Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Noen som tror man kan få bedre glide med dette etter kuzminsickling? Ønsker å prøve dette som topping rett på til slutt. Og gleder meg til søndagens lopp (blir nokbra vær).

http://skiglider.no/index.php/produkter/glider-14b

 

Jeg har sicklet nå i 4 år og har 4 öppet spår med ujevne resultater :) Les: dårlig trent :D er veldig fornøyd. Ikke mange her i Norge som sickler.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har lite svårt att acceptera miljötänk om inte människan skall räknas in i den. I så fall finns det mycket man kan kritisera Vasaloppet för tex att man kör och filmar åkarna i täten och de tvingas att inandas avgaser från syntetiskt framställt drivmedel till

skotrarna.

Skulle det vara miljövänligt skulle loppet bevakas med fasta kameror längs spåret och bara sista km in mot mål med rörliga kameror på skoter.

Vad gäller stålsickling måste det vara den mest miljövänliga glidprepareringsmetoden jfr med flour, flytande pulver och uppvärmda paraffiner förutsatt att människan räknas in i miljön.

Ekologisk blåbärssoppa är ett skämt, hur skall det gå till att skydda blåbären ute i skogen från påverkan från atmosfären,det är samma blåbär oavsett om det står ekologiskt på paketet

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att acceptera miljötänk om inte människan skall räknas in i den. I så fall finns det mycket man kan kritisera Vasaloppet för tex att man kör och filmar åkarna i täten och de tvingas att inandas avgaser från syntetiskt framställt drivmedel till

skotrarna.

Skulle det vara miljövänligt skulle loppet bevakas med fasta kameror längs spåret och bara sista km in mot mål med rörliga kameror på skoter.

Vad gäller stålsickling måste det vara den mest miljövänliga glidprepareringsmetoden jfr med flour, flytande pulver och uppvärmda paraffiner förutsatt att människan räknas in i miljön.

Ekologisk blåbärssoppa är ett skämt, hur skall det gå till att skydda blåbären ute i skogen från påverkan från atmosfären,det är samma blåbär oavsett om det står ekologiskt på paketet

Med risk att komma ifrån ämnet men rätt ska ju vara rätt.

 

Så här skriver Krav om ekologiska blåbär:

 

Det innebär att marken inte får ha konstgödslats och besprutats de senaste tre åren. Ingen plockning på hyggen de tre närmaste åren efter trädplantering, eftersom skogsplantorna ofta är behandlade med kemiska medel. Området får heller inte ligga för nära trafikerad väg eller annan föroreningskälla.

 

Men som sagt, lite ifrån ämnet kanske  ^_^

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att acceptera miljötänk om inte människan skall räknas in i den. I så fall finns det mycket man kan kritisera Vasaloppet för tex att man kör och filmar åkarna i täten och de tvingas att inandas avgaser från syntetiskt framställt drivmedel till

skotrarna.

Skulle det vara miljövänligt skulle loppet bevakas med fasta kameror längs spåret och bara sista km in mot mål med rörliga kameror på skoter.

Vad gäller stålsickling måste det vara den mest miljövänliga glidprepareringsmetoden jfr med flour, flytande pulver och uppvärmda paraffiner förutsatt att människan räknas in i miljön.

Ekologisk blåbärssoppa är ett skämt, hur skall det gå till att skydda blåbären ute i skogen från påverkan från atmosfären,det är samma blåbär oavsett om det står ekologiskt på paketet

Den största miljöboven i samband med vasaloppet är förmodligen alla resor för folk som ska ta sig till och från loppen. I jämförelse med det så är några skotrar och helikoptrar som följer täten närmast en fis i rymden...

Link to comment
Share on other sites

Den största miljöboven i samband med vasaloppet är förmodligen alla resor för folk som ska ta sig till och från loppen. I jämförelse med det så är några skotrar och helikoptrar som följer täten närmast en fis i rymden...

Amen. Och lägg till det all konstsnötillverkning + diesel-Audi som går i skytteltrafik mellan Stockholms bättre medelklasskvarter och Täby konstsnöspår ...

Link to comment
Share on other sites

Med risk att komma ifrån ämnet men rätt ska ju vara rätt.

 

Så här skriver Krav om ekologiska blåbär:

 

Det innebär att marken inte får ha konstgödslats och besprutats de senaste tre åren. Ingen plockning på hyggen de tre närmaste åren efter trädplantering, eftersom skogsplantorna ofta är behandlade med kemiska medel. Området får heller inte ligga för nära trafikerad väg eller annan föroreningskälla.

