Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rollsborundan 2010


kustlöparen

Recommended Posts

Anmälan och information ligger ute nu:

 

http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=598560

 

Nytt för i år är att vi kommer köra med CHIP-tidtagning samt att vi flyttat målet till toppen på en knappt 400m lång backe.

Mkt bra nyheter. Det stiger väl ca 25 m upp på Rattgatan + att det är åtminstone lite uppåt även på Bilgatan innan? Men då blir väl banan lite kortare, kan vi inte få köra ett eller flera varv till?

Link to comment
Share on other sites

Anmälan och information ligger ute nu:

 

http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=598560

 

Nytt för i år är att vi kommer köra med CHIP-tidtagning samt att vi flyttat målet till toppen på en knappt 400m lång backe.

Mkt bra nyheter. Det stiger väl ca 25 m upp på Rattgatan + att det är åtminstone lite uppåt även på Bilgatan innan? Men då blir väl banan lite kortare' date=' kan vi inte få köra ett eller flera varv till?[/quote']

Bilgatan är i det närmsta platt men det är ofta motvind åt det hållet.

Rattgatan stiger jämnt och brant från Bilgatan och hela vägen till mål.

 

Vi får väl fundera på det där med 4 varv, nu blir loppet ca 17km.

Link to comment
Share on other sites

Låt vädret bestämma antalet varv. Vid regn det korta alternativet 4 varv. Om det torrt och fint då kör man 5-6 varv.

 

Bara det är klart och tydligt så alla vet. Då tror jag det kan vara bästa alternativet.

4 varv kan man stå ut när det är kallt blött och jävligt.

6 varv är lämpligt om det är som i fjol soligt och fint. Man bara njuter av att åka.

Link to comment
Share on other sites

Låt vädret bestämma antalet varv. Vid regn det korta alternativet 4 varv. Om det torrt och fint då kör man 5-6 varv.

 

Bara det är klart och tydligt så alla vet. Då tror jag det kan vara bästa alternativet.

4 varv kan man stå ut när det är kallt blött och jävligt.

6 varv är lämpligt om det är som i fjol soligt och fint. Man bara njuter av att åka.

Håller med dig i princip, men samtidigt vore det lite konstigt om det stod 17- 25 km i inbjudan och att längden bestäms beroende på vädret. Man måste nog ha en default-sträcka tex 6 (8) varv ca 25-(35) km som är den normala (längsta tänkbara) sen kan det stå att vid ev dålig väderlek så kan loppet förkortas. Så kan det väl gå till även på världscuptävlingar i skidåkning vill jag minnas.

 

För de flesta rullskidslopp är det liten sannolikhet att vädret spelar in för själva genomförandet men i början på November kan det ju hända att det snöat på natten så man tvingas skjuta på starten osv. +1 och ösregn kanske också gör att de flesta vill köra en kortare variant där man kan hålla värmen uppe.

 

Annars tycker jag detta eminenta lopp väl lämpar sig mkt väl för en förlängning av antalet varv och den totala längden. Det behövs inte fler funktionärer (men de måste ju iof jobba lite längre), man behöver inte ut på nya vägar och trafiken lär väl inte öka på söndag lunch/em. Vägarna är dessutom breda och nästan utan trafik så det får plats fler inkl de varvade. Min tanke har alltid varit att de som gillar ca 40 min åkning även accepterar minst det dubbla, det är ju fortfarande en bra bit från AL och seedningslopp på snö. Och sen tror jag att de skulle locka fler långväga gäster om loppet vore en större utmaning och man "fick mer valuta för respengarna". Ett längre lopp motiverar ju givetvis högre startavgift oxå.

 

För att ev bli ett framtida seedningslopp krävs nog minst AL längd och med chip-tidtagning skulle detta absolut vara genomförbart.

Link to comment
Share on other sites

Jag lurar på att göra tävlingsdebut i denna tävling, började åka i år och borde antagligen tränat mer men nån måste ju komma sist också :)

Antar att det var du, mr T, som fick igenom vart målet skulle vara ;)

Du är välkommen!

Någon risk att du blir sist är det inte, den placeringen vet jag andra som slåss om. Håller du det tempot du höll i somras lär du hamna någonstans mitt i resultatlistan även om du åker med dina träningsskidor.

 

Det är dom allt snabbare tävlingsskidorna som gör att vi flyttar målet. De tidigare åren har det varit svårt att skilja åkarna åt då det kommit allt för många samtidigt mot målet.

 

Vi får göra en utvärdering och ta till oss vad folk tycker angående det nya målet. Själv tror jag att folk kommer att uppskatta en sista hård strid upp för backen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Finfint väder soligt och gott. -3 på morgonen men solen värmde på. Ett bra arr. med många nöjda åkare. Hoppas det blir lika bra nästa år (vädret)

Vill man ha en riktig spurt mot målet bör man gå i mål på platten eller bara gå upp 100m i backen. Annars är det bra som det är nu. Eller gå i mål från andra hållet. Vad som än blir kommer allt vara bra. Bara vi har tur med vädret.

Link to comment
Share on other sites

Finfint väder soligt och gott. -3 på morgonen men solen värmde på. Ett bra arr. med många nöjda åkare. Hoppas det blir lika bra nästa år (vädret)

Vill man ha en riktig spurt mot målet bör man gå i mål på platten eller bara gå upp 100m i backen. Annars är det bra som det är nu. Eller gå i mål från andra hållet. Vad som än blir kommer allt vara bra. Bara vi har tur med vädret.

Nice med en fin fin klättring på slutet, sållar bra! Dock kunde man fått snurra några varv till 17 km känns väldigt kort på Eagles (kanske känns längre på Swenor) =)

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma, Grymt bra arrangemang! Flaggvakter som var på tårna, skyltat vid varenda sväng, breda vägbanor, publikvänligt, ja listan kan göras lång. Bästa tävlingen utan tvekan säsongen 2010, ser redan fram emot nästa års tävling. Är det något man ändå skulle kunna invända emot så är det längden på loppet, men en förlängning av loppet är mer ett önskemål för att få njuta ytterliggare av Rollsborundans kvalitéer i rullskidssammanhang.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...