Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidviktens betydelse samt någon annan fundering?


Vasa

Recommended Posts

Hur stor betydelse har vikten på skidorna?

 

Nu har jag ett par Madshus Hypersonic 205 cm som inklusive bindning vägde knappt 0,9 kg/styck.

 

Och så läser man att t.ex Fischer RCS inte ens väger in under kilot.

 

Och nya Atomic Featherlite som tydligen ska väga 450 gram enligt reklamen.

Frågan är om det stämmer? Då det låter som milsvida skillnader.

 

 

Bonusfråga:

Är det bara vikten som skiljer mellan RCS och RCS Carbonlite?

Eller är det skillnader i spanntyp? Samt belag?

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så att Featherlight vikten är per skida, annars anger man oftast vikten för paret?

 

Fischer RCS väger drygt kilot per par (tror jag).

 

Hur det sedan blir med bindning vet jag inte riktigt... men om skidvikten anges i en annon så tror jag att det är utan bindning!

 

Sedan tror jag att vikten har samma betydelse som för löparsko, den ska lyftas ett antal gånger under ett lopp.

Link to comment
Share on other sites

Vikten är inte av avgörande betydelse men en faktor som ändå är av intresse för känslan i skidan.

 

Har vid några tillfällen testat att åka på Fischer RCR skidor och vid samtliga tillfällen kännt en betydlig skillnad mot RCS skidorna. Kan ifos inte garanterar att det varit identiska spannprofiler men upplevelsen har i alla fall övertygat mig om att RCS skidan är ett bättre köp.

Link to comment
Share on other sites

Ja tydligen var mitt par ganska tunga då, 1740 gram inkl. bindning.

 

Sökte nu och hittade lite om Carbonlite, men blev inte klok på om det är finare belag eller om det mer är så att det är jämnare mellan paren, mindre risk för kalkon?

Samt om spannet är mer för "proffsen" jämfört med vanliga RCS?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också funderingar om RCS i fjol så jag mailade Lasse Jonsson på Sport Market som är generalagenter och fick följande svar:

 

Tjena.

Jo jag är racing och utb ansvarig på fischer och swix sedan 20 år.När det gäller belag så finns det lite olika,men när det gäller våra tävlingsmodeller så är det två belag som gäller alltså på Rcs oavsett om det är Carbonlite eller den vanliga och Rcr(från i år).På våra plus skidor så har vi vårat 28 belag(ett arbetsnamn)samma på RCR,på våra coldskidor har vi A5(arbetsnamn).Nytt för i år är att du kan läsa i toppen på skidorna,på undersidan vilket belag det är och även vilken konstruktion.Så vad pölder menar är att han har plusbelag på de skidor som han säljer.Plusbelaget har 10% grafit iblandat vilket gör att det passar omvandlad snö mycket bra,idag utförs prepareringen oftare och med tyngre maskiner än tidigare i kombination med fräsar.då blir det fortare grövre snötyper i spåret,vilket gör plusbelaget optimalt.Så i dag är cold skidan mer ett tillägg för den som vill ha ett belag för torr kallsnö eller frusen hård konstsnö.Tidigare hade cold och plus olika spann kurvor men idag har dom samma (812)arbetsnamn det är den andra siffran som du kan utläsa på årets modeller av RCS.Så om du köper årets Rcs plus så står det 28/812 och om det är cold så står det A5/812 om det är carbonlite så har man tagit bort sista siffran i konsruktionen(för smalt brätte)alltså Carbonlite plus =28/81.På RCR står det ingen ting där under,vi har ju stämplade skidor för att vi skall kunna följa upp vad åkarna kör på i de olika tävlingarna,därför kastar vi oss in i målfållan för att läsa av skidorna och byter ut dom mot ett rent fint par av senaste design för fotografering.Sedan kan vi stämma av mot våran snö analys på tävlingsplattsen,och efter det samman ställa alla reultat från årets samtliga tävlingar.Vi har ett test team som följer alla wc race+os och wm och testar nya belag.men under de senaste 10 åren har inget belag slaget ut vårat 28 belag eller A5 på kallare förhållanden.glömde och nämna att A5 har 5%grafit iblandning.Så den stora fördelen med Fischer är att du kan köpa en skida i butik som landslagsåkarna kör på.Så för att samanfatta alla rcs plus och rcr har samma belagstyp 28 och rcs cold A5. 28 belaget är alltså det överlägset mest använda i tävlingsspåret(som pölder skriver det bästa belaget).PÅ skate är det samma upplägg men med andra kostruktioner.där heter en Rcs plus 28/610.Nej nu är det dax att packa bilen och dra ner till bromma på stor skidföräljningsdag i morgon.

 

Mvh.Lasse Jonsson.

Link to comment
Share on other sites

Hellreänbra, oj vilket bra svar!!! :D

Får nog läsa igenom det ett par gånger dock för att det ska fastna...