 

Men som sagt, lite ifrån ämnet kanske  ^_^

Om vi ändå är från ämnet kan jag som flitig blåbärsplockare tillägga; det tar många år efter en avverkning innan blåbärsplantorna hämtat sig (skogsmaskiner markberedning) och det blir aktuellt att plocka, så där är det ingen skillnad. Konstgödsel och flygbesprutning förekommer väl inte numera, det enda gift som sprids är det som finns på plantorna. Jag vill påstå att det inte är någon skillnad på vanligt plockade och ekologiska blåbär om råvaran är hämtad ur skogen

Link to comment
Share on other sites

"Skulle det vara miljövänligt skulle loppet bevakas med fasta kameror längs spåret och bara sista km in mot mål med rörliga kameror på skoter."

 

Det finns drönare.

 

Sicklade drönare!!! det är grejor det. Man sicklar propellerbladen för att minska friktionen mot luften.

:rolleyes: Riktigt miljövänligt blir det väl bara om alla deltagarna åkte skidor till starten (som i forna tiders Nordenskjöldslopp) och publiken och press fick nöja sig med att heja i Mora och höra radiorapporter från skidäkande reportrar. Och givetvis förbud mot bilåkning och fluorvallor.  :rolleyes: Och kul NotReallyGunde att du kontaktade mig även på annan kanal. Hur gick det ?

Link to comment
Share on other sites

:rolleyes:  Vasan närmar sig och jag funderar på att fixa vallandet själv efter att ha haft bra skidor hela vintern.

Stålsicklat med gamla U profilen, stålborstat med Primateria stålborste felvänd bakifrån och fram 10 drag, felvänd framifrån och bak 10 gånger och rättvänd framifrån och bak ca 20 ggr. Följt av Nylonborsten 40 drag. Inför Engelbrekt la jag till Rotorborste nylon. 

Mest är jag osäker på greppvallan men klistergrund toppat med burk har varit kalas på konstsnön.

 

Tipset om att ha med en trasa med vallaväck under Vasan ser jag över. Såg tips om babywipes... de luktar ju mindre så det kanske man ska prova?

 

Men det är ju en heeeel vecka och några dagar kvar så nojjan kommer väl lite senare  :wacko:

Link to comment
Share on other sites

För att lämna blåbären (i spåren) och återgå till ämnet. Frågan är vad vi som inte är stålsicklare kan använda av de rön som stålsicklarna kommit fram till ?

Nu när det varit blött o smutsigt på konstsnö har jag vallat glidytorna med grönt hårt köldparaffin. Jag har smält på, varmsicklat och

varmborstat med mässing+tagel+finborste för att få en hård yta för att minska smutsupptaget (nu blir skidorna smutsiga ändå)

Min teori är att denna yta med hårt paraffin är likvärdig en stålsicklad skida vad gäller smutsupptag. (jag gjorde lite tester för några år sedan, där jag inte fann någon skillnad i smutsupptag på en hårdparaffinerad skida och en helt ren skida)

 

Nån som testat en hårdparaffinerad skida kontra stålsicklad vad gäller glid o smutsupptag ?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom många har undrat om jag helt försvunnit och eftersom de även tipsat om att man som vanligt kan lämna in skidorna på spurtrakan, i Mora, så tänkte jag skriva några rader.

• Nja, jag sicklar och står i men framförallt tränar jag. Dock mest för att komma till Hawaii Ironman.

• Nja, jag kommer inte ha marknadsstånd som vanligt men kommer erbjuda vallningshjälp som vanligt. Är man intresserad så kollar man plats och tid på hemsidan bara.

