Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

3or på swenor


Lakota

Recommended Posts

Gissar på 2' date='85 i motstånd med 3 or bak och 2 or fram.[/quote']

Håller med

Blir det lika stor motståndsökning om man sätter 3or fram oxo?

Antar att du mena enbart 3 or fram och 2 or bak, skulle gissa på 2,5 då, troligtvis blir det skillnad om du kör med bakåtvikt eller framåtvikt. Blir kanske lite skidlikt där fästvallan tenderar att suga i lite när man går upp på tå, och det blir fint släpp när du lyfter pjäxan med tårna..

Link to comment
Share on other sites

Sätt aldrig ett mjukare hjul bak. Skidan kommer att kännas ormig. Det hårdare hjulet måste vara bak, för att du ska uppleva balans på det hela. Trycket på bakhjulet är betydligt högre än på framhjulet. Detta fenomen upplever speciell tyngre åkare när de åker där vägen lutar. De upplever då att skidorna drar fastän de går rakt. Detta minskar om du har ett hårdare bakhjul än framhjul.

ca 2,6-2,7 skulle jag tro på 2 fram och 3 bak.

Sedan om du står i fartställning i utförsbacken mellan int. Så kommer det inte skilja så mycket mellan att 2 resp. 3 runt om. Då kommer du snabbt ner och kan börja köra skiten ur dig igen. Största skillnaden blir i farter upp till 40km/h däröver blir skillnaden mindre pga luftmotsåndet. Luftmotståndet blir större än rullmotsåndet till slut.

Link to comment
Share on other sites

tack för tipsen. Är dock en långsam historia att rulla nerför med trögare hjul men man får vål inte bli för nojig av att återhämtningen blir lite längre mellan intervallerna :-)

Men du bör väl få längre intervalltid upp också så då kanske man får ta att det tar lite längre tid ner. :) annars får du väl staka lite ner också, eller fartställning som rullskidmannen skriver.

Får man fråga var du kör intervallerna nånstans? En fördel med tröga hjul och intervaller är ju att man kan åka i brantare backar och ändå våga åka utför.

Link to comment
Share on other sites

tack för tipsen. Är dock en långsam historia att rulla nerför med trögare hjul men man får vål inte bli för nojig av att återhämtningen blir lite längre mellan intervallerna :-)

Men du bör väl få längre intervalltid upp också så då kanske man får ta att det tar lite längre tid ner. :) annars får du väl staka lite ner också' date=' eller fartställning som rullskidmannen skriver.

Får man fråga var du kör intervallerna nånstans? En fördel med tröga hjul och intervaller är ju att man kan åka i brantare backar och ändå våga åka utför.[/quote']

Det sistnämnda är ju väldigt viktigt tycker jag och det kan ju ingen bestrida. Annars kan ju givetvis Rullskidsmannen detta. Själv har jag främst kört på ettor och treor, numera också ibland tvåor och istället för treor 3-fram/4-bak. Funderar på att testa fram detta med hur mkt fram resp bakhjul betyder. Återkommer i så fall när jag testat klart och självklart vore de bra om fler testar och även ger input på hur det skall testas, precis som Rullskidsmannen skriver så kan det ju skilja i olika hastigheter och positioner. Det mest intressanta för alla typer av rull/glid är ju egentligen stakning i tävlingshastighet. Men väldigt subjektivt så tror jag ungefär på att 2-fram/3-bak blir 2,75 och 3/4 blir 3,75.

Link to comment
Share on other sites

Jag har de tröga hjulen fram (3 med spärr fram, 2 bak, Elpex). Det går bra för mig. Jag tycker att det känns lite lättare än att ha de tröga bak, men några mätningar har jag inte gjort.

Jo så år det ju eftersom det mesta trycket är på bakhjulen.

Och det känns ju också efter ett pass då de är rejält varma jämförelsevis.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska ändra till tex 3.or bak så är det alltså själva hjulet som bara behöver bytas? Man kan ju tex köpa komplett hjul med axel/lager och hjul 3.or! Eller bara köpa hjulet 3.a... Men är de mer motstånd om man köper komplett med lager och allt? Ja menar alltså är själva hjullagret också en 3.a? eller e de samma på alla? Förstår ni haha?
Link to comment
Share on other sites

Om man ska ändra till tex 3.or bak så är det alltså själva hjulet som bara behöver bytas? Man kan ju tex köpa komplett hjul med axel/lager och hjul 3.or! Eller bara köpa hjulet 3.a... Men är de mer motstånd om man köper komplett med lager och allt? Ja menar alltså är själva hjullagret också en 3.a? eller e de samma på alla? Förstår ni haha?

Ska du byta fram och åter så blir det ju lite besvärligt om du måste knacka ut lagren mellan varje gång.

Så jag hade nog köpt inklusive axlar och lager.

Tyvärr är det ju inte som att de skänker bort dom! :/

Link to comment
Share on other sites

Om man ska ändra till tex 3.or bak så är det alltså själva hjulet som bara behöver bytas? Man kan ju tex köpa komplett hjul med axel/lager och hjul 3.or! Eller bara köpa hjulet 3.a... Men är de mer motstånd om man köper komplett med lager och allt? Ja menar alltså är själva hjullagret också en 3.a? eller e de samma på alla? Förstår ni haha?

