Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rs800cx VS Garmin 310


almkvist

Recommended Posts

Tror inte det är någon större skillnad på gps mätningen mellan klockorna...

Dom använder ju samma satelliter...

Men det råder nog delade meningar om det...

Vet inget om dessa klockor. Men det handlar inte bara om satelliterna' date=' och inte bara om GPS-mottagarna som sådana heller. Har i min mobil med GPS-funktion kört två olika sportprogram, och det är dramatiska skillnader i exakthet. Skräpet som följde med mobilen gav betydande längdpåslag, särskilt vid långsam förflyttning (flera tiotals procent ibland) medan det jag skaffade sedan (Endomondo, gratis) har en helt annan exakthet.[/quote']

Tror exaktheten har lite med hur ofta den loggar en pukt(waypoint?)...

Ju längre mellan loggningarna ju sämmre exakthet vid lägre fart...

Link to comment
Share on other sites

Lite komiskt när man läser en del saker...

En del klagar på Polars lösa pod...att den är tung' date=' ivägen och klumpig....men dra med sig en mp-3 spelare på träningen är inga problem...;)[/quote']

Jag har med mig min klumpiga mobil och reservstavspetsar samt en vattenflaska och ibland ngt att äta på mina träningspass. Men att därifrån dra slutsatsen att jag också skulle vilja ha med mig ytterligare en massa extra poddar och puckar låter lite ologiskt.

 

Hade man kunnat lägga in även mobilen/musikspelaren i en 72 grams klocka så hade det ju inte varit så illa det heller. Vattenflaskan kan dock bli svårare:)

Flaska förstår jag...men all den andra skiten???;)

Spetsar för att fortsätta träningspasset om ngn befintlig går av. Mobil för att kunna ringa 112 eller hem om ngt händer. Radio i mobilen för att veta vad som händer i världen. Ngt att äta för att inte hungra ihjäl och att musklerna skall förtvina under långa pass (>3h). Jag skulle säkert överleva en pod också men är tveksam till betala 3000 kr för den.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det är någon större skillnad på gps mätningen mellan klockorna...

Dom använder ju samma satelliter...

Men det råder nog delade meningar om det...

Vet inget om dessa klockor. Men det handlar inte bara om satelliterna' date=' och inte bara om GPS-mottagarna som sådana heller. Har i min mobil med GPS-funktion kört två olika sportprogram, och det är dramatiska skillnader i exakthet. Skräpet som följde med mobilen gav betydande längdpåslag, särskilt vid långsam förflyttning (flera tiotals procent ibland) medan det jag skaffade sedan (Endomondo, gratis) har en helt annan exakthet.[/quote']

Tror exaktheten har lite med hur ofta den loggar en pukt(waypoint?)...

Ju längre mellan loggningarna ju sämmre exakthet vid lägre fart...

Snarare tvärtom, faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Har svårt att förstå varför man vill betala mer pengar och få en klocka + lös pod istället för att köpa en Garmin 310 där allt är inbyggt' date=' och både puls och GPS fungerar felfritt.[/quote']

Du ska få mina argument som just valt en RS800CX istället för Garmin:

 

1. Batteritiden. Jag är mest intresserad av pulsmätningen och då behöver jag inte tänka på att ladda upp klockan innan varje träning. Glömmer jag att batteriet i poden är dåligt så får jag ändå pulsen. Pulskurva och höjdkurva får jag utan pod det räcker oftast för mig.

2. Jag tycker att Polars träningsprogram är mycket bra. Har alla träningar inlagda där sedan 5-6år.

3. Klockan är mindre och lättare. Ska poden med sätter man den där vikten gör minst skada, tex i bältet.

4. Polaren är mycket snyggare, använder den som vardagsklocka.

5. Ok, den var lite dyrare men jag överlever det.

6. Tycker inte att displayen är för liten eller grynig. Men jag ser bra på nära håll än så länge..

7. Jag har större förtroende för Polars pulsmätning.

8. Är supernöjd med mina tidigare Polarprodukter, S610i och cykeldator. Har aldrig varit några som helst bekymmer med dem.

 

Ja, därför valde jag en Polar. Du prioriterade annorlunda och valde en Garmin.

Om jag ansett GPS på alla pass vara det viktigaste så hade det förmodligen blivit en Garmin men jag prioriterar inte det.

Du måste vara en klok kille...;)

Håller med dig helt och hållet...

 

Vad det gäller autolap som många tar upp när det gäller Garmin...så är jag väldigt säker på att det går på Polar oxå... Inget jag använder dock...

 

Det som är negativt med 800:an är väl armbandet som släpper i klockhuset...men inget större problem... Märker man att det är på G att ge sig så är det bara att gå in i butik där dom säljer Polar så fixar dom fram ett nytt.

Sedan är väl "stopp knappen" lite svår att trycka in...

