Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta bindningar ???


okomoko

Recommended Posts

Efter X antal nedlagda mantimmars läsning om sickling här på forumet, bl a Bjorn 12´s grundliga test och hans uppgifter om att även gamla skidor kan funka lika bra som nya, har jag funderat på att plocka fram mina gamla Peltonen, köpa en sickel och använda dem istället för de Fischer jag köpte häromåret. Peltonenskidorna går gudomligt, är levande på ett helt annat sätt, och har ett perfekt spann. Till skillnad från F-paret.

Nu undrar jag om jag kan ta bort de gamla "kuddsalomon"-bindningarna och sätta dit de nya Salomon propulse söm kommer i år? Om hålen inte stämmer och jag måste borra nya, förändras / försämras skidorna då så pass mycket att det alternativet faller?

MVH / :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

slänger in en fråga till på liknande tema: om man har den eländiga klassiska salomon med två fästpunkter och en "fjäder" och vill byta till (alt. den gamla hederliga "kudden")...?

Nå´n får rätta mig om jag har fel, men den nya propulse har ju helt annan kudde, så den är ju anpassad till andra skor som kommer nya nu. Har du gamla skor får du väl gå tillbaka till profil-bindningen.

Link to comment
Share on other sites

slänger in en fråga till på liknande tema: om man har den eländiga klassiska salomon med två fästpunkter och en "fjäder" och vill byta till (alt. den gamla hederliga "kudden")...?

Nå´n får rätta mig om jag har fel' date=' men den nya propulse har ju helt annan kudde, så den är ju anpassad till andra skor som kommer nya nu. Har du gamla skor får du väl gå tillbaka till profil-bindningen.[/quote']

Nja, vet inte men jag kör i alla fall med Propulse numera på mina tävlingsrullskidor och jag använder precis samma skor som vanligt. Märker för övrigt ingen skillnad alls. Skulle aldrig märka vilken bindning det var vid en blindtest.

Link to comment
Share on other sites

Går det att byta bindning från salomon till rottefälla på rullskidor (swenor fibreglass) utan att förstöra för mycket?

Helt nya borrhål på samtliga 5 skruvarna.

Bytte från salomon skate-bindning till en gammal Rottefella-bindning (skate/klassisk). Skruvhålen fram var exakt samma, fick borra ett nytt bak och skruva ngt snett i ett hål bak.

Link to comment
Share on other sites

Går det att byta bindning från salomon till rottefälla på rullskidor (swenor fibreglass) utan att förstöra för mycket?

Helt nya borrhål på samtliga 5 skruvarna.

Bytte från salomon skate-bindning till en gammal Rottefella-bindning (skate/klassisk). Skruvhålen fram var exakt samma' date=' fick borra ett nytt bak och skruva ngt snett i ett hål bak.[/quote']

borrenhålen fram är på samma avstånd från varandra ja....men det är en samma ställe som pjäxan hamnar om du använder dom hålen. Blir en förslkjutning av bindnignen då helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

slänger in en fråga till på liknande tema: om man har den eländiga klassiska salomon med två fästpunkter och en "fjäder" och vill byta till (alt. den gamla hederliga "kudden")...?

Nå´n får rätta mig om jag har fel' date=' men den nya propulse har ju helt annan kudde, så den är ju anpassad till andra skor som kommer nya nu. Har du gamla skor får du väl gå tillbaka till profil-bindningen.[/quote']

Pilotskorna fungerar till Propulse. Ingen skillnad emot förut alltså. Så har man fortfarande dom gamla profilskorna är man tvingad att använda den gamla profilbindningen. Precis som det har varit sen pilot-bindningen kom.

Link to comment
Share on other sites

Går det att byta bindning från salomon till rottefälla på rullskidor (swenor fibreglass) utan att förstöra för mycket?

Helt nya borrhål på samtliga 5 skruvarna.

Ej att rekomendera med andra ord?

Gäller ju att fylla dom gamla hålen ordetligt med tvåkomponent lim isåfall. Annars är nog risken för att stomme knäcks större.

Link to comment
Share on other sites

Helt nya borrhål på samtliga 5 skruvarna.

