Link to comment
Share on other sites

Eller så köper man lösa lager och monterar dem själv. Har köpt keramiska lager hos http://www.kullagergrossisten.se/. Inte alls så farligt dyrt om man gör det själv. Det finns även keramiska lager på Biltema.

Vi får se om mina blå går ännu bättre på söndag på Värmdörullen

Men bara för att det är keramiklager behöver de väl inte rulla lika bra?

 

Är det detta från kullagergrossisten?

8x22x7 Gummitätning keramik ABEC 5

[608 2RSC] 40.00Kr

 

och detta från Biltema?

608 ZZ ABEC-5 Ceramic 8 x 22 x 7 59' date='90

som dock inte har gummitätning eller går det snabbare utan gummitätning fast med lägre hållbarhet och/eller sämre rull i regn

 

Swenors kostar ca 110 kr.

 

Är sugen på att köpa och testa men funderar på hur det skall gå till. Skillnaden är förmodligen så liten att lagren måste sitta i exakt samma hjul och med samma åkare (eller utan) och helst inomhus för att undvika påverkan av vind. Typ i en skidtunnel eller parkeringsgarage:)

 

Eller vad händer om man bara släpper en skida utför en liten ramp i garaget minst 10 ggr per kulllagersort och mäter hur långt de rullar? Möjligen skulle man kunna bygga en 75 kg dummydocka med pjäxor.[/quote']

Köpte "keramiska kullager" ABEC 5 från kullagergrossisten, 8 för 40kr. Kul och relativt billigt för något som rullar bättre än Eagle orginal i alla fall under lång tid till många lopp! Jmf med flourpulver...Fast den stora boven är ju backspärren...jmf struktur och absolut viktigast är ju gummit/plasten...jmf spannet/fastvallan för glidet.

Tror absolut det är på marginalen, men kul är det i alla fall med keramiska lager!

 

Urklipp ur http://www.worldwidebearings.se/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=5&MMN_position=9:9

 

Information om Hybridlager (Keramiska lager).

Vad är hybridlager?

Det som i dagligtal kallas för keramlager är egentligen ett vanligt stålager där man har behandlat kulorna med typ av beläggning (keram) och dessa är inte hybridlager.

 

Riktiga Hybridlager har keramiska kulor av solid kiselnitrid med inner- och ytterbana av stål. Det är enklare att säga keramlager än kilselnitrid lager så därav använder man denna benämning.

 

Kiselnitridkulornas vikt är mindre än hälften jämfört mot vikten på stålkulor och ytan är jämnare, hårdare och starkare och vilket gör att friktionen är reduceras med ca: 10% jämfört mot vanliga stållager, för att inte tala om hållbarheten… Utöver detta behöver man inte använda samma typ av smörjmedel (fett) i lagren utan man använder istället olja som ytterligare reducerar friktionen.

 

Det finns även lager där även både inner och ytterbanor är av Kiselnitrid. Dessa lager kallas för helkeramiska och det bästa man kan köpa, den enda nackdelen med dessa är priset, de är extremt dyra.

 

Vad är fördelarna med Hybridlager?

Vikten: De keramiska kulorna är lättare är än vanliga stålkulor. Detta medför att kraften mot banorna blir mindre när lagret snurrar och den reducerad utgående kraften medför att rullmotståndet minskas och därmed minskar även friktionen. Den minskade vikten medför även en snabbare acceleration av lagret och det åtgår mindre kraft för att hålla lagret på ett konstant varvtal.

 

Hårdheten: De keramiska kulorna är mycket hårdare än vanliga kulorna i konventionellt lager. Detta medför att keramiska hybridlager får en hållbarhet som är på till 10 gånger längre med rätt underhåll och tillämpning på grund av att ytan inte slits ner i samma utsträckning.

 

Ytan: Ytan på en keramkula är slätare än ytan på en vanligt stålkula. Detta ger en lägre friktion mellan lagerbanorna och kulan med effektvinster som resultat.

 

Värmeavledning: Keramsika kulor har en långt bättre värmeavledningsförmåga än vad en ståkulor har. Keramiska kulor blir inte lika varma under samma tid som en stålkula vilket medför att värmen inte alstras på samma sätt i keramlager.

 

Smörjmedel: Keramkulor behöver en mindre mängd smörjmedel än stålkulor och man behöver inte använda samma mängd fett som ett vanligt lager. En mindre mängd smörjmedel ger en minskad friktionen.

Till mina gamla gummi-1-or köpte jag Biltemas keramiska lager för 3 år sedan. Dessa lager är inte i jämförelse alls med de som sitter i nya Swenor.

 

Jag köpte för några dagar sedan de nya Swenor med dessa lager. Som Skåningen skriver - de slutar aldrig snurra. Dvs de första tävlingslager jag slipper göra någor åt. Jippi !!!

 

Jag har dock inte hunnit testa dem i de senaste dagarnas regn. Men jag hoppas jag blir nöjd med dem.

 

Själva lagret är inte helt symetriskt. Gummi-skyddsbrickan sitter djupare på ena sidan. Men om de därmed är det som Rotebrostakaren kallar "helkeramiska", har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...