Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höstrullen 10:e Oktober


Everest

Recommended Posts

Söndag 10:e Oktober är det dags för andra upplagan av Höstrullen. Loppet går på den gamla asfalterade banvallen mellan Ulricehamn och Borås som är perfekt för rullskidor. En väldigt fin sträckning genom ett böljande jordbrukslandskap, 99% helt utan bilar.

 

Bansträckning, banprofil mm finns på www.hostrullen.se

 

Jag rekommenderar speciellt er från Stockholm och mellan-Sverige att komma eftersom Stockholms rullskidscup är avslutad, men skidsäsongen närmar sig. Det var en del celebert besök förra året.

Link to comment
Share on other sites

Samma dag går det utmärkt att komma ner till natursköna skåne och 3:e deltävlingen i Sydsvenska rullskidcupen. Då avgörs nämligen BIF-rullen på den utslagsgivande 3-milsbanan som användes ifjol. Här finns det backar som få stakar sig uppför.

 

Så det är trevligt att vara rullskidåkare när det finns så mycket att välja på ibland. Lite längre bana i Ulricehamn eller den lite kortare 3-milen i Lund.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
men måste ju säga att det är en tuff 3-mil här nere i skåne, både backarna och kunna/våga stå på utför... 3:e varvet är man nog inte så kaxig på vägen upp till Odarslöv... Ni som var på lägret åket ju den stigningen på backracet...

de e ju just backen på tredje varvet som de gäller!=) håll i hatten!

Link to comment
Share on other sites

men måste ju säga att det är en tuff 3-mil här nere i skåne' date=' både backarna och kunna/våga stå på utför... 3:e varvet är man nog inte så kaxig på vägen upp till Odarslöv... Ni som var på lägret åket ju den stigningen på backracet...[/quote']

de e ju just backen på tredje varvet som de gäller!=) håll i hatten!

Backen du pratar om på BIF-rullen har ju ett namn!

Linusbacken!

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite onödigt att lägga två tävlingar samma datum - så många rullskidåkare finns ju inte. Till nästa år bör de båda arrangörerna samverka, så att det blir skilda datum.

 

När det gäller höstrullen så går den ju antingen åt "rätt" eller "fel"håll med tanke var man bor, i år åt "fel" håll för min del. Men riktningen skiftar väl år från år ?

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det med transport från målet i Borås till starten i Ulricehamn måste man fixa egen följebil, har arrangören nån buss eller är finns det bra kollektivtrafik?

Ska du tävla?

Jag va med förra året och då fick pappsen agera följebil. och det kan varmt rekomenderas eftersom att man gärna vill snabbt hem efteråt och fylla på depåerna.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite onödigt att lägga två tävlingar samma datum - så många rullskidåkare finns ju inte. Till nästa år bör de båda arrangörerna samverka, så att det blir skilda datum.

 

När det gäller höstrullen så går den ju antingen åt "rätt" eller "fel"håll med tanke var man bor, i år åt "fel" håll för min del. Men riktningen skiftar väl år från år ?

Jo, det finns faktiskt så många tävlingar och åkare. Dessutom visar det att sporten håller på att mogna. Det är också dryga 30 mil mellan tävlingarna. Bor du sedan 10 mil norr eller söder om resp tävling så blir det 40 mil att åka istället för mer rimliga 10 mil. 2*40 mil anser jag vara för mkt för en vanlig tävling och då hade jag och många andra i så fall avstått vilket hade varit tråkigt. Höstrullen är dessutom redan flyttad för att inte krocka med Lindenarulen som ligger lite väl nära bara 13 mil ifrån.

 

Föreslår samma sak som som en del politiker som vill verka ärliga brukar säga inför valet, det viktigaste är inte vad du röstar på utan att du röstar överhuvudtaget. Så kör någon av tävlingarna och välj gärna av tid-, kostnad- och miljöskäl inom rimliga gränser den som ligger närmast.

 

Riktningen skiftar inte på Höstrullen precis som på VL eller Hallands Rullski. Det beror i detta fallet inte på backarnas lutning utan bland annat på tillgång till en bra målplats, dusch, parkering och möjligheter att orda en ungdomstävling samtidigt. Däremot finns vissa lösa planer på att förlänga loppet i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite onödigt att lägga två tävlingar samma datum - så många rullskidåkare finns ju inte. Till nästa år bör de båda arrangörerna samverka, så att det blir skilda datum.