Bytte från salomon skate-bindning till en gammal Rottefella-bindning (skate/klassisk). Skruvhålen fram var exakt samma' date=' fick borra ett nytt bak och skruva ngt snett i ett hål bak.[/quote']

borrenhålen fram är på samma avstånd från varandra ja....men det är en samma ställe som pjäxan hamnar om du använder dom hålen. Blir en förslkjutning av bindnignen då helt enkelt.

så på en snöskida kan man inte använda samma hål för då kommer balanspunkten fel... men kanske på en rullskida om man ha tur..

Link to comment
Share on other sites

Bytte från salomon skate-bindning till en gammal Rottefella-bindning (skate/klassisk). Skruvhålen fram var exakt samma' date=' fick borra ett nytt bak och skruva ngt snett i ett hål bak.[/quote']

borrenhålen fram är på samma avstånd från varandra ja....men det är en samma ställe som pjäxan hamnar om du använder dom hålen. Blir en förslkjutning av bindnignen då helt enkelt.

så på en snöskida kan man inte använda samma hål för då kommer balanspunkten fel... men kanske på en rullskida om man ha tur..

precis!

Link to comment
Share on other sites

Någon som vill skriva ihop en förklaring ang. Salomons bindningar och pjäxor, vad som passar till vad?!

 

Känner mig helt förvirrad, ett förtydligande hade suttit på sin spets.

Ska också nämligen förklara vidare till fler personer.

Enkelt. Gamla pjäxor med 1 pinne passar till SNS profil, den gamla bindningen alltså.

Nya pjäxor sen flera år tillbaka har 2 pinnar och passar till gamla SNS profil, profil och den nya Propulse

 

Däremot passar alltså inte den gamla 1-pinne pjäxan profil till profil eller propulse.

Link to comment
Share on other sites

borrenhålen fram är på samma avstånd från varandra ja....men det är en samma ställe som pjäxan hamnar om du använder dom hålen. Blir en förslkjutning av bindnignen då helt enkelt.

så på en snöskida kan man inte använda samma hål för då kommer balanspunkten fel... men kanske på en rullskida om man ha tur..

precis!

OK, då är jag med. Detta var ju som sagt på en rullskida. Har iof gjort samma sak fast åt andra hållet på en klassisk snöskida avsedd för träning, observera inte på ett par skidor. Kommer balanspunkten längre fram eller bak om jag byt från Rotefella till Salomon i detta fall?

Link to comment
Share on other sites

så på en snöskida kan man inte använda samma hål för då kommer balanspunkten fel... men kanske på en rullskida om man ha tur..

precis!

OK' date=' då är jag med. Detta var ju som sagt på en rullskida. Har iof gjort samma sak fast åt andra hållet på en klassisk snöskida avsedd för träning, observera inte på ett par skidor. Kommer balanspunkten längre fram eller bak om jag byt från Rotefella till Salomon i detta fall?[/quote']

Måste gå ut i verkstaden och kika på ett par bindningar, kommer inte ihåg det i huvudet.

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering angående Salomons alla ändringar och byten av bindningar, pjäxor etc. Är det verkligen reella förbättringar de lanserar eller bara försök att få folk att köpa nytt? Förra bindningssystemet är det ju många som klagat rejält på och nu är det ersatt av något nytt.

 

Rottefella funkar utmärkt och duger till åtminstone halva världseliten. Tur att man tidigt satsade på det systemet och slipper byta ut saker i onödan.

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering angående Salomons alla ändringar och byten av bindningar, pjäxor etc. Är det verkligen reella förbättringar de lanserar eller bara försök att få folk att köpa nytt? Förra bindningssystemet är det ju många som klagat rejält på och nu är det ersatt av något nytt.

 

Rottefella funkar utmärkt och duger till åtminstone halva världseliten. Tur att man tidigt satsade på det systemet och slipper byta ut saker i onödan.

Gamla profilbindningen hade några år på nacken så pilotbindningen var tänkt att att bli en förbättring i teorin men i praktiken fungerar den ju inte helt problemfritt. Därför tvingades väl salomon göra nya propulse och nog verkar den vara bra alltid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...