Håller med - bra, seriöst och uttömmande svar. Med avseende på detta så förstår jag dock inte riktigt det som står i Pölderkatalogen " vi har den bästa skidan av RCR modellen". Alla skidor oavsett återförsäljare som är av senaste årsmodellen av RCR-modellen måste ju ha samma belag, något annat tillverkas ju inte enligt Fischer? Men det kanske syftar på att ngn ev skulle kunna ha en gammal årsmodell kvar.

 

När det gäller vikten så har ju den totala vikten att bära med sig ingen mätbar betydelse mellan modellerna MEN det kan ju påverka just de muskler som måste lyfta skidan och tekniken. Dock borde väl vikten vara av mer betydelse framförallt i Skate och på kuperade lopp, när man bara står och stakar som på VL så lyfter man ju inte ens skidan?

Link to comment
Share on other sites

Hellreänbra' date=' oj vilket bra svar!!! :D

Får nog läsa igenom det ett par gånger dock för att det ska fastna...[/quote']

Håller med - bra, seriöst och uttömmande svar. Med avseende på detta så förstår jag dock inte riktigt det som står i Pölderkatalogen " vi har den bästa skidan av RCR modellen". Alla skidor oavsett återförsäljare som är av senaste årsmodellen av RCR-modellen måste ju ha samma belag, något annat tillverkas ju inte enligt Fischer? Men det kanske syftar på att ngn ev skulle kunna ha en gammal årsmodell kvar.

 

När det gäller vikten så har ju den totala vikten att bära med sig ingen mätbar betydelse mellan modellerna MEN det kan ju påverka just de muskler som måste lyfta skidan och tekniken. Dock borde väl vikten vara av mer betydelse framförallt i Skate och på kuperade lopp, när man bara står och stakar som på VL så lyfter man ju inte ens skidan?

Nej, man lyfter ju inte skidan men om skidorna skulle väga 20 kilo så skulle det ju krävas bra mycket mer kraft för att hålla fart på ekipaget så det måste väl krävas lite mer kraft även om skidorna bara väger ett par hekto mer. Kanske väldigt lite, men om det gäller 90 km så blir det nog en del, fast jag har ingen aning om hur mycket eller hur man ska räkna ut skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Generellt så är det nog bättre att gå ner själv 1 kg än jaga 1g på utrustningen. Träna lite mer och var lite mindre soffpotatis så åker ni nog flera minuter fortare på er älskade "Vasan" Men för tillfället ser Salomons toppskida riktigt bra ut. Lätt och fin med bra spann vet ej hur belaget är men det torde väl vara bra.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade också funderingar om RCS i fjol så jag mailade Lasse Jonsson på Sport Market som är generalagenter och fick följande svar:

 

Tjena.

Jo jag är racing och utb ansvarig på fischer och swix sedan 20 år.När det gäller belag så finns det lite olika,men när det gäller våra tävlingsmodeller så är det två belag som gäller alltså på Rcs oavsett om det är Carbonlite eller den vanliga och Rcr(från i år).På våra plus skidor så har vi vårat 28 belag(ett arbetsnamn)samma på RCR,på våra coldskidor har vi A5(arbetsnamn).Nytt för i år är att du kan läsa i toppen på skidorna,på undersidan vilket belag det är och även vilken konstruktion.Så vad pölder menar är att han har plusbelag på de skidor som han säljer.Plusbelaget har 10% grafit iblandat vilket gör att det passar omvandlad snö mycket bra,idag utförs prepareringen oftare och med tyngre maskiner än tidigare i kombination med fräsar.då blir det fortare grövre snötyper i spåret,vilket gör plusbelaget optimalt.Så i dag är cold skidan mer ett tillägg för den som vill ha ett belag för torr kallsnö eller frusen hård konstsnö.Tidigare hade cold och plus olika spann kurvor men idag har dom samma (812)arbetsnamn det är den andra siffran som du kan utläsa på årets modeller av RCS.Så om du köper årets Rcs plus så står det 28/812 och om det är cold så står det A5/812 om det är carbonlite så har man tagit bort sista siffran i konsruktionen(för smalt brätte)alltså Carbonlite plus =28/81.På RCR står det ingen ting där under,vi har ju stämplade skidor för att vi skall kunna följa upp vad åkarna kör på i de olika tävlingarna,därför kastar vi oss in i målfållan för att läsa av skidorna och byter ut dom mot ett rent fint par av senaste design för fotografering.Sedan kan vi stämma av mot våran snö analys på tävlingsplattsen,och efter det samman ställa alla reultat från årets samtliga tävlingar.Vi har ett test team som följer alla wc race+os och wm och testar nya belag.men under de senaste 10 åren har inget belag slaget ut vårat 28 belag eller A5 på kallare förhållanden.glömde och nämna att A5 har 5%grafit iblandning.Så den stora fördelen med Fischer är att du kan köpa en skida i butik som landslagsåkarna kör på.Så för att samanfatta alla rcs plus och rcr har samma belagstyp 28 och rcs cold A5. 28 belaget är alltså det överlägset mest använda i tävlingsspåret(som pölder skriver det bästa belaget).PÅ skate är det samma upplägg men med andra kostruktioner.där heter en Rcs plus 28/610.Nej nu är det dax att packa bilen och dra ner till bromma på stor skidföräljningsdag i morgon.