• Eventuellt blir det första året utan en meter skidträning innan Vasaloppet då jag åkt på köldastma så L-E tyckte att jag numera fått en biljett till landslaget iom astmamedicinen som jag hämtade ut idag. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har just kommit hen från Mora efter att åter klarat att genomföra två nya öppna spår och Vasalopp på stålsicklade skidor. Jag har därmed åkt totalt 19 öppna spår och 12 Vasalopp på stålsicklade skidor. Kanske först med att bli Veteran (mer än 30 "Vasalopp" !) på stålsucklade skidor ? Och jag upplevde samma trend som tidigare mycket tydligt, dvs att jag hade väl så bra glid som de flesta omkring mig, subjektivt bättre än nästan alla i slutet (enligt Niklas vann jag c:a 400 placeringar i slutet, men jag förstår att detta kan bero på annat också, eller ?). Jag fick mina skidor proffssicklade av Enklaresport. Totalt har jag därmed åkt 44 Vasalopp och 23 öppna spår dva 67 lopp så jag har mycket att (subjektivt) jämföra med. Jag återkommer med mer utförlig slutrapport (?)  senare. Helt klart är dock att numera är det en stor del av Vasaloppsåkarrna som gör som jag dvs stålsicklar, Och jag tror speciellt bland er på skidforum. Eller har jag fel ?. Och vad har i så fall denna tråd betytt för denna utveckling ?  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag vågade mig på att egenhändigt  Kuzminsickla + stålborsta + rilla mina lagg och kan väl säga att mitt glid var oerhört mycket bättre än de flesta. Fick flera kommentarer av folk jag gled ifrån i stil med "vad f*n har du vallat med?". Var lite kul att då svara "ingenting" :)

 

Att jag sedan "glömt" att jag väger betydligt mer detta år, och helt bommade att justera fästzonerna... det är en annan femma. Fick stanna två gånger i vallastationerna och be gubbsen att ta bort 3-4 centimeter blått både fram & bak. Jag kommer definitivt att fortsätta köra oparaffinerat/pulvrat framöver. Och nästa år ska jag väga 15 kilo mindre. Lovar.

Link to comment
Share on other sites

Jag vågade mig på att egenhändigt  Kuzminsickla + stålborsta + rilla mina lagg och kan väl säga att mitt glid var oerhört mycket bättre än de flesta. Fick flera kommentarer av folk jag gled ifrån i stil med "vad f*n har du vallat med?". Var lite kul att då svara "ingenting" :)

 

Att jag sedan "glömt" att jag väger betydligt mer detta år, och helt bommade att justera fästzonerna... det är en annan femma. Fick stanna två gånger i vallastationerna och be gubbsen att ta bort 3-4 centimeter blått både fram & bak. Jag kommer definitivt att fortsätta köra oparaffinerat/pulvrat framöver. Och nästa år ska jag väga 15 kilo mindre. Lovar.

Varför behövde du stanna för att ta bort fästvalla om du hade sånt fantastiskt bra glid?

Link to comment
Share on other sites

Jag har just kommit hen från Mora efter att åter klarat att genomföra två nya öppna spår och Vasalopp på stålsicklade skidor. Jag har därmed åkt totalt 19 öppna spår och 12 Vasalopp på stålsicklade skidor. Kanske först med att bli Veteran (mer än 30 "Vasalopp" !) på stålsucklade skidor ? Och jag upplevde samma trend som tidigare mycket tydligt, dvs att jag hade väl så bra glid som de flesta omkring mig, subjektivt bättre än nästan alla i slutet (enligt Niklas vann jag c:a 400 placeringar i slutet, men jag förstår att detta kan bero på annat också, eller ?). Jag fick mina skidor proffssicklade av Enklaresport. Totalt har jag därmed åkt 44 Vasalopp och 23 öppna spår dva 67 lopp så jag har mycket att (subjektivt) jämföra med. Jag återkommer med mer utförlig slutrapport (?)  senare. Helt klart är dock att numera är det en stor del av Vasaloppsåkarrna som gör som jag dvs stålsicklar, Och jag tror speciellt bland er på skidforum. Eller har jag fel ?. Och vad har i så fall denna tråd betytt för denna utveckling ?  :rolleyes:

Vad hade du för recept på sicklingen?

Link to comment
Share on other sites

Vad hade du för recept på sicklingen?

Som jag skrivit ovan utnyttjade dena gång proffssicklare Enklaresport att göra sicklingen och slutpoleringen (med uttryckligen förbud på alla typer av glidvalor och pulver) så jag vet inte exakt bara grovt så bäst vore att du Enklaresport säger hur du gjorde för att få sådant bra glid på gubbens skidor i alla tre loppen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrivit ovan utnyttjade dena gång proffssicklare Enklaresport att göra sicklingen och slutpoleringen (med uttryckligen förbud på alla typer av glidvalor och pulver) så jag vet inte exakt bara grovt så bäst vore att du Enklaresport säger hur du gjorde för att få sådant bra glid på gubbens skidor i alla tre loppen :rolleyes:

Ja det vore kul att få höra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...