 

Jag köpte min 800:a på ebay och Polar har "global garanti" vilket innebär att du kan köpa den var som helst i världen och lämna in den i sverige...

Det vet jag att Garmin inte haft tidigare...

 

Sedan har jag en klubbkompis som har Garmin och han är inne på sin 5:e eller om det är sin 6:e klocka under samma tid som jag har haft min 800... Kvalitet?

 

Finns säkert andra brister på polar...men inga som jag stött på...

Håller med. Det hela mynnar ut i att om man inte bryr sig så mkt om storlek/skärpa på skärmen, är helt ointresserad av GPS, inte klarar att placera klockan i laddaren efter varje pass men ändå vill ha ytterligare prylar (poddar) att hålla reda, har godtyckligt med pengar, extremprioriterar en viktbesparing på 25 gr, tror på vandringssägner om pulsmätning/kvalitet, samt till varje pris vill ha klockan på jobbet så köper man en RS800 annars en 310XT eller kanske en 110.

 

När det gäller vardagsklockor så går det ju för övrigt att köpa en extremt mkt billigare och fruktansvärt mkt snyggare klocka än Polars. Summapriset av en vardagsklocka och en 310Xt blir betydligt mindre än för en RS800. Om man däremot vill bli ansedd som en som har någorlunda stil när det klockor så måste man dock köpa en klocka som väger minst dubbelt så mkt som en 310 och betala X gånger mer än för en Polar.

 

Tycker det är tråkigt för hela marknaden och för Polar att de har stagnerat i föråldrade tekniklösningar. De är tyvärr i samma bistra läge som deras finska mobilbroder jämfört med fruktvarianten och androiderna. Folk vill göra annat än bara ringa/mäta puls och råprioriterar inte på några få gram eller att de måste ladda lite oftare.

 

Själv tror och hoppas jag verkligen att Polar kommer igen. De måste tjäna snuskigt mkt pengar på varje RS800 och borde då ha råda att forska fram/köpa minst lika bra batterier som Garmin.

Link to comment
Share on other sites

Vet inget om dessa klockor. Men det handlar inte bara om satelliterna' date=' och inte bara om GPS-mottagarna som sådana heller. Har i min mobil med GPS-funktion kört två olika sportprogram, och det är dramatiska skillnader i exakthet. Skräpet som följde med mobilen gav betydande längdpåslag, särskilt vid långsam förflyttning (flera tiotals procent ibland) medan det jag skaffade sedan (Endomondo, gratis) har en helt annan exakthet.[/quote']

Tror exaktheten har lite med hur ofta den loggar en pukt(waypoint?)...

Ju längre mellan loggningarna ju sämmre exakthet vid lägre fart...

Snarare tvärtom, faktiskt.

Du har rätt...blev en tanke vurpa...ska vara tvärtom...

Link to comment
Share on other sites

Jag har med mig min klumpiga mobil och reservstavspetsar samt en vattenflaska och ibland ngt att äta på mina träningspass. Men att därifrån dra slutsatsen att jag också skulle vilja ha med mig ytterligare en massa extra poddar och puckar låter lite ologiskt.

 

Hade man kunnat lägga in även mobilen/musikspelaren i en 72 grams klocka så hade det ju inte varit så illa det heller. Vattenflaskan kan dock bli svårare:)

Flaska förstår jag...men all den andra skiten???;)

Spetsar för att fortsätta träningspasset om ngn befintlig går av. Mobil för att kunna ringa 112 eller hem om ngt händer. Radio i mobilen för att veta vad som händer i världen. Ngt att äta för att inte hungra ihjäl och att musklerna skall förtvina under långa pass (>3h). Jag skulle säkert överleva en pod också men är tveksam till betala 3000 kr för den.

Kan förstå telefonen för att ringa 112 om du lyssnar på radio och inte hör dina med trafikanter...;)

Och när det hänger på 25 gram så måste du för övrigt vara klen...;)

Link to comment
Share on other sites

Flaska förstår jag...men all den andra skiten???;)

Spetsar för att fortsätta träningspasset om ngn befintlig går av. Mobil för att kunna ringa 112 eller hem om ngt händer. Radio i mobilen för att veta vad som händer i världen. Ngt att äta för att inte hungra ihjäl och att musklerna skall förtvina under långa pass (>3h). Jag skulle säkert överleva en pod också men är tveksam till betala 3000 kr för den.

Kan förstå telefonen för att ringa 112 om du lyssnar på radio och inte hör dina med trafikanter...;)

Och när det hänger på 25 gram så måste du för övrigt vara klen...;)

Jo, det är klart 112 behövs om jag blir överkörd av en timmerbil, frågan är väl om det går att ringa om telefonen blir lika platt som jag. Kanske ett automatiskt positionsbaserat nödsamtal.

 

Och klen är jag. Försöker dock träna upp vänster arm genom att bära en stor röd tegelsten runt handleden:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...