Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta bindningar ???


okomoko

Recommended Posts

Ni som är intresserade av att testa en annorlunda lösning på Salomon. Förutsättningen är att det går att fästa den gamla 1-pinnesskon i den nya propulsebindningen och att man då får ett mellanrum till kudden.

Testa detta på ett par rullskidor, så får ni se vad som händer. Jag tror att trycket på framhjulen blir mindre och därmed den självstyrande förmågan. Vid framföringen får man lyfta lite på skidan och har då inga problem att få den att gå rakt.

 

(Jag har en NNN1 Alpinasko och där jag skurit bort en kil i flexen på rottefellabindningen för att minska trycke på framhjulen - blir det samma effekt med ovanstående ?):/

Link to comment
Share on other sites

Ni som är intresserade av att testa en annorlunda lösning på Salomon. Förutsättningen är att det går att fästa den gamla 1-pinnesskon i den nya propulsebindningen och att man då får ett mellanrum till kudden.

Testa detta på ett par rullskidor, så får ni se vad som händer. Jag tror att trycket på framhjulen blir mindre och därmed den självstyrande förmågan. Vid framföringen får man lyfta lite på skidan och har då inga problem att få den att gå rakt.

 

(Jag har en NNN1 Alpinasko och där jag skurit bort en kil i flexen på rottefellabindningen för att minska trycke på framhjulen - blir det samma effekt med ovanstående ?):/

Men som sagt, gamla 1-pinnes pjäxan (profil) passar inte på Propulse. Man måste ha pilotpjäxan.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vill skriva ihop en förklaring ang. Salomons bindningar och pjäxor' date=' vad som passar till vad?!

 

Känner mig helt förvirrad, ett förtydligande hade suttit på sin spets.

Ska också nämligen förklara vidare till fler personer.[/quote']

Enkelt. Gamla pjäxor med 1 pinne passar till SNS profil, den gamla bindningen alltså.

Nya pjäxor sen flera år tillbaka har 2 pinnar och passar till gamla SNS profil, profil och den nya Propulse

 

Däremot passar alltså inte den gamla 1-pinne pjäxan profil till profil eller propulse.

Förutom ett litet slarvfel väl Skåningen... Du menar väl:

"Nya pjäxor sen flera år tillbaka har 2 pinnar och passar till gamla SNS profil, pilot och den nya Propulse

 

Däremot passar alltså inte den gamla 1-pinne pjäxan profil till pilot eller propulse."

Link to comment
Share on other sites

Någon som vill skriva ihop en förklaring ang. Salomons bindningar och pjäxor' date=' vad som passar till vad?!

 

Känner mig helt förvirrad, ett förtydligande hade suttit på sin spets.

Ska också nämligen förklara vidare till fler personer.[/quote']

Enkelt. Gamla pjäxor med 1 pinne passar till SNS profil, den gamla bindningen alltså.

Nya pjäxor sen flera år tillbaka har 2 pinnar och passar till gamla SNS profil, profil och den nya Propulse

 

Däremot passar alltså inte den gamla 1-pinne pjäxan profil till profil eller propulse.

Förutom ett litet slarvfel väl Skåningen... Du menar väl:

"Nya pjäxor sen flera år tillbaka har 2 pinnar och passar till gamla SNS profil, pilot och den nya Propulse

 

Däremot passar alltså inte den gamla 1-pinne pjäxan profil till pilot eller propulse."

ja precis

Link to comment
Share on other sites

Klipp från Pölders blogg:

 

Salomon har juuu strulat till det lite för er kunder nu...ler

Det har ju kommit en ny bindning ...som heter Pulse!

Den är "skitbra" och passar alla skor som har 2 fästpunkter under sulan.

Det kommer dock lite frågor runt detta för salomon har på toppskorna oxå en ny sula...mmmm så är det....den gamla heter RS 10 och den nya heter RS 17...det står egentligen för att fästpunkten längst fram är inflyttad under skon 17 mm eller 10 mm. 17 mm blir mer stabil o bättre tryck o kontroll.

SÅ....

RS 17 sula (dubbla fästen) passar till Pilot och nya Pulse (välj pulse)

RS 10 sula (dubbla fästen) passar till Pilot och nya Pulse och i nöd även profil... den gamla ni vet

1 fäst sulan passar bara till profil den gamla

 

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...