 

Mvh.Lasse Jonsson.

Mycket bra svar med mycket information men jag undrar ändå om en sak...

Lasse säger att det är en fördel med Fischer för att man köper samma skida som landslagsåkarna har?

Vad betyder då "utplockad av racingavdelningen" eller liknande?

Eller hur kommer det sig att senaste Vasalöparen kommenterar spannet på RCS som att det inte lämpade sig för tunnelåkning (dåligt glid)?

Ska jag tolka det som att andra skidmärken har antingen annan konstruktion eller annat belag för tävlingsåkarna?

 

Min gissning (hjälp mig gärna nu) är:

Den individuella variansen i produktionen av en skidas konstruktion är så stor att det är den man ordnar med utplockning av racingavdelning, kort sagt sortering.

Man gjorde nog en liten tabbe när man valde ut RCS skidan till tunneltestet i Vasalöparen.

Och att alla skidmärken har samma typ av skida i butik som tävlingsåkarna kör på.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också funderingar om RCS i fjol så jag mailade Lasse Jonsson på Sport Market som är generalagenter och fick följande svar:

 

Tjena.

Jo jag är racing och utb ansvarig på fischer och swix sedan 20 år.När det gäller belag så finns det lite olika' date='men när det gäller våra tävlingsmodeller så är det två belag som gäller alltså på Rcs oavsett om det är Carbonlite eller den vanliga och Rcr(från i år).På våra plus skidor så har vi vårat 28 belag(ett arbetsnamn)samma på RCR,på våra coldskidor har vi A5(arbetsnamn).Nytt för i år är att du kan läsa i toppen på skidorna,på undersidan vilket belag det är och även vilken konstruktion.Så vad pölder menar är att han har plusbelag på de skidor som han säljer.Plusbelaget har 10% grafit iblandat vilket gör att det passar omvandlad snö mycket bra,idag utförs prepareringen oftare och med tyngre maskiner än tidigare i kombination med fräsar.då blir det fortare grövre snötyper i spåret,vilket gör plusbelaget optimalt.Så i dag är cold skidan mer ett tillägg för den som vill ha ett belag för torr kallsnö eller frusen hård konstsnö.Tidigare hade cold och plus olika spann kurvor men idag har dom samma (812)arbetsnamn det är den andra siffran som du kan utläsa på årets modeller av RCS.Så om du köper årets Rcs plus så står det 28/812 och om det är cold så står det A5/812 om det är carbonlite så har man tagit bort sista siffran i konsruktionen(för smalt brätte)alltså Carbonlite plus =28/81.På RCR står det ingen ting där under,vi har ju stämplade skidor för att vi skall kunna följa upp vad åkarna kör på i de olika tävlingarna,därför kastar vi oss in i målfållan för att läsa av skidorna och byter ut dom mot ett rent fint par av senaste design för fotografering.Sedan kan vi stämma av mot våran snö analys på tävlingsplattsen,och efter det samman ställa alla reultat från årets samtliga tävlingar.Vi har ett test team som följer alla wc race+os och wm och testar nya belag.men under de senaste 10 åren har inget belag slaget ut vårat 28 belag eller A5 på kallare förhållanden.glömde och nämna att A5 har 5%grafit iblandning.Så den stora fördelen med Fischer är att du kan köpa en skida i butik som landslagsåkarna kör på.Så för att samanfatta alla rcs plus och rcr har samma belagstyp 28 och rcs cold A5. 28 belaget är alltså det överlägset mest använda i tävlingsspåret(som pölder skriver det bästa belaget).PÅ skate är det samma upplägg men med andra kostruktioner.där heter en Rcs plus 28/610.Nej nu är det dax att packa bilen och dra ner till bromma på stor skidföräljningsdag i morgon.

 

Mvh.Lasse Jonsson.[/quote']

Min gissning (hjälp mig gärna nu) är:

Den individuella variansen i produktionen av en skidas konstruktion är så stor att det är den man ordnar med utplockning av racingavdelning, kort sagt sortering.

Man gjorde nog en liten tabbe när man valde ut RCS skidan till tunneltestet i Vasalöparen.

Och att alla skidmärken har samma typ av skida i butik som tävlingsåkarna kör på.

helt klart är de så... men det finns desutom fler konstruktioner på race..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...