Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Måste jag skaffa nya skidor?


Knagg Anders

Recommended Posts

Har tappat vikt från 82kg till 70kg sen i vintras. Kommer jag kunna använda mina gamla skidor eller är det bara att glömma det om jag inte lägger på mig lite till vintern?

Blytyngder i vätskebältet kanske:) Seriöst så kanske det funkar om de gamla var lite mjuka för 82 kg, du har tränat upp styrkan/tekniken och vallar lite längre fäste. Stämmer inget av detta in lär du få rätt bakhalt.

Link to comment
Share on other sites

Har tappat vikt från 82kg till 70kg sen i vintras. Kommer jag kunna använda mina gamla skidor eller är det bara att glömma det om jag inte lägger på mig lite till vintern?

Givetvis så kommer du att kunna använda dem men frågan hur mycket sämre, om det nu blir det, det kommer att bli är ju subjektivt och det är ju rätt mycket kraft man kan trycka ifrån med så det är väl snarare så att du kommer att tycka att de fungerar väldigt bra på lite kortare sträckor men att du inte orkar trycka ifrån ett längre lopp.

Det bästa är ju bara att testa innan du köper in nya! :-)

Link to comment
Share on other sites

Om du köper nya kan du testa om de gamla fungerar i grovt klisterföre. Men det beror på hurdant spannet är, kort och lite högre fungerar bra för klister, långt o lågt fungerar sämre. Men det kan aldrig vara fel att testa dem i klisterföre.:)

Vet inte riktigt hur spannet är uppbyggt - Fjolårets Madshus Nanosonic 205 cm är det i alla fall. Viktmärkta 86-93 kg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...