 

När det gäller höstrullen så går den ju antingen åt "rätt" eller "fel"håll med tanke var man bor, i år åt "fel" håll för min del. Men riktningen skiftar väl år från år ?

Så många skidåkare finns det faktiskt. Och det är långt i avstånd mellan dom båda loppen.

Så det är inga problem, det gick samma dag ifjol också.

Eftersom det finns tävlingar varende helg i syd och västsverige så blir det krockar. Men det finns som sagt åkare så det räcker. Däremot ser vi till att inga tävlingar läggs samma dag som ligger nära varandra.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det med transport från målet i Borås till starten i Ulricehamn måste man fixa egen följebil' date=' har arrangören nån buss eller är finns det bra kollektivtrafik?[/quote']

Ska du tävla?

Jag va med förra året och då fick pappsen agera följebil. och det kan varmt rekomenderas eftersom att man gärna vill snabbt hem efteråt och fylla på depåerna.

Tyvärr finns ingen arrangörsbuss i nuläget. Men det brukar lösa sig med olika medföljande eller medtävlande. Finns även kollektivtrafik. Starten går nästan vid busstationen. Det går en buss 13,38 från Borås ca en timme efter målgång som är framme 14,54. Du kan även åka buss till starten 8,29 från Borås och framme 9,55 35 innan start.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det med transport från målet i Borås till starten i Ulricehamn måste man fixa egen följebil' date=' har arrangören nån buss eller är finns det bra kollektivtrafik?[/quote']

Ska du tävla?

Jag va med förra året och då fick pappsen agera följebil. och det kan varmt rekomenderas eftersom att man gärna vill snabbt hem efteråt och fylla på depåerna.

Jag har funderat på det ja...ska du åka?

Har inte bestämt mig riktigt än.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det med transport från målet i Borås till starten i Ulricehamn måste man fixa egen följebil' date=' har arrangören nån buss eller är finns det bra kollektivtrafik?[/quote']

Ska du tävla?

Jag va med förra året och då fick pappsen agera följebil. och det kan varmt rekomenderas eftersom att man gärna vill snabbt hem efteråt och fylla på depåerna.

Jag har funderat på det ja...ska du åka?

Har inte bestämt mig riktigt än.

Jag vet inte heller, bilen har rasat så jag har problem att ta mig dit.

Det är ju fruktansvärt segt att behöva ta sig tillbaka med hjälp av kollektivtrafiken svettig och kall.

Vi kan väl höras om det är så att du skall åka.

Link to comment
Share on other sites

Ska du tävla?

Jag va med förra året och då fick pappsen agera följebil. och det kan varmt rekomenderas eftersom att man gärna vill snabbt hem efteråt och fylla på depåerna.

Jag har funderat på det ja...ska du åka?

Har inte bestämt mig riktigt än.

Jag vet inte heller' date=' bilen har rasat så jag har problem att ta mig dit.

Det är ju fruktansvärt segt att behöva ta sig tillbaka med hjälp av kollektivtrafiken svettig och kall.

Vi kan väl höras om det är så att du skall åka.[/quote']

Duscha och bada vedeldat bastu hinner ni nog med på en dryg timme iof. Men försök fixa en bil från Borås. Hör av er till mig om det inte fixar sig.

Link to comment
Share on other sites

Det går att åka buss 200 Borås - Ulricehamn kl 09.10 från resecentrum.

Den går via lasarettet till Ulricehamn o är framme kl 09.54.

 

Det går nog ganska bra att ta sig ner till resecentrum från Kransmossen med rullskidorna.

Jo, har kört den vägen själv, iof med tröga hjul.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man säja att det var på träning, alla tillställningar är ju ett bra träningspass iaf :)

1.48 skall det vara, ursäkta felskrivningen i mitt förra inlägg ;) (jag brukar ju harva efter dig i resultaten Everest) Du verkar vara i bra form nu har jag förstått?

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man säja att det var på träning, alla tillställningar är ju ett bra träningspass iaf :)

1.48 skall det vara, ursäkta felskrivningen i mitt förra inlägg ;) (jag brukar ju harva efter dig i resultaten Everest) Du verkar vara i bra form nu har jag förstått?

Jodå, kanske kan slå mitt pers:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...