Ska du byta fram och åter så blir det ju lite besvärligt om du måste knacka ut lagren mellan varje gång.

Så jag hade nog köpt inklusive axlar och lager.

Tyvärr är det ju inte som att de skänker bort dom! :/

OKi oki du tänker så! Så men detta svar antar jag att du menar att de bara handlar om hjulet när de gäller hur trögrullat de blir!

 

 

Joo kostar väl 400 - 500 för nytt ! Men men de är de väl värt! Ska man komma topp 100 i Vasan nångång får man offra lite stålar ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man ska ändra till tex 3.or bak så är det alltså själva hjulet som bara behöver bytas? Man kan ju tex köpa komplett hjul med axel/lager och hjul 3.or! Eller bara köpa hjulet 3.a... Men är de mer motstånd om man köper komplett med lager och allt? Ja menar alltså är själva hjullagret också en 3.a? eller e de samma på alla? Förstår ni haha?

Ska du byta fram och åter så blir det ju lite besvärligt om du måste knacka ut lagren mellan varje gång.

Så jag hade nog köpt inklusive axlar och lager.

Tyvärr är det ju inte som att de skänker bort dom! :/

OKi oki du tänker så! Så men detta svar antar jag att du menar att de bara handlar om hjulet när de gäller hur trögrullat de blir!

 

 

Joo kostar väl 400 - 500 för nytt ! Men men de är de väl värt! Ska man komma topp 100 i Vasan nångång får man offra lite stålar ;)

Nej det är samma lager och axlar oberoende rullmotstånd, bara hjulen som skiljer.

Men som sagt brukar man väl inte vilja pilla med lager annat än när de "går".

 

Ska du "lyxa tillet" så köper du väl ett par extra skidor. ;)

 

Topp 100, dit kommer nog aldrig jag. :(

Tränar du på som du verkar göra slår du mig väl redan i kommande Vasaloppet...

Link to comment
Share on other sites

Ska du byta fram och åter så blir det ju lite besvärligt om du måste knacka ut lagren mellan varje gång.

Så jag hade nog köpt inklusive axlar och lager.

Tyvärr är det ju inte som att de skänker bort dom! :/

OKi oki du tänker så! Så men detta svar antar jag att du menar att de bara handlar om hjulet när de gäller hur trögrullat de blir!

 

 

Joo kostar väl 400 - 500 för nytt ! Men men de är de väl värt! Ska man komma topp 100 i Vasan nångång får man offra lite stålar ;)

Nej det är samma lager och axlar oberoende rullmotstånd' date=' bara hjulen som skiljer.

Men som sagt brukar man väl inte vilja pilla med lager annat än när de "går".

 

Ska du "lyxa tillet" så köper du väl ett par extra skidor. ;)

 

Topp 100, dit kommer nog aldrig jag. :(

Tränar du på som du verkar göra slår du mig väl redan i kommande Vasaloppet...[/quote']

Hehe jo men ett par extra skidor är nog lite väl overkill :D

 

 

Hehe klart du kommer komma topp 100 ! Du ligger ju hästlängder före i träningstimmar mot mig! Tror ärligt du blir svårslagen i år! Men man vet aldrig!

 

Tänk den dagen när Vasa och Globen ligger jämsides bakom skotern! ;) När Tynell och grabbarna har gått i pension då e de våran tur!

Link to comment
Share on other sites

tack för tipsen. Är dock en långsam historia att rulla nerför med trögare hjul men man får vål inte bli för nojig av att återhämtningen blir lite längre mellan intervallerna :-)

Men du bör väl få längre intervalltid upp också så då kanske man får ta att det tar lite längre tid ner. :) annars får du väl staka lite ner också' date=' eller fartställning som rullskidmannen skriver.

Får man fråga var du kör intervallerna nånstans? En fördel med tröga hjul och intervaller är ju att man kan åka i brantare backar och ändå våga åka utför.[/quote']

Runt Bornsjön, kommer du inte ihåg? Jag brukar staka som en tok uppför alla slakmotar m 5min´s intervaller i a3 med då lite längre återhämtnings partier 1g/v resten i a2. Sträckorna längs E20 är särskilt bra för stakningen. Backarna tycker jag funkar bra som diagonalträning.

Link to comment
Share on other sites

tack för tipsen. Är dock en långsam historia att rulla nerför med trögare hjul men man får vål inte bli för nojig av att återhämtningen blir lite längre mellan intervallerna :-)

Men du bör väl få längre intervalltid upp också så då kanske man får ta att det tar lite längre tid ner. :) annars får du väl staka lite ner också' date=' eller fartställning som rullskidmannen skriver.

Får man fråga var du kör intervallerna nånstans? En fördel med tröga hjul och intervaller är ju att man kan åka i brantare backar och ändå våga åka utför.[/quote']

Runt Bornsjön, kommer du inte ihåg? Jag brukar staka som en tok uppför alla slakmotar m 5min´s intervaller i a3 med då lite längre återhämtnings partier 1g/v resten i a2. Sträckorna längs E20 är särskilt bra för stakningen. Backarna tycker jag funkar bra som diagonalträning.

okej, jo det är en bra sträckning. Men då behöver du ju inte rulla nedför backen mellan intervallerna, jag trodde du körde en viss backe upp och ner hela passet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...