Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad gör skidåkare i mars?


Boljohan

Recommended Posts

Ja, du...
Kan ju vara så att med alla skid-tyckare som inte gillar massstart...bara sattsar på vasan... ;)
Lite komiskt tycker jag...att för en del så finns det bara ett lopp man ska åka bara för att kallas för skidåkare...och det är ett massstartslopp... ;)
Link to comment
Share on other sites

Håller med Boljohan.
Jag åker nästan lika mycket i mars. Men nu åker jag mest för att det är kul och bra för kroppen att hålla i gång. Blir väl inte direkt intervaller nu, men är jag fräsch i kroppen åker jag med skapligt tempo.
Link to comment
Share on other sites

Jag kom just hem från ett par mils åkning i norra Kilsbergen väster om Örebro.
Det är ju ingen trängsel direkt, dock fler skidåkare totalt sett denna säsong, än på många år. Ett ordentligt uppsving, det är ju kul !

Iofs lite speciella förhållanden idag, plusgrader, mjuka spår, ibland stenhårt isigt, hård blåst med drivsnö i spåren, fullt med granbarr stundtals, rätt som det var kom det snöbyar.

Inga intervallpass för mej heller nu, däremot försöker jag hålla bra fart för att bättra på kondisen, samt tänka mer teknik.
Link to comment
Share on other sites

jag åker lika mycket så länge det finns spår, tyvärr finns inga långlopp att köra i närheten. när det gäller lopp med individuell start är det ju få sk amatörer som ställer upp. Jag har bara kört ett, det var kul, men kom ju så in-å-ta-h-vete sist
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Magnus]Man är sjuk i mars, vilade en vecka efter Vasan och när jag skulle kör igång igen så "pang" förkylning :-([/quote]
Ack ja, det slår aldrig fel :(
Fjärde året i rad nu som jag blir sjuk efter vasan :(
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kayaker]Jag körde 7-mila i söndags men nu känner jag mig litet febrig... :(
Annars så planerar jag att köra så länge det går - förmodligen max en helg till i Blöteborgstrakten.[/quote]
Tjena. Jag bor i Västerbotten och funderar på att testa sjumila något år. Konstigt kanske att det inte blivit av tidigare att jag provat när jag bor så nära.
Funderar lite om allt möjligt kring loppet, banprofil, spårkvalité, service mm. Förstår att vädret inte var så trevligt i år. Jag kände i år att jag inte var sugen att åka ett till långt lopp 2 veckor efter vasan. Speciellt när det inte såg så lovande ut med väderleken inför sjumila.
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att vädret såg ganska lovande ut ända tills dess att nysnön kom på lördagsnatten...

Det var ett mycket trevligt lopp med en fin sträckning inkl. litet Marcialongakänsla när man åkte igenom någon/några byar. Servicen var bra och banan var ganska tuff mellan 30 och 50km men annars var den ganska lättåkt. Spårkvalitén var efter omständigheterna bra men vädret ställde ju till det ganska rejält. Spåret var dock uppkört med pistmaskin och spåren uppfrästa i hela loppets längd men drivsnön gjorde ju att det i princip bara fanns ett spår där alla åkte.
Jag kommer helt klart att köra fler gånger om de upprätthåller traditionen. Jag tycker att både 7-mila och Engelbrektsloppet är trevligare än Utsugarloppet mellan Sälen och Mora...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan]Massor av snö, fina spår - men nästan tomt i spåren! Vad gör alla skidåkare i mars? Åker man inte skidor för att det är kul - utan bara för att åka Vasaloppet?[/quote]
För egen del är det väl så att som husägare och småbarnsförälder, så är det en hel del som fått vänta och stryka på foten senaste halvåret. Rätt mycket annat att ta tag i. Husrenovering samt att frugan har lite tid att ta igen för egen del. Alltså lite mer huspyssel och barnpassning. (Ett j...a jobb att byta 7 fönster. Man får ändå tacka uppfinnaren av karmskruv. Nu är det bara tapetsering, målning och foder kvar - lätt som en plätt när ungarna somnar 20.00 och väcker en 05.30 - hu...)

Jag körde en sista tävling en vecka efter VL, men var ganska oinspirerad av det hela. Har varit och tränat lite med klubbkompisar, men att åka i hällregn och 7 plusgrader är inte alltid så jätteinspirerande. En kompis skrev till mig - "Sa till S igår att du och G ska inte åka skidor med varandra. Ni har dålig inverkan på varandras träning...Tror att jag hade lyckats pressa dig runt ett varv till (5 km) om inte G hade varit med..." Nej - 15 km fick räcka denna regniga dag. Men visst gnällde både jag och G på regnet och att man fick staka i nerförsbackarna...

Man får väl inte "svära i kyrkan", men det är inte utan att man nästan börjar längta efter lite rullskidor i shorts och t-shirt. Men innan dess ska jag se till att åka lite skarskidåkning några tidiga mornar. Det har jag knappt gjort sedan jag flyttade från Umé. Då blir också spåren en gnutta mindre överbefolkade...
Link to comment
Share on other sites

Grattis Jouni till tiden i Tornedalsloppet. Räcker nog till led 3 nästa år på VL. Det är väl ett förhållandevis platt lopp med mkt stakning? Funderar på att åka det någon gång eftersom jag har en farbror som bor en km från spåret! Själv körde jag Birken, det var slitsamt!
Link to comment
Share on other sites

Det är en hel del stakning, men det finns endel backar som brukar ta ut sin rätt. jag gick in i väggen 1 år, 9 km från mål. Var iofs dåligt skidtränad, men bra tränad i övrigt. Kom knappt up för sista backen den gången, en kompis tog in 30 min på de sista 9 km. Så man kan bli trött
;)
Link to comment
Share on other sites

Sista 10 an var ganska tuff å första backen är inte heller att leka med tycker jag.

Halvvägs fanns det några sköna stakpartier som man kunde dra på ganska ordentligt.

Jag skulle nog jämnföra banan som lite lättare än Sälen/Evertsberg.

Men roligt